Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖRODİLBİLİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere dilin sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında temel bilgileri sunmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi,Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı,Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller,Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları,Sözlükçe ve Bozuklukları,Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları,Söylem İşlemleme ve Bozuklukları,Bellek ve Dil,Okuma ve Yazma Bozuklukları,İki Dilli Beyin,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörodilbilimin temel kavramlarını bilir, | 10, 12, 16, 9 | A |
Dil anlama ve üretme süreçlerini açıklar, | 10, 12, 19, 37, 9 | A |
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırır, | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Afazi türlerinin temel özelliklerini bilir, | 10, 12, 14, 19, 9 | A |
Afazilerin sözdizimsel özelliklerini açıklar; | 10, 12, 16, 9 | A |
Afazilerin morfolojik özelliklerini açıklar; | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
Afazilerin fonolojik özelliklerini açıklar; | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
FMRI tekniğini tanır; | 14, 16, 4, 9 | A |
EEG ve ERP tekniklerini bilir; | 10, 12, 16, 19, 37, 9 | A |
Dil lateralizasyonu ve lokalizasyonunu açıklar; | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi | Nörodilbilim alanını internetten araştırarak nörodilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Sözlükçe ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Söylem İşlemleme ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Bellek ve Dil | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Okuma ve Yazma Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | İki Dilli Beyin | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
Powerpoint sunuları ve öğretim görevlisinin verdiği makaleler |
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖRODİLBİLİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Talat BULUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere dilin sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında temel bilgileri sunmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi,Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı,Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI,Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller,Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları,Sözlükçe ve Bozuklukları,Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları,Söylem İşlemleme ve Bozuklukları,Bellek ve Dil,Okuma ve Yazma Bozuklukları,İki Dilli Beyin,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri,Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörodilbilimin temel kavramlarını bilir, | 10, 12, 16, 9 | A |
Dil anlama ve üretme süreçlerini açıklar, | 10, 12, 19, 37, 9 | A |
Beynin farklı bölgelerini dil işlemlemedeki işlevlerine göre birbirinden ayırır, | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
Afazi türlerinin temel özelliklerini bilir, | 10, 12, 14, 19, 9 | A |
Afazilerin sözdizimsel özelliklerini açıklar; | 10, 12, 16, 9 | A |
Afazilerin morfolojik özelliklerini açıklar; | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
Afazilerin fonolojik özelliklerini açıklar; | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
FMRI tekniğini tanır; | 14, 16, 4, 9 | A |
EEG ve ERP tekniklerini bilir; | 10, 12, 16, 19, 37, 9 | A |
Dil lateralizasyonu ve lokalizasyonunu açıklar; | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörodilbilime Giriş ve Nörodilbilim Tarihçesi | Nörodilbilim alanını internetten araştırarak nörodilbilimin araştırma konuları hakkında fikir sahibi olmak. |
2 | Afaziye Giriş 1 - Afazi Nedir? Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
3 | Afaziye Giriş 1 - Afazi Sınıflandırması | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
4 | Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 1 - PET ve FMRI | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
5 | Dilin Nörolojik Olarak Görüntülenmesi 2 - Olaya Bağlı Potansiyaller | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Fonoloji İşlemleme ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Sözlükçe ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
8 | Morfoloji ve Sözdizimi ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
9 | Söylem İşlemleme ve Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
10 | Bellek ve Dil | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
11 | Okuma ve Yazma Bozuklukları | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
12 | İki Dilli Beyin | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
13 | Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
14 | Nörodilbilimsel Dil İşlemleme Modelleri | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
Kaynak |
Powerpoint sunuları ve öğretim görevlisinin verdiği makaleler |
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (2008). Handbook of the neuroscience of language. Academic Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |