Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROJENİK EDİNİL. DİL VE BİLİŞ. İLET. BOZ. DEĞ. VE TER. | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenci nörojenik bozukluklarla ile ilgili temel değerlendirme müdahale yöntemlerini öğrenmesidir. Bu çerçevede afazi sendromunda dilin anlaşılması ve üretilmesinde görülen hasarın değerlendirilmesini, afazinin çeşitlerinin klinik ve dilsel sınıflandırılması ve bu sınıflamalara göre gözlemlenen bozukluğa uygun terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca derste afazi dışındaki TBH, sağ beyin hasarı, demans gibi nörojenik dil ve biliş bozukluklarına müdahale konularına da odaklanılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi , Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET metodları,Görsel Hareket Terapisi ,Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Afaziye müdahale konusunda farklı yaklaşımları tanır. | 15, 9 | A |
Nörojenik bozukluklarda değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri hakkında bilgi sahibi olur | 6, 8, 9 | A |
Türkçe Afazi dil değerlendirme testlerinin kullanımı, puanlanması ve yorumlanması konusunda bilgi ve beceri edinir | 10, 6, 9 | A |
Afazi ve nörojenik bozukluklara yönelik farkı terapi yöntemlerini öğrenir ve uygular | 37, 9 | A |
Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Uyaran yaklaşımı hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
HELPSS ve RET hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu gözden geçirme |
1 | Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek |
4 | Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek |
6 | Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Uyaran yaklaşımı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirme |
9 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | HELPSS ve RET metodları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Görsel Hareket Terapisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | Global Afazi için terapi yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
Kaynak |
Ders notları ve PowerPoint Sunumları Brookshire, R.H (2007) Introduction to neurogenic communication disorders. Chapey, R. (2008) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders. |
Manasco, M. H. (2016). Introduction to neurogenic communication disorders. 2nd Edition Jones & Bartlett Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROJENİK EDİNİL. DİL VE BİLİŞ. İLET. BOZ. DEĞ. VE TER. | - | Bahar Dönemi | 2+1 | 2,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrenci nörojenik bozukluklarla ile ilgili temel değerlendirme müdahale yöntemlerini öğrenmesidir. Bu çerçevede afazi sendromunda dilin anlaşılması ve üretilmesinde görülen hasarın değerlendirilmesini, afazinin çeşitlerinin klinik ve dilsel sınıflandırılması ve bu sınıflamalara göre gözlemlenen bozukluğa uygun terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Ayrıca derste afazi dışındaki TBH, sağ beyin hasarı, demans gibi nörojenik dil ve biliş bozukluklarına müdahale konularına da odaklanılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi , Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET metodları,Görsel Hareket Terapisi ,Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Afaziye müdahale konusunda farklı yaklaşımları tanır. | 15, 9 | A |
Nörojenik bozukluklarda değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri hakkında bilgi sahibi olur | 6, 8, 9 | A |
Türkçe Afazi dil değerlendirme testlerinin kullanımı, puanlanması ve yorumlanması konusunda bilgi ve beceri edinir | 10, 6, 9 | A |
Afazi ve nörojenik bozukluklara yönelik farkı terapi yöntemlerini öğrenir ve uygular | 37, 9 | A |
Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Uyaran yaklaşımı hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
HELPSS ve RET hakkında bilgi sahibidir. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu gözden geçirme |
1 | Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek |
4 | Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirmek |
6 | Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Uyaran yaklaşımı | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama | Derse gelmeden önce, önceki dersi gözden geçirme |
9 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | HELPSS ve RET metodları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Görsel Hareket Terapisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | Global Afazi için terapi yaklaşımları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
Kaynak |
Ders notları ve PowerPoint Sunumları Brookshire, R.H (2007) Introduction to neurogenic communication disorders. Chapey, R. (2008) Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders. |
Manasco, M. H. (2016). Introduction to neurogenic communication disorders. 2nd Edition Jones & Bartlett Learning. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |