Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulama becerileri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar ,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım ,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım ,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım ,Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım ,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım ,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini sıralar | 16, 8, 9 | A |
3. Koma ve şok pozisyonlarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
4. Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteği yapar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel ilkyardım uygulamalarını yapar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Taşımalardaki genel kuralları özetler. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. İlkyardım gerektiren durumlarda analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 1. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | 1. kaynağın 161-168. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar | 1. kaynağın 186-207. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ İLKYARDIM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşamı tehlikeye düşüren herhangi bir durumda sağlık görevlilerinin yardımı sağlanıncaya kadar hayatın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla kaza geçiren kişiye olay yerinde mevcut araç gereçle yapılan geçici bakım ve ilaçsız uygulama becerileri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar ,İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular,Kanamalarda İlkyardım,Şokta İlkyardım,Bilinç Bozukluklarında İlkyardım ,Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım ,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım ,Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım ,Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım ,Zehirlenmelerde İlkyardım ,Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım ,Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım ,Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım ,Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2. Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini sıralar | 16, 8, 9 | A |
3. Koma ve şok pozisyonlarını açıklar. | 13, 16, 8, 9 | A |
4. Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteği yapar. | 16, 8, 9 | A |
5. Temel ilkyardım uygulamalarını yapar. | 13, 16, 8, 9 | A |
6. Taşımalardaki genel kuralları özetler. | 13, 16, 8, 9 | A |
7. İlkyardım gerektiren durumlarda analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar | 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi |
2 | İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular | 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi |
3 | Kanamalarda İlkyardım | 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi |
4 | Şokta İlkyardım | 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi |
5 | Bilinç Bozukluklarında İlkyardım | 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi |
6 | Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım | 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi |
7 | Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım | 1. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi |
8 | Yanıklar ve Donuklarda İlkyardım | 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi |
9 | Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım | 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi |
10 | Zehirlenmelerde İlkyardım | 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi |
11 | Solunum Yolu Tıkanıklığı ve Boğulmalarda İlkyardım | 1. kaynağın 161-168. sayfalarının incelenmesi |
12 | Göz, Kulak ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlkyardım | 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi |
13 | Hayvan Isırma ve Sokmalarında İlkyardım | 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi |
14 | Hasta ve Yaralı Taşınmasındaki Genel Kurallar | 1. kaynağın 186-207. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1- Özden, M. (2014). İlkyardım ve Acil Bakım Ders Kitabı, İstanbul: Yazarın Kendi Yayını. 2- Süzen, LB. (2014). Temel İlkyardım İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. 3- Yıldız, H., Çatal, E. (Ed.). (2015). İlkyardım İstanbul: Lisans Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. | X | |||||
2 | 2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | 3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. | X | |||||
4 | 4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. | X | |||||
5 | 5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | 6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. | X | |||||
7 | 7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | X | |||||
8 | 8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür. | X | |||||
9 | 9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | 10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | 11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
12 | 12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
13 | 13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. | X | |||||
14 | 14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
15 | 15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |