Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANEDE VE SAĞLIK KUR. ÇOCUKLAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 0-18 yaş arası hasta ve hasta çocuklarda, çocuk-aile-personel ilişkilerinin hastane hayatına etkilerini ve çocuk gelişimine yönelik uygulamaları desteklemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastanede yatan çocukların tanımı,Hastanede Yatan Çocukların Sınıflandırılması,Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar,Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar,Hastalık ve hastaneye yatışın çocuk üzerine etkisi ,Çocuk-aile-personel etkileşimi,Çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları ,Hastaneye hazırlayıcı eğitim programları ,Ölümcül Hastalığı Olan Çocuklar, Aileleri ve Personel Etkileşimi,Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama,Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun,Hastane okulları ,Hastanede yatan çocukların hakları,hastanede çocuk gelişimcinin görevleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören ve diğer sağlık kuruluşlarına başvuran 0-18 yaş çocukların gelişim özellikleri hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A |
Çocuk gelişimci olarak çocuk, aile ve personele uygun yaklaşım ve hastanede uygun gelişim destek programlarının hazırlanması hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | 10, 9 | A |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | 10, 9 | A |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastanede yatan çocukların tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hastanede Yatan Çocukların Sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hastalık ve hastaneye yatışın çocuk üzerine etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Çocuk-aile-personel etkileşimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hastaneye hazırlayıcı eğitim programları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuklar, Aileleri ve Personel Etkileşimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Hastane okulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Hastanede yatan çocukların hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | hastanede çocuk gelişimcinin görevleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk Genç A.Ş.. Gazi Kitabevi, Ankara. Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 4 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 7 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTANEDE VE SAĞLIK KUR. ÇOCUKLAR | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 0-18 yaş arası hasta ve hasta çocuklarda, çocuk-aile-personel ilişkilerinin hastane hayatına etkilerini ve çocuk gelişimine yönelik uygulamaları desteklemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hastanede yatan çocukların tanımı,Hastanede Yatan Çocukların Sınıflandırılması,Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar,Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar,Hastalık ve hastaneye yatışın çocuk üzerine etkisi ,Çocuk-aile-personel etkileşimi,Çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları ,Hastaneye hazırlayıcı eğitim programları ,Ölümcül Hastalığı Olan Çocuklar, Aileleri ve Personel Etkileşimi,Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama,Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun,Hastane okulları ,Hastanede yatan çocukların hakları,hastanede çocuk gelişimcinin görevleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hastanede yatarak veya ayakta tedavi gören ve diğer sağlık kuruluşlarına başvuran 0-18 yaş çocukların gelişim özellikleri hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A |
Çocuk gelişimci olarak çocuk, aile ve personele uygun yaklaşım ve hastanede uygun gelişim destek programlarının hazırlanması hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | 10, 9 | A |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | 10, 9 | A |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hastanede yatan çocukların tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Hastanede Yatan Çocukların Sınıflandırılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Yaş Gruplarına Göre Hasta Çocuklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Hastalık ve hastaneye yatışın çocuk üzerine etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Çocuk-aile-personel etkileşimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Çocukların hastane yaşantısına hazırlanmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Hastaneye hazırlayıcı eğitim programları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Ölümcül Hastalığı Olan Çocuklar, Aileleri ve Personel Etkileşimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hastane ve diğer sağlık kuruluşlarında oyun | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Hastane okulları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Hastanede yatan çocukların hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | hastanede çocuk gelişimcinin görevleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Baykoç, N. (2006) Hastanede Çocuk Genç A.Ş.. Gazi Kitabevi, Ankara. Ekşi, A. (Edt.) (2011). Ben Hasta Değilim. Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |