Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FOTONİK VE ELEKTRO-OPTİĞİN TEMELLERİ | EEE4113194 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin ışın ve dalga olan temel optik teorilerini öğrenerek optik sistem modelleme ve analizinde kullanabilir olmaları amaçlanmaktadır. Bunun yanında öğrenciler girişim, eş uyum, kırınım ve holografi konularında bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Işığın Doğası ve Geometrik Optik,Optik Enstrümentasyon,Lazerlerin Özellikleri ve Dalga Denklemleri,Dalgaların Süperpozisyonu,Işığın girişim ve Optik Girişimölçümü,Eş Uyum,Fiber Optiği,Fraunhofer Kırınımı ve Kırınım Izgarası,Fresnel Kırınımı,Kutupluluğun Matris Uygulaması, Kutuplu Işığın Üretimi,Holografi,Optik Dedektörler ve Ekranlar,Paraksiyel Optikte Matris Yöntemler,Aberasyon Teorisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Optik enstrümanların tasarım ve analizlerini yapar | 12, 9 | A, E, F |
Elektro optik cihazların (kaynaklar, modülatörler ve algılayıcılar) çalışma prensiplerini açıklar | 12, 9 | A, E, F |
Eşfazlı optik sistemleri anlayabilmek için girişim ve kırınım prensiplerini uygular | 12, 9 | A, E, F |
Optik enstrümanların prototiplerini kurar | 12, 9 | A, E, F |
Lazer diyotları, LEDleri ve fotodiyotları karakterize edip arayüzlerini geliştirir | 12, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Işığın Doğası ve Geometrik Optik | Ders notlarının okunması |
2 | Optik Enstrümentasyon | Ders notlarının okunması |
3 | Lazerlerin Özellikleri ve Dalga Denklemleri | Ders notlarının okunması |
4 | Dalgaların Süperpozisyonu | Ders notlarının okunması |
5 | Işığın girişim ve Optik Girişimölçümü | Ders notlarının okunması |
6 | Eş Uyum | Ders notlarının okunması |
7 | Fiber Optiği | Ders notlarının okunması |
8 | Fraunhofer Kırınımı ve Kırınım Izgarası | Ders notlarının okunması |
9 | Fresnel Kırınımı | Ders notlarının okunması |
10 | Kutupluluğun Matris Uygulaması, Kutuplu Işığın Üretimi | Ders notlarının okunması |
11 | Holografi | Ders notlarının okunması |
12 | Optik Dedektörler ve Ekranlar | Ders notlarının okunması |
13 | Paraksiyel Optikte Matris Yöntemler | Ders notlarının okunması |
14 | Aberasyon Teorisi | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Frank Pedrotti, Leno M. Pedrotti, and Leno S. Pedrotti, Introduction to Optics, Prentice Hall, 3rd Edition, 2007 |
Eugene Hecht,Optics, 4th Ed. Addison-Wesley, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 6 | 84 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 6 | 1 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FOTONİK VE ELEKTRO-OPTİĞİN TEMELLERİ | EEE4113194 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Muhammed Fatih TOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin ışın ve dalga olan temel optik teorilerini öğrenerek optik sistem modelleme ve analizinde kullanabilir olmaları amaçlanmaktadır. Bunun yanında öğrenciler girişim, eş uyum, kırınım ve holografi konularında bilgi sahibi olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Işığın Doğası ve Geometrik Optik,Optik Enstrümentasyon,Lazerlerin Özellikleri ve Dalga Denklemleri,Dalgaların Süperpozisyonu,Işığın girişim ve Optik Girişimölçümü,Eş Uyum,Fiber Optiği,Fraunhofer Kırınımı ve Kırınım Izgarası,Fresnel Kırınımı,Kutupluluğun Matris Uygulaması, Kutuplu Işığın Üretimi,Holografi,Optik Dedektörler ve Ekranlar,Paraksiyel Optikte Matris Yöntemler,Aberasyon Teorisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Optik enstrümanların tasarım ve analizlerini yapar | 12, 9 | A, E, F |
Elektro optik cihazların (kaynaklar, modülatörler ve algılayıcılar) çalışma prensiplerini açıklar | 12, 9 | A, E, F |
Eşfazlı optik sistemleri anlayabilmek için girişim ve kırınım prensiplerini uygular | 12, 9 | A, E, F |
Optik enstrümanların prototiplerini kurar | 12, 9 | A, E, F |
Lazer diyotları, LEDleri ve fotodiyotları karakterize edip arayüzlerini geliştirir | 12, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Işığın Doğası ve Geometrik Optik | Ders notlarının okunması |
2 | Optik Enstrümentasyon | Ders notlarının okunması |
3 | Lazerlerin Özellikleri ve Dalga Denklemleri | Ders notlarının okunması |
4 | Dalgaların Süperpozisyonu | Ders notlarının okunması |
5 | Işığın girişim ve Optik Girişimölçümü | Ders notlarının okunması |
6 | Eş Uyum | Ders notlarının okunması |
7 | Fiber Optiği | Ders notlarının okunması |
8 | Fraunhofer Kırınımı ve Kırınım Izgarası | Ders notlarının okunması |
9 | Fresnel Kırınımı | Ders notlarının okunması |
10 | Kutupluluğun Matris Uygulaması, Kutuplu Işığın Üretimi | Ders notlarının okunması |
11 | Holografi | Ders notlarının okunması |
12 | Optik Dedektörler ve Ekranlar | Ders notlarının okunması |
13 | Paraksiyel Optikte Matris Yöntemler | Ders notlarının okunması |
14 | Aberasyon Teorisi | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
Frank Pedrotti, Leno M. Pedrotti, and Leno S. Pedrotti, Introduction to Optics, Prentice Hall, 3rd Edition, 2007 |
Eugene Hecht,Optics, 4th Ed. Addison-Wesley, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |