Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUYGU, DAVRANIŞ VE UYUM BOZUKLUKLARI | DKT2237930 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma terapisi alanında çalışacak uzmanların karşılaşabilecekleri; duygu, davranış ve uyum bozukluğu yaşayan bireylerin gösterdiği belirtileri tanımaları ve müdahale sırasında dikkat etmeleri gereken konular hakkında bilgi ve beceriyi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri,Özgül öğrenme bozukluğu,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu,Otizm açılımı kapsamında bozukluk,İletişim bozuklukları,Serabral palsi,Down Sendromu,Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu,Beslenme ve yeme bozuklukları,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar,İstençdışı tik bozuklukları,Depresyon ve iki uçlu bozukluk,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocukluk çağında sık görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarının belirtilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çocukluk çağında görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarında ayırıcı tanı özelliklerini listeler. | 10, 13, 16, 9 | A |
Yetişkinde görülen ve duygu, davranış ve psikiyatrik sorunları tanır. | 10, 13, 16, 9 | A |
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşmanın nasıl bir seyir izleyeceğini yorumlar. | 13, 16, 19, 9 | A |
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşma sorunlarına müdahale yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri | ön hazırlık yok |
2 | Özgül öğrenme bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
3 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
4 | Otizm açılımı kapsamında bozukluk | ilgili ders notunu okuma |
5 | İletişim bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
6 | Serabral palsi | ilgili ders notunu okuma |
7 | Down Sendromu | ilgili ders notunu okuma |
8 | Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
9 | Beslenme ve yeme bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
10 | Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar | ilgili ders notunu okuma |
11 | Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar | ilgili ders notunu okuma |
12 | İstençdışı tik bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
13 | Depresyon ve iki uçlu bozukluk | ilgili ders notunu okuma |
14 | Değerlendirme | ilgili ders notunu okuma |
Kaynak |
Öztürk,O. ve Uluşahin, A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri/ Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(73/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUYGU, DAVRANIŞ VE UYUM BOZUKLUKLARI | DKT2237930 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma terapisi alanında çalışacak uzmanların karşılaşabilecekleri; duygu, davranış ve uyum bozukluğu yaşayan bireylerin gösterdiği belirtileri tanımaları ve müdahale sırasında dikkat etmeleri gereken konular hakkında bilgi ve beceriyi kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri,Özgül öğrenme bozukluğu,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu,Otizm açılımı kapsamında bozukluk,İletişim bozuklukları,Serabral palsi,Down Sendromu,Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu,Beslenme ve yeme bozuklukları,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar,Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar,İstençdışı tik bozuklukları,Depresyon ve iki uçlu bozukluk,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocukluk çağında sık görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarının belirtilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Çocukluk çağında görülen gelişimsel bozukluklar, uyum ve davranış bozukluklarında ayırıcı tanı özelliklerini listeler. | 10, 13, 16, 9 | A |
Yetişkinde görülen ve duygu, davranış ve psikiyatrik sorunları tanır. | 10, 13, 16, 9 | A |
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşmanın nasıl bir seyir izleyeceğini yorumlar. | 13, 16, 19, 9 | A |
Çocukluk ve yetişkinlikte görülen gelişimsel bozukluklar, psikiyatrik belirtiler, uyum ve davranış bozukluklarında dil ve konuşma sorunlarına müdahale yöntemlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, nörogelişimsel bozukluklar; anlıksal yeti yitimleri | ön hazırlık yok |
2 | Özgül öğrenme bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
3 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
4 | Otizm açılımı kapsamında bozukluk | ilgili ders notunu okuma |
5 | İletişim bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
6 | Serabral palsi | ilgili ders notunu okuma |
7 | Down Sendromu | ilgili ders notunu okuma |
8 | Ayrılma kaygısı bozukluğu, seçici konuşmama ve bağlanma bozukluğu | ilgili ders notunu okuma |
9 | Beslenme ve yeme bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
10 | Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar | ilgili ders notunu okuma |
11 | Şizofreni açılımı kapsamındaki bozukluklar | ilgili ders notunu okuma |
12 | İstençdışı tik bozuklukları | ilgili ders notunu okuma |
13 | Depresyon ve iki uçlu bozukluk | ilgili ders notunu okuma |
14 | Değerlendirme | ilgili ders notunu okuma |
Kaynak |
Öztürk,O. ve Uluşahin, A. (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri/ Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |