Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİNAMİK | CEE2168280 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG, Öğr.Gör. Mert ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Parçacık ve rijit cisimlerde kinematik ve kinetiğinin temel prensiplerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Dinamiğin İlkeleri,Parçacık Kinematiği: Doğrusal Hareket,Parçacık Kinematiği: Eğrisel Hareket,Bağıl Hareket,Bağımlı Hareket,Parçacık Kinetiği, Newton'un Hareket Kanunları,İş ve Enerji,İmpuls ve Momentum,Açısal İmpuls ve Momentum,Parçacık Sistemlerinin Kinetiği,Rijit Cismin Düzlemsel Kinematiği,Ani Dönme Merkezi,Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği,Rijit Cismin Üç Boyutlu Kinematiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Parçacık ve rigid cisim kinematiği ve kinetiği denklemlerini kullanarak, konum, hız, ivme hesaplarını yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Serbest cisim diyagramı ve kinetic diyagramı üstünden hareket denklemlerini yazarak cisimde harekete neden olan kuvvetleri/momentleri hesaplar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3. Skaler ya da vektörel yapıdaki kinematik ve kinetik denklemleri kullanarak dinamik problemler çözer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
4. Parçacık ya da rijit cismin dinamiği problemleri enerji ya da impuls momentum prensiplerini kullanarak çözer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Dinamiğin İlkeleri | |
2 | Parçacık Kinematiği: Doğrusal Hareket | |
3 | Parçacık Kinematiği: Eğrisel Hareket | |
4 | Bağıl Hareket | |
5 | Bağımlı Hareket | |
6 | Parçacık Kinetiği, Newton'un Hareket Kanunları | |
7 | İş ve Enerji | |
8 | İmpuls ve Momentum | |
9 | Açısal İmpuls ve Momentum | |
10 | Parçacık Sistemlerinin Kinetiği | |
11 | Rijit Cismin Düzlemsel Kinematiği | |
12 | Ani Dönme Merkezi | |
13 | Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği | |
14 | Rijit Cismin Üç Boyutlu Kinematiği |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Engineering Mechanics: Dynamics in SI Units", 14. Baskı (2017), Pearson. ISBN: 9781292088723 |
Omurtag, M. H., “Dinamik Mühendislik Mekaniği”, 3. Baskı (2015), Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755115566 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 17 | 34 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİNAMİK | CEE2168280 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Hakkı OMURTAG, Öğr.Gör. Mert ÖZTÜRK |
Dersin Yardımcıları | Mert ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Parçacık ve rijit cisimlerde kinematik ve kinetiğinin temel prensiplerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş ve Dinamiğin İlkeleri,Parçacık Kinematiği: Doğrusal Hareket,Parçacık Kinematiği: Eğrisel Hareket,Bağıl Hareket,Bağımlı Hareket,Parçacık Kinetiği, Newton'un Hareket Kanunları,İş ve Enerji,İmpuls ve Momentum,Açısal İmpuls ve Momentum,Parçacık Sistemlerinin Kinetiği,Rijit Cismin Düzlemsel Kinematiği,Ani Dönme Merkezi,Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği,Rijit Cismin Üç Boyutlu Kinematiği; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Parçacık ve rigid cisim kinematiği ve kinetiği denklemlerini kullanarak, konum, hız, ivme hesaplarını yapar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
2. Serbest cisim diyagramı ve kinetic diyagramı üstünden hareket denklemlerini yazarak cisimde harekete neden olan kuvvetleri/momentleri hesaplar. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
3. Skaler ya da vektörel yapıdaki kinematik ve kinetik denklemleri kullanarak dinamik problemler çözer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
4. Parçacık ya da rijit cismin dinamiği problemleri enerji ya da impuls momentum prensiplerini kullanarak çözer. | 12, 14, 16, 6, 8, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Dinamiğin İlkeleri | |
2 | Parçacık Kinematiği: Doğrusal Hareket | |
3 | Parçacık Kinematiği: Eğrisel Hareket | |
4 | Bağıl Hareket | |
5 | Bağımlı Hareket | |
6 | Parçacık Kinetiği, Newton'un Hareket Kanunları | |
7 | İş ve Enerji | |
8 | İmpuls ve Momentum | |
9 | Açısal İmpuls ve Momentum | |
10 | Parçacık Sistemlerinin Kinetiği | |
11 | Rijit Cismin Düzlemsel Kinematiği | |
12 | Ani Dönme Merkezi | |
13 | Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği | |
14 | Rijit Cismin Üç Boyutlu Kinematiği |
Kaynak |
Hibbeler, R. C., "Engineering Mechanics: Dynamics in SI Units", 14. Baskı (2017), Pearson. ISBN: 9781292088723 |
Omurtag, M. H., “Dinamik Mühendislik Mekaniği”, 3. Baskı (2015), Birsen Yayınevi. ISBN: 9789755115566 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |