Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES BOZUKLUKLARINA GİRİŞ | SLT3112294 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Burak Eren ERARSLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ses üretim mekanizmasının normal anatomi ve fizyolojisinin incelenmesi; ses bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan akustik, algısal ve aletsel ölçümlerin öğrenilmesi; ses bozukluklarının nedenleri ve fonksiyonel, nörolojik ve organik ses bozukluklarının incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Solunumun anatomisi,Solunumun Fizyolojisi,Fonasyon Fizyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler, Nörojenik Ses Bozuklukları,Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar,Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar,İdiyopatik Ses Bozuklukları,İdiyopatik Ses Bozuklukları,Profesyonel Ses,Pediatrik Ses Bozuklukları, Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Solunum sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklar. | 16, 23, 9 | A |
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini ve teorilerini özetler. | 16, 21, 9 | A |
Ses bozukluklarının etiyolojisi listeler ve ses kıvrımlarındaki yapısal değişiklikler tanımlar. | 16, 37, 4, 9 | A |
Larinks ve sesi etkileyen sistemik ve nörolojik hastalıkları tanımlar ve neden sonuç ilişkini kurar. | 16, 37, 4, 9 | A |
Ses kullanımına bağlı ortaya çıkan ses bozukluklarını kategorize eder. | 16, 23, 37, 4, 9 | A |
İdiyopatik ses bozukluklarını açıklar. | 16, 37, 9 | A |
Profesyonel ses nedir? Kimler profesyonel ses kullanıcısıdır özetler. | 16, 9 | A |
Pediatrik ses bozuklukları tanımlar. | 16, 23, 9 | A |
Vaka videoları üstünden ses bozukluğu parametrelerini değerlendirir. | 10, 16, 20, 37, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Solunumun anatomisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Solunumun Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Fonasyon Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Ses Bozukluğu Etiyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Ses Bozukluğu Etiyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Nörojenik Ses Bozuklukları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İdiyopatik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İdiyopatik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Profesyonel Ses | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Pediatrik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
13 | Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Klinik Ses Bozuklukları: Kuram ve Yönetimi, (2014). Stemple, J. C. Roy, N., Klaben, B. Plural Yayıncılık, New York, ABD. |
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SES BOZUKLUKLARINA GİRİŞ | SLT3112294 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Burak Eren ERARSLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ses üretim mekanizmasının normal anatomi ve fizyolojisinin incelenmesi; ses bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan akustik, algısal ve aletsel ölçümlerin öğrenilmesi; ses bozukluklarının nedenleri ve fonksiyonel, nörolojik ve organik ses bozukluklarının incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Solunumun anatomisi,Solunumun Fizyolojisi,Fonasyon Fizyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Bozukluğu Etiyolojisi,Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler, Nörojenik Ses Bozuklukları,Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar,Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar,İdiyopatik Ses Bozuklukları,İdiyopatik Ses Bozuklukları,Profesyonel Ses,Pediatrik Ses Bozuklukları, Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme,Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Solunum sisteminin anatomi ve fizyolojisini açıklar. | 16, 23, 9 | A |
Fonasyonun nasıl gerçekleştiğini ve teorilerini özetler. | 16, 21, 9 | A |
Ses bozukluklarının etiyolojisi listeler ve ses kıvrımlarındaki yapısal değişiklikler tanımlar. | 16, 37, 4, 9 | A |
Larinks ve sesi etkileyen sistemik ve nörolojik hastalıkları tanımlar ve neden sonuç ilişkini kurar. | 16, 37, 4, 9 | A |
Ses kullanımına bağlı ortaya çıkan ses bozukluklarını kategorize eder. | 16, 23, 37, 4, 9 | A |
İdiyopatik ses bozukluklarını açıklar. | 16, 37, 9 | A |
Profesyonel ses nedir? Kimler profesyonel ses kullanıcısıdır özetler. | 16, 9 | A |
Pediatrik ses bozuklukları tanımlar. | 16, 23, 9 | A |
Vaka videoları üstünden ses bozukluğu parametrelerini değerlendirir. | 10, 16, 20, 37, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Solunumun anatomisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Solunumun Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Fonasyon Fizyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Ses Bozukluğu Etiyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | Ses Bozukluğu Etiyolojisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Ses Kıvrımlarındaki Yapısal Değişiklikler | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
6 | Nörojenik Ses Bozuklukları | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Larinks ve Sesi Etkileyen Sistemik Rahatsızlıklar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ses Kullanımına Bağlı Bozukluklar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İdiyopatik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İdiyopatik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Profesyonel Ses | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Pediatrik Ses Bozuklukları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
13 | Ses Kıvrımı Muayenesi Videoları İzleme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Klinik Ses Bozuklukları: Kuram ve Yönetimi, (2014). Stemple, J. C. Roy, N., Klaben, B. Plural Yayıncılık, New York, ABD. |
Ses Terapisi: Klinik Çalışmalar (2000). Stemple, C.J. Singular, Kanada |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |