Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK UYGULAMA I: REHABİLİ. TEMEL İLKELERİ | - | Güz Dönemi | 3+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rehabilitasyon kavramının temel ilkelerinin ilgili diğer uzmanlık alanlarıyla ilişkiler çerçevesinde verilmesi ve buna bağlı olarak dil ve konuşma rehabilitasyonu ile ilgili kurumların tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları ( 3 + 4),Dil ve konuşma terapisti hangi kurumlarda ve hangi uzmanlar ile işbirliği içinde çalışır (3 + 4),Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde ve hastanelerde dil ve konuşma terapistlerinin çalışma alanları (3+ 4),Özel klinik ve danışmanlık merkezlerinde dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları (3 + 4),Avrupa ve Türkiyede dil ve konuşma terapistlerinin bağlı olduğu dernek ve kurumlar (3 + 4),Türkiyede dil ve konuşma terapisi alanının gelişimi (3 + 4),Rehabilitasyon kavramını ve alt başlıklarını bilir (3 + 4),Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyon nedir (3 + 4),WHO tanımlarına göre özür/yetersizlik/handikap tanımları (3 + 4),ICF sınıflaması ve ICD kodları nedir ve ne amaçla kullanılır (3 + 4),Dil ve konuşma terapisine ihtiyaç duyan bireylerin doğru yönlendirilmesi ve raporlanması (3 + 4),Hastane, RAM ve özel eğitim merkez işleyiş ve görevlerini bilir.,Dil ve konuşma terapisinde kanıta dayalı uygulamalar (3 + 4),Klinik uygulamada etik ilkeler (3 + 4); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rehabilitasyon kavramının temellerini tanımlar. | 6 | A |
Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmalar yapan resmi kurumları listeler ve işleyişlerini açıklar. | 16, 9 | A, E |
Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyonun ne olduğunu özetler. | 14, 16, 9 | A |
Dil ve konuşma rehabilitasyonu alanında çalışmalar yapan resmi olmayan kurumları listeler ve işleyişlerini açıklar. | 16, 9 | A, E |
WHO göre engellilik/özürlülük/yetersizlik kavramlarını tanımlar. | 16, 23, 5, 6, 9 | A |
Rehabilitasyonun alt başlıklarını adlandırır. | 14, 16, 23, 6, 9 | A |
Engellilik ve toplum kavramlarını yorumlar. | 13, 4, 9 | A |
Hastalıkların ve bozuklukların nasıl sınıflandığını tanımlar. ICD, DSM-V gibi tanılama rehberlerini ne amaçla kullanıldığını açıklar. | 13, 14, 4, 9 | A |
Dil ve konuşma terapisti kimdir? Görev ve sorumlulukları nelerdir? Dil ve konuşma terapistleri hangi kurumlarda ve kimlerle çalışır? gibi soruların yanıtlarını detaylı tanımlar. | 10, 16, 18, 9 | A |
ÇÖZGER ve yetişkin engelli kurul sağlık raporunun nasıl alındığını sıralar ve topluma nasıl alınacağı hakkında çalışmalar yürütür. | 15, 16, 2, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları ( 3 + 4) | Meslek yasası ve görev ve sorumluluklarının araştırılması |
2 | Dil ve konuşma terapisti hangi kurumlarda ve hangi uzmanlar ile işbirliği içinde çalışır (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde ve hastanelerde dil ve konuşma terapistlerinin çalışma alanları (3+ 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Özel klinik ve danışmanlık merkezlerinde dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Avrupa ve Türkiyede dil ve konuşma terapistlerinin bağlı olduğu dernek ve kurumlar (3 + 4) | Dil ve konuşma terapistlerinin farklı uluslarda bağlı oldukları kurum ve kuruluşların araştırılması |
6 | Türkiyede dil ve konuşma terapisi alanının gelişimi (3 + 4) | Mebise yüklenilen makalenin okunması |
7 | Rehabilitasyon kavramını ve alt başlıklarını bilir (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
8 | Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyon nedir (3 + 4) | Geçmiş dersin tekrar edilmesi |
9 | WHO tanımlarına göre özür/yetersizlik/handikap tanımları (3 + 4) | Impairment, disibility ve handicap kavramlarının araştırılması |
10 | ICF sınıflaması ve ICD kodları nedir ve ne amaçla kullanılır (3 + 4) | herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
11 | Dil ve konuşma terapisine ihtiyaç duyan bireylerin doğru yönlendirilmesi ve raporlanması (3 + 4) | Türkiyede terapi hizmetlerine erişimin araştırılması |
12 | Hastane, RAM ve özel eğitim merkez işleyiş ve görevlerini bilir. | Mevcut aktif olarak işleyen bu kurumlardaki işleyiş ile ilgili gözlem yapılması. |
13 | Dil ve konuşma terapisinde kanıta dayalı uygulamalar (3 + 4) | Kanıt temelli uygulamaların ne olduğunun araştırılması |
14 | Klinik uygulamada etik ilkeler (3 + 4) | MEDKOM klinik uygulama talimatlarına hakim olmak |
Kaynak |
*Klinik Uygulama I dersi Powerpoint sunum dosyaları. *Mevcut uygulamalar, klinik uygulama yöneticisi gözetiminde İstanbul Medipol Üniversitesi Dil, Konuşma ve Yutma Terapisi ve Yenilikçi Teknolojiler Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde (MEDKOM) gerçekleştirilmektedir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 7 | 98 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK UYGULAMA I: REHABİLİ. TEMEL İLKELERİ | - | Güz Dönemi | 3+4 | 5 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, rehabilitasyon kavramının temel ilkelerinin ilgili diğer uzmanlık alanlarıyla ilişkiler çerçevesinde verilmesi ve buna bağlı olarak dil ve konuşma rehabilitasyonu ile ilgili kurumların tanıtılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları ( 3 + 4),Dil ve konuşma terapisti hangi kurumlarda ve hangi uzmanlar ile işbirliği içinde çalışır (3 + 4),Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde ve hastanelerde dil ve konuşma terapistlerinin çalışma alanları (3+ 4),Özel klinik ve danışmanlık merkezlerinde dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları (3 + 4),Avrupa ve Türkiyede dil ve konuşma terapistlerinin bağlı olduğu dernek ve kurumlar (3 + 4),Türkiyede dil ve konuşma terapisi alanının gelişimi (3 + 4),Rehabilitasyon kavramını ve alt başlıklarını bilir (3 + 4),Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyon nedir (3 + 4),WHO tanımlarına göre özür/yetersizlik/handikap tanımları (3 + 4),ICF sınıflaması ve ICD kodları nedir ve ne amaçla kullanılır (3 + 4),Dil ve konuşma terapisine ihtiyaç duyan bireylerin doğru yönlendirilmesi ve raporlanması (3 + 4),Hastane, RAM ve özel eğitim merkez işleyiş ve görevlerini bilir.,Dil ve konuşma terapisinde kanıta dayalı uygulamalar (3 + 4),Klinik uygulamada etik ilkeler (3 + 4); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rehabilitasyon kavramının temellerini tanımlar. | 6 | A |
Dil ve konuşma terapisi alanında çalışmalar yapan resmi kurumları listeler ve işleyişlerini açıklar. | 16, 9 | A, E |
Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyonun ne olduğunu özetler. | 14, 16, 9 | A |
Dil ve konuşma rehabilitasyonu alanında çalışmalar yapan resmi olmayan kurumları listeler ve işleyişlerini açıklar. | 16, 9 | A, E |
WHO göre engellilik/özürlülük/yetersizlik kavramlarını tanımlar. | 16, 23, 5, 6, 9 | A |
Rehabilitasyonun alt başlıklarını adlandırır. | 14, 16, 23, 6, 9 | A |
Engellilik ve toplum kavramlarını yorumlar. | 13, 4, 9 | A |
Hastalıkların ve bozuklukların nasıl sınıflandığını tanımlar. ICD, DSM-V gibi tanılama rehberlerini ne amaçla kullanıldığını açıklar. | 13, 14, 4, 9 | A |
Dil ve konuşma terapisti kimdir? Görev ve sorumlulukları nelerdir? Dil ve konuşma terapistleri hangi kurumlarda ve kimlerle çalışır? gibi soruların yanıtlarını detaylı tanımlar. | 10, 16, 18, 9 | A |
ÇÖZGER ve yetişkin engelli kurul sağlık raporunun nasıl alındığını sıralar ve topluma nasıl alınacağı hakkında çalışmalar yürütür. | 15, 16, 2, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları ( 3 + 4) | Meslek yasası ve görev ve sorumluluklarının araştırılması |
2 | Dil ve konuşma terapisti hangi kurumlarda ve hangi uzmanlar ile işbirliği içinde çalışır (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
3 | Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde ve hastanelerde dil ve konuşma terapistlerinin çalışma alanları (3+ 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
4 | Özel klinik ve danışmanlık merkezlerinde dil ve konuşma terapistinin görev ve sorumlulukları (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
5 | Avrupa ve Türkiyede dil ve konuşma terapistlerinin bağlı olduğu dernek ve kurumlar (3 + 4) | Dil ve konuşma terapistlerinin farklı uluslarda bağlı oldukları kurum ve kuruluşların araştırılması |
6 | Türkiyede dil ve konuşma terapisi alanının gelişimi (3 + 4) | Mebise yüklenilen makalenin okunması |
7 | Rehabilitasyon kavramını ve alt başlıklarını bilir (3 + 4) | Herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
8 | Dil ve konuşma terapisi alanında rehabilitasyon nedir (3 + 4) | Geçmiş dersin tekrar edilmesi |
9 | WHO tanımlarına göre özür/yetersizlik/handikap tanımları (3 + 4) | Impairment, disibility ve handicap kavramlarının araştırılması |
10 | ICF sınıflaması ve ICD kodları nedir ve ne amaçla kullanılır (3 + 4) | herhangi bir ön hazırlık gerektirmemektedir. |
11 | Dil ve konuşma terapisine ihtiyaç duyan bireylerin doğru yönlendirilmesi ve raporlanması (3 + 4) | Türkiyede terapi hizmetlerine erişimin araştırılması |
12 | Hastane, RAM ve özel eğitim merkez işleyiş ve görevlerini bilir. | Mevcut aktif olarak işleyen bu kurumlardaki işleyiş ile ilgili gözlem yapılması. |
13 | Dil ve konuşma terapisinde kanıta dayalı uygulamalar (3 + 4) | Kanıt temelli uygulamaların ne olduğunun araştırılması |
14 | Klinik uygulamada etik ilkeler (3 + 4) | MEDKOM klinik uygulama talimatlarına hakim olmak |
Kaynak |
*Klinik Uygulama I dersi Powerpoint sunum dosyaları. *Mevcut uygulamalar, klinik uygulama yöneticisi gözetiminde İstanbul Medipol Üniversitesi Dil, Konuşma ve Yutma Terapisi ve Yenilikçi Teknolojiler Araştırma ve Uygulama Merkezi'nde (MEDKOM) gerçekleştirilmektedir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |