Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1) Farmakolojinin Temel Kavramlarını öğretmek 2) Dil ve Konuşma Bozukluklarına sebep olan hastalıkları öğretmek 3) Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmek 4) Kullanılan ilaçların sıklıkla karşılaşılan yan etkilerini öğretmek 5) Dil ve Konuşma Bozukluklarına tedavi yaklaşımlarını öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1) Farmakolojiye giriş ,2) İlaç uygulama yolları ,3) Farmakokinetik (Absorpsiyon) ,4) Farmakokinetik (Dağılım),5) Farmakokinetik (Metabolizma) ,6) Farmakokinetik (Atılım) ,7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi ,8) İlaçların etki mekanizması ,9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler ,10) Farmakovijilans,11) Farmakogenetik,12) Akılcı ilaç kullanımı,13) Genel tekrar,14) Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Farmakolojinin temel prensiplerini açıklar | 16, 9 | C |
2) Farmakokinetik ve Farmakodinamik arasındaki farkı açıklar | 16, 9 | C |
3) İlaçların etki mekanizmasını açıklar | 16, 9 | C |
4) Dil ve Konuşma Bozuklarında Farmakoloji bilgisinin önemini açıklar | 16, 9 | C |
5) Farmakogenetik ve toksik etkiler ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | 16, 9 | C |
6) Farmakovijilans ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1) Farmakolojiye giriş | 1, 2 |
2 | 2) İlaç uygulama yolları | 1, 2 |
3 | 3) Farmakokinetik (Absorpsiyon) | 1, 2 |
4 | 4) Farmakokinetik (Dağılım) | 1, 2 |
5 | 5) Farmakokinetik (Metabolizma) | 1, 2 |
6 | 6) Farmakokinetik (Atılım) | 1, 2 |
7 | 7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi | 1, 2 |
8 | 8) İlaçların etki mekanizması | 1, 2 |
9 | 9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler | 1, 2 |
10 | 10) Farmakovijilans | 1, 2 |
11 | 11) Farmakogenetik | 1, 2 |
12 | 12) Akılcı ilaç kullanımı | 1, 2 |
13 | 13) Genel tekrar | 1, 2 |
14 | 14) Genel tekrar | 1, 2 |
Kaynak |
1. Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). 2. Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık |
1, 2, Öğretim üyesi notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 41 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(41/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE TEMEL FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 1+0 | 1 | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Çağlar MACİT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | 1) Farmakolojinin Temel Kavramlarını öğretmek 2) Dil ve Konuşma Bozukluklarına sebep olan hastalıkları öğretmek 3) Hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçları öğretmek 4) Kullanılan ilaçların sıklıkla karşılaşılan yan etkilerini öğretmek 5) Dil ve Konuşma Bozukluklarına tedavi yaklaşımlarını öğretmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1) Farmakolojiye giriş ,2) İlaç uygulama yolları ,3) Farmakokinetik (Absorpsiyon) ,4) Farmakokinetik (Dağılım),5) Farmakokinetik (Metabolizma) ,6) Farmakokinetik (Atılım) ,7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi ,8) İlaçların etki mekanizması ,9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler ,10) Farmakovijilans,11) Farmakogenetik,12) Akılcı ilaç kullanımı,13) Genel tekrar,14) Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Farmakolojinin temel prensiplerini açıklar | 16, 9 | C |
2) Farmakokinetik ve Farmakodinamik arasındaki farkı açıklar | 16, 9 | C |
3) İlaçların etki mekanizmasını açıklar | 16, 9 | C |
4) Dil ve Konuşma Bozuklarında Farmakoloji bilgisinin önemini açıklar | 16, 9 | C |
5) Farmakogenetik ve toksik etkiler ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | 16, 9 | C |
6) Farmakovijilans ile ilgili temel bilgileri tanımlar. | 16, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1) Farmakolojiye giriş | 1, 2 |
2 | 2) İlaç uygulama yolları | 1, 2 |
3 | 3) Farmakokinetik (Absorpsiyon) | 1, 2 |
4 | 4) Farmakokinetik (Dağılım) | 1, 2 |
5 | 5) Farmakokinetik (Metabolizma) | 1, 2 |
6 | 6) Farmakokinetik (Atılım) | 1, 2 |
7 | 7) Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi | 1, 2 |
8 | 8) İlaçların etki mekanizması | 1, 2 |
9 | 9) İlaçların etkisini değiştiren faktörler | 1, 2 |
10 | 10) Farmakovijilans | 1, 2 |
11 | 11) Farmakogenetik | 1, 2 |
12 | 12) Akılcı ilaç kullanımı | 1, 2 |
13 | 13) Genel tekrar | 1, 2 |
14 | 14) Genel tekrar | 1, 2 |
Kaynak |
1. Kayaalp, Oğuz(2012). Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Ankara Pelikan Yayınları Lüllmann Heinz ve Ark. (2001). 2. Renkli Farmakoloji Atlası. Çeviri: Atila Bozkurt ve Ark. Ankara Palme Yayıncılık |
1, 2, Öğretim üyesi notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |