Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STATİK | CEE1212511 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN, Öğr.Gör. Mert ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, parçacıklar ve rijit cisimler için denge kavramını statiğin ilkeleriyle birlikte tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Statiğin ilkeleri,Statiğin ilkeleri,Kuvvet ve moment vektörü,Parçacığın dengesi,Kuvvet çifti,Rijit cismin dengesi, düzlemde kuvvetler,Ağırlık merkezi, Pappus-Guldinus teoremleri,Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler,Bağlar ve bağ kuvvetleri,Bileşik kirişler,Çerçeveler, basit makinalar,Kafes sistemler,Kablolar,Kuru sürtünme,Virtüel iş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vektör cebri, kuvvet ve moment tanımı. | 12, 16, 3, 9 | A |
2. Parçacığın ve rijit cismin dengesi | 12, 16, 3, 9 | A |
3. Ağırlık merkezi hesabı | 12, 16, 3, 9 | A |
4. Bağlar ve bağ kuvvetleri | 12, 16, 3, 9 | A |
5. Statikçe belirli taşıyıcı sistemlerin statik dengesi (çubuklar, bileşik çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar) | 12, 16, 3, 9 | A |
6. Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler | 12, 16, 3, 9 | A |
7. Virtüel iş hesabı | 12, 16, 3, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Statiğin ilkeleri | |
1 | Statiğin ilkeleri | |
2 | Kuvvet ve moment vektörü | |
3 | Parçacığın dengesi | |
4 | Kuvvet çifti | |
5 | Rijit cismin dengesi, düzlemde kuvvetler | |
6 | Ağırlık merkezi, Pappus-Guldinus teoremleri | |
7 | Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler | |
8 | Bağlar ve bağ kuvvetleri | |
9 | Bileşik kirişler | |
10 | Çerçeveler, basit makinalar | |
11 | Kafes sistemler | |
12 | Kablolar | |
12 | Kuru sürtünme | |
14 | Virtüel iş |
Kaynak |
R. C. Hibbeler, Engineering Mechanics Statics, 12th Ed., Pearson, 2010 |
Mehmet H. Omurtag, Statik-Mühendiler için mekanik, 7. baskı, Birsen Yayınevi, 2019 Mehmet H. Omurtag, Çözümlü Statik Problemleri-Mühendiler için mekanik, 6. baskı, Birsen Yayınevi, 2018 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 8 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(139/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STATİK | CEE1212511 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Zekai ŞEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zekai ŞEN, Öğr.Gör. Mert ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, parçacıklar ve rijit cisimler için denge kavramını statiğin ilkeleriyle birlikte tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Statiğin ilkeleri,Statiğin ilkeleri,Kuvvet ve moment vektörü,Parçacığın dengesi,Kuvvet çifti,Rijit cismin dengesi, düzlemde kuvvetler,Ağırlık merkezi, Pappus-Guldinus teoremleri,Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler,Bağlar ve bağ kuvvetleri,Bileşik kirişler,Çerçeveler, basit makinalar,Kafes sistemler,Kablolar,Kuru sürtünme,Virtüel iş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Vektör cebri, kuvvet ve moment tanımı. | 12, 16, 3, 9 | A |
2. Parçacığın ve rijit cismin dengesi | 12, 16, 3, 9 | A |
3. Ağırlık merkezi hesabı | 12, 16, 3, 9 | A |
4. Bağlar ve bağ kuvvetleri | 12, 16, 3, 9 | A |
5. Statikçe belirli taşıyıcı sistemlerin statik dengesi (çubuklar, bileşik çubuklar, kafesler, çerçeveler, kablolar, makinalar) | 12, 16, 3, 9 | A |
6. Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler | 12, 16, 3, 9 | A |
7. Virtüel iş hesabı | 12, 16, 3, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Statiğin ilkeleri | |
1 | Statiğin ilkeleri | |
2 | Kuvvet ve moment vektörü | |
3 | Parçacığın dengesi | |
4 | Kuvvet çifti | |
5 | Rijit cismin dengesi, düzlemde kuvvetler | |
6 | Ağırlık merkezi, Pappus-Guldinus teoremleri | |
7 | Yayılı yükler ve hidrostatik kuvvetler | |
8 | Bağlar ve bağ kuvvetleri | |
9 | Bileşik kirişler | |
10 | Çerçeveler, basit makinalar | |
11 | Kafes sistemler | |
12 | Kablolar | |
12 | Kuru sürtünme | |
14 | Virtüel iş |
Kaynak |
R. C. Hibbeler, Engineering Mechanics Statics, 12th Ed., Pearson, 2010 |
Mehmet H. Omurtag, Statik-Mühendiler için mekanik, 7. baskı, Birsen Yayınevi, 2019 Mehmet H. Omurtag, Çözümlü Statik Problemleri-Mühendiler için mekanik, 6. baskı, Birsen Yayınevi, 2018 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |