Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL TANI VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerni anlamak icin gerekli degerlendirme yontemlerini icsellestirmek, değerlendirme yöntemlerini ogrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelisimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanit temelli bir bakış acisi kazandırılması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme tanımı, özellikleri, çeşitleri,uygulaması,Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması,,Sosyometriler, tanımı ve uygulaması, grup çalışması örnek tartışılması,Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması,,İnformal testler, tanımı, çeşitleri,,Beceri ve yerleştirme testleri, uygulama ornekleri, grup calismasi ornek tartisilmasi,Standardize testler, tanımı, uygulaması çeşitleri,Tarama testleri ve örnekleri, rol oynama ile grup calışması,Gelişimsel testler ve ornekleri, rol oynama ile grup calismasi,Zeka testleri ve hazırlık testleri ve ornekleri,Standardize test örnekleri: California Achievement test (CAT), IQWA Test Metropolitan Achievement Test (MAT), Stanford Achievement Test (SAT), Gates Macginitie Reading Test,Standardize test örnekleri :Peabody Individual achievement Test (PIAT), Mc Carty ve Frostig, Gelisimsel tanilama ve destek programlari,Alternatif Degerlendirme: Oyun temelli ve performans degerlendirme,Alternatif Degerlendirme,grup calismasi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren 0-18 yaş çocukların eğitsel değerlendirmeleri için uygun methodlarının seçilmesi, kullanılması ve yorumlanması hakkında yeterlilik gösterir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Standardize testlerin tanımını ve çeşitlerini analiz eder, uygular ve çıkan sonuçları değerlendirir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Değerlendirme envanterleri ve çeşitlerini açıklar, uygular ve kanıta dayalı sonuçları değerlendirir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak tanımlar. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanımlar. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme tanımı, özellikleri, çeşitleri,uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sosyometriler, tanımı ve uygulaması, grup çalışması örnek tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İnformal testler, tanımı, çeşitleri, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Beceri ve yerleştirme testleri, uygulama ornekleri, grup calismasi ornek tartisilmasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Standardize testler, tanımı, uygulaması çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Tarama testleri ve örnekleri, rol oynama ile grup calışması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Gelişimsel testler ve ornekleri, rol oynama ile grup calismasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Zeka testleri ve hazırlık testleri ve ornekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Standardize test örnekleri: California Achievement test (CAT), IQWA Test Metropolitan Achievement Test (MAT), Stanford Achievement Test (SAT), Gates Macginitie Reading Test | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Standardize test örnekleri :Peabody Individual achievement Test (PIAT), Mc Carty ve Frostig, Gelisimsel tanilama ve destek programlari | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Alternatif Degerlendirme: Oyun temelli ve performans degerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Alternatif Degerlendirme,grup calismasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Woods, P; Boyle, M; Hubbard, N. (1999). Multicultural Children in the Early yaers. Multilingual Matters Ltd, Toronto, Canada. Gandini, L; Hill,L; Schwall, C(eds). (2005). In the Spirit of the Studio, Laerning from the Atelier of Reggio Emilia. Teachers College Pres, NY, USA. Brewer,J:A.(1995). Early Childhood Education. ALLYN and Bacon, Boston,USA. Kessler,S; Swadener,B:B (eds).(1992). Reconceptualizing the Early Childhood Curriculum, Beginning the Dialogue. Teachers College, NY,USA. Edward,C; Gandini,L;Forman,G.(1998). The Hundred languages of Children, The Reggio Emilia Approach Advanced reflections. Ablex Publishing Corporation, Greenwich, England. Driscoll, A; Nagel, N.G. (1999). Early Childhood Education, Birth-8. Allyn and Bacon, Boston,USA. Bayhan,P; Artan. İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | ||||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 6 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 8 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL TANI VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, çocukların gelişimsel özelliklerni anlamak icin gerekli degerlendirme yontemlerini icsellestirmek, değerlendirme yöntemlerini ogrenip çeşitlendirmek, eğitimsel ve gelisimsel temel gereksinimlerinin ortaya çıkarılmasına yönelik analitik ve kanit temelli bir bakış acisi kazandırılması amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme tanımı, özellikleri, çeşitleri,uygulaması,Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması,,Sosyometriler, tanımı ve uygulaması, grup çalışması örnek tartışılması,Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması,,İnformal testler, tanımı, çeşitleri,,Beceri ve yerleştirme testleri, uygulama ornekleri, grup calismasi ornek tartisilmasi,Standardize testler, tanımı, uygulaması çeşitleri,Tarama testleri ve örnekleri, rol oynama ile grup calışması,Gelişimsel testler ve ornekleri, rol oynama ile grup calismasi,Zeka testleri ve hazırlık testleri ve ornekleri,Standardize test örnekleri: California Achievement test (CAT), IQWA Test Metropolitan Achievement Test (MAT), Stanford Achievement Test (SAT), Gates Macginitie Reading Test,Standardize test örnekleri :Peabody Individual achievement Test (PIAT), Mc Carty ve Frostig, Gelisimsel tanilama ve destek programlari,Alternatif Degerlendirme: Oyun temelli ve performans degerlendirme,Alternatif Degerlendirme,grup calismasi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli ve normal gelişim gösteren 0-18 yaş çocukların eğitsel değerlendirmeleri için uygun methodlarının seçilmesi, kullanılması ve yorumlanması hakkında yeterlilik gösterir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Standardize testlerin tanımını ve çeşitlerini analiz eder, uygular ve çıkan sonuçları değerlendirir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Değerlendirme envanterleri ve çeşitlerini açıklar, uygular ve kanıta dayalı sonuçları değerlendirir. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak tanımlar. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanımlar. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler. | 12, 13, 15, 16, 19, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme tanımı, özellikleri, çeşitleri,uygulaması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Sosyometriler, tanımı ve uygulaması, grup çalışması örnek tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Değerlendirme envanterleri, tanımı, uygulaması, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İnformal testler, tanımı, çeşitleri, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Beceri ve yerleştirme testleri, uygulama ornekleri, grup calismasi ornek tartisilmasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Standardize testler, tanımı, uygulaması çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Tarama testleri ve örnekleri, rol oynama ile grup calışması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Gelişimsel testler ve ornekleri, rol oynama ile grup calismasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Zeka testleri ve hazırlık testleri ve ornekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Standardize test örnekleri: California Achievement test (CAT), IQWA Test Metropolitan Achievement Test (MAT), Stanford Achievement Test (SAT), Gates Macginitie Reading Test | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Standardize test örnekleri :Peabody Individual achievement Test (PIAT), Mc Carty ve Frostig, Gelisimsel tanilama ve destek programlari | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Alternatif Degerlendirme: Oyun temelli ve performans degerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Alternatif Degerlendirme,grup calismasi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Woods, P; Boyle, M; Hubbard, N. (1999). Multicultural Children in the Early yaers. Multilingual Matters Ltd, Toronto, Canada. Gandini, L; Hill,L; Schwall, C(eds). (2005). In the Spirit of the Studio, Laerning from the Atelier of Reggio Emilia. Teachers College Pres, NY, USA. Brewer,J:A.(1995). Early Childhood Education. ALLYN and Bacon, Boston,USA. Kessler,S; Swadener,B:B (eds).(1992). Reconceptualizing the Early Childhood Curriculum, Beginning the Dialogue. Teachers College, NY,USA. Edward,C; Gandini,L;Forman,G.(1998). The Hundred languages of Children, The Reggio Emilia Approach Advanced reflections. Ablex Publishing Corporation, Greenwich, England. Driscoll, A; Nagel, N.G. (1999). Early Childhood Education, Birth-8. Allyn and Bacon, Boston,USA. Bayhan,P; Artan. İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | PY-4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | PY-7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | ||||||
8 | PY-8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | PY-9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY-10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | PY-11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | PY-12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | ||||||
13 | PY-13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | ||||||
14 | PY-14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
15 | PY-15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |