Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL YETER. VE OTİZMDE DİL VE KONUŞ. TERA. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Otizmli çocuk ve bireylerin dil özellikleri ve dil gelişimini öğrenmek, dil değerlendirmesi yapmak, alternatif dil değerlendirme yöntemleri ve davranışsal dil değerlendirme yöntemlerini öğrenmek; iletişim başlatma, programlama, farklı terapi yöntemleri, alıcı ve ifade edici dil etkinlikleri, ileri terapi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2,Down sendromu ve iletişim özellikleri,Down sendromu ve müdahale,Otizm: Tanılama kriterleri,Otizm: İletişim özellikleri,Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi,Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi,Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri,Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama,Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar,Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Down sendromunda iletişim özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Gelişimsel yetersizlikleri tanımlar | 9 | A |
Duyusal bozukluklarda (işitme ve görme) görülen dil ve iletişim özelliklerini özetler. | 9 | A |
Otizm spektrum bozukluklarını tanımlar ve tanı kriterlerini özetler. | 10, 6, 9 | A |
Otizmde etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarını tanımlar. | 9 | A |
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda dil müdahalesi prensiplerini örneklendirir. | 10, 9 | A |
Seçici mutizmde dil ve iletişim özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Fetal alkol sendromu dahil olmak üzere istismar ve ihmale uğrayan çocukların dil gelişiminde görülen özelliklerini tanımlar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1 | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2 | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
4 | Down sendromu ve iletişim özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Down sendromu ve müdahale | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Otizm: Tanılama kriterleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Otizm: İletişim özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
PRO-ED Otizm Spektrum Bozukluğu Dizisi 1-9 Wing, L. (2005). Otizm El Rehberi, Doğan Kitap Cohen,D. & Folkmar, V. (1997) Handbook of Autism Spectrum Disorders. Greenspan, S. & Wieder, S. (2007) Engaging Autism. Todd, S. ( 2017) Otizm Spectrum El Kitabı, Palme Yayınevi |
ppt sunumlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL YETER. VE OTİZMDE DİL VE KONUŞ. TERA. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Otizmli çocuk ve bireylerin dil özellikleri ve dil gelişimini öğrenmek, dil değerlendirmesi yapmak, alternatif dil değerlendirme yöntemleri ve davranışsal dil değerlendirme yöntemlerini öğrenmek; iletişim başlatma, programlama, farklı terapi yöntemleri, alıcı ve ifade edici dil etkinlikleri, ileri terapi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1,Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2,Down sendromu ve iletişim özellikleri,Down sendromu ve müdahale,Otizm: Tanılama kriterleri,Otizm: İletişim özellikleri,Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi,Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi,Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri,Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama,Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar,Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Down sendromunda iletişim özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Gelişimsel yetersizlikleri tanımlar | 9 | A |
Duyusal bozukluklarda (işitme ve görme) görülen dil ve iletişim özelliklerini özetler. | 9 | A |
Otizm spektrum bozukluklarını tanımlar ve tanı kriterlerini özetler. | 10, 6, 9 | A |
Otizmde etkileşim temelli müdahale yaklaşımlarını tanımlar. | 9 | A |
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunda dil müdahalesi prensiplerini örneklendirir. | 10, 9 | A |
Seçici mutizmde dil ve iletişim özelliklerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Fetal alkol sendromu dahil olmak üzere istismar ve ihmale uğrayan çocukların dil gelişiminde görülen özelliklerini tanımlar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel bozukluklar ve nedenleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 1 | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Gelişimi etkileyen duyusal sorunlar- 2 | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
4 | Down sendromu ve iletişim özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Down sendromu ve müdahale | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Otizm: Tanılama kriterleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Otizm: İletişim özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Otizmde müdahale: Fırsat öğretimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Otizmde müdahale: Sosyal Senaryo ve Repliklerin Öğretimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Otizmde müdahale: Ortak Dikkat Rutinleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | Otizmde müdahale: Sosyal beceri öğretimi ve akran sosyal etkileşimi planlama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Otizmde müdahale: Video model ve video ipuçlu uygulamalar | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | Otizmde Müdahale: Etkileşim temelli müdahale yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
PRO-ED Otizm Spektrum Bozukluğu Dizisi 1-9 Wing, L. (2005). Otizm El Rehberi, Doğan Kitap Cohen,D. & Folkmar, V. (1997) Handbook of Autism Spectrum Disorders. Greenspan, S. & Wieder, S. (2007) Engaging Autism. Todd, S. ( 2017) Otizm Spectrum El Kitabı, Palme Yayınevi |
ppt sunumlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |