Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALİTE MÜHENDİSLİĞİ | IND3110786 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı: 1. Kalite kavramının tartışılması; 2. Kalite felsefesinin, kalite güvence ve kontrol sistemlerinin ve uygulamasının anlaşılması; ISO 9000 serisi standardların bir organizasyona uygulanmasında sistematiğin incelenmesi; kaliteyi arttırmak için ürün, yöntem ve insan performansı hakkında bilgilerin verilmesi; 3. (tasarım dahil olmak üzere) yüksek kalitede üretim yapabilmek için gerekli kalite araç ve yöntemlerinin verimli kullanımlarının açıklanması; 4. Yedi temel kalite yönetim aracı ve tekniklerine ait prensiplerin anlaşılması, sonuçların yorumlanması; 5. Kalite stratejileri ve kalite geliştirme yöntemlerinin prensipleri hakkında temel bilginin sağlanması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kalite felsefeleri ve temeli,Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri,Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji,Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti,Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol,İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S),İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları),Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları),Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri),Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi),Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım),Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen),Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi),Proje Sunumaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kalite ve kalite yönetimine dair temel kavramların tanımlarını ve kalitenin mühendislik uygulamalarındaki gelişim sürecini tanımlar. | 10, 12, 16, 2, 9 | A, E, F |
2. İstatistiksel araçları kullanarak kalite verisini özetleyip çıkarımlar yapar. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
3. Mühendislik uygulamaları için uygun kalite araç ve tekniklerini analiz eder ve kalite gözetimi ve iyileştirmesi için kontrol grafiklerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E, F |
4. Mühendislik uygulamalarında yüksek kaliteli üretim için istatistik, kabul örneklemesi ve proses kontrol bilgilerini kullanır. | 10, 14, 9 | A, F |
5. Ürün tasarımı ve süreç performansını arttırmaya yönelik deneyler tasarlayarak takım halinde araştırma yapar, bilimsel rapor yazar ve sonuçları sunar. | 10, 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite felsefeleri ve temeli | Ders Notları |
2 | Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri | Ders Notları |
3 | Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji | Ders Notları |
4 | Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti | Ders Notları |
5 | Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol | Ders Notları |
6 | İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S) | Ders Notları |
7 | İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları) | Ders Notları |
8 | Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları) | Ders Notları |
9 | Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri) | Ders Notları |
10 | Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi) | Ders Notları |
11 | Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım) | Ders Notları |
12 | Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen) | Ders Notları |
13 | Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi) | Ders Notları |
14 | Proje Sunumaları | Proje Sunumları |
Kaynak |
DCS Summers, Quality, 2. Baskı, Prentice Hall Inc, 2000, ISBN 0-13-099924-5. D.C. Montgomery, İstatistiksel Kalite Kontrole Giriş, 7. Baskı, John Wiley&Sons Singapore Pte. Ltd., 2013, ISBN 978-1-118-32257-4 M. Zahiri Mühendisler için Toplam Kalite Yönetimi Woodhead Publishing, 1991, ISBN 9781855730243 G. P. Kanji, M. Asher 100 Toplam Kalite Yönetimi Yöntemi SAGE Publications Ltd., 1996, ISBN 0803977476 Crosby PB. Kalite Ücretsizdir. McGraw-Hill, NewYork, 1979, ISBN 978-0070145122 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 1 | 7 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 2 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 181 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(181/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KALİTE MÜHENDİSLİĞİ | IND3110786 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Billur Deniz KARAHAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı: 1. Kalite kavramının tartışılması; 2. Kalite felsefesinin, kalite güvence ve kontrol sistemlerinin ve uygulamasının anlaşılması; ISO 9000 serisi standardların bir organizasyona uygulanmasında sistematiğin incelenmesi; kaliteyi arttırmak için ürün, yöntem ve insan performansı hakkında bilgilerin verilmesi; 3. (tasarım dahil olmak üzere) yüksek kalitede üretim yapabilmek için gerekli kalite araç ve yöntemlerinin verimli kullanımlarının açıklanması; 4. Yedi temel kalite yönetim aracı ve tekniklerine ait prensiplerin anlaşılması, sonuçların yorumlanması; 5. Kalite stratejileri ve kalite geliştirme yöntemlerinin prensipleri hakkında temel bilginin sağlanması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kalite felsefeleri ve temeli,Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri,Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji,Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti,Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol,İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S),İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları),Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları),Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri),Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi),Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım),Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen),Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi),Proje Sunumaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kalite ve kalite yönetimine dair temel kavramların tanımlarını ve kalitenin mühendislik uygulamalarındaki gelişim sürecini tanımlar. | 10, 12, 16, 2, 9 | A, E, F |
2. İstatistiksel araçları kullanarak kalite verisini özetleyip çıkarımlar yapar. | 10, 16, 6, 9 | A, E |
3. Mühendislik uygulamaları için uygun kalite araç ve tekniklerini analiz eder ve kalite gözetimi ve iyileştirmesi için kontrol grafiklerini analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E, F |
4. Mühendislik uygulamalarında yüksek kaliteli üretim için istatistik, kabul örneklemesi ve proses kontrol bilgilerini kullanır. | 10, 14, 9 | A, F |
5. Ürün tasarımı ve süreç performansını arttırmaya yönelik deneyler tasarlayarak takım halinde araştırma yapar, bilimsel rapor yazar ve sonuçları sunar. | 10, 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalite felsefeleri ve temeli | Ders Notları |
2 | Mühendislik ve kalite, TKY'nin prensipleri, TKY'nin gelişimi, TKY'nin liderleri | Ders Notları |
3 | Liderlik prensipleri, iletişim, organizasyon, iletişim becerileri, vizyon, misyon, strateji | Ders Notları |
4 | Kalite sistemlerinin eleman ve dokumanları, kalite maaliyeti | Ders Notları |
5 | Veri toplama, örnekleme, istatistiksel proses kontrol | Ders Notları |
6 | İstatistiksel proses kontrol (kontrol kartları: X-R, X-S) | Ders Notları |
7 | İstatistiksel proses kontrol (np, p, c, u kartları) | Ders Notları |
8 | Kalite özelliklerini tasarlama, kalite araçları (akış şeması, pareto analizi, sebep-sonuç analizi, histogram, saçılım diyagramları) | Ders Notları |
9 | Kalite yönetim ve planlama araçları (afinite ilişkilendirme, ağaç, matriks, ilişki diyagramları, kritik durum analizleri) | Ders Notları |
10 | Kalite teknikleri (kıyaslama, beyin fırtınası, hedef analizi, hata modu ve etki analizi) | Ders Notları |
11 | Kalite teknikleri (kalite evleri, deneysel tasarım) | Ders Notları |
12 | Sürekli gelişim teknikleri (TKY, Kaizen) | Ders Notları |
13 | Sürekli gelişim teknikleri (6 sigma, DAMIC, SWOT, Deming çevrimi) | Ders Notları |
14 | Proje Sunumaları | Proje Sunumları |
Kaynak |
DCS Summers, Quality, 2. Baskı, Prentice Hall Inc, 2000, ISBN 0-13-099924-5. D.C. Montgomery, İstatistiksel Kalite Kontrole Giriş, 7. Baskı, John Wiley&Sons Singapore Pte. Ltd., 2013, ISBN 978-1-118-32257-4 M. Zahiri Mühendisler için Toplam Kalite Yönetimi Woodhead Publishing, 1991, ISBN 9781855730243 G. P. Kanji, M. Asher 100 Toplam Kalite Yönetimi Yöntemi SAGE Publications Ltd., 1996, ISBN 0803977476 Crosby PB. Kalite Ücretsizdir. McGraw-Hill, NewYork, 1979, ISBN 978-0070145122 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |