Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yutma bozukluklarında terapi yöntemlerini, interdisipliner çalışmayı, vakanın ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik rehabilitasyon planı oluşturmayı ve bu alan hakkında araştırma ve çalışma yapmayı kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.,Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme,Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme,Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi,Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yutma bozukluklarına yönelik vakaya denetim altında uygun değerlendirme yöntemlerini seçer, uygular ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder. | 3, 37, 38, 4, 8 | H |
2. Yutma bozukluklarına özel değerlendirme yaklaşımlarıyla elde ettiği verilerle vakanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyindeki problemlerini tanımlar ve rapor eder. | 3, 38, 4, 8 | E, H |
3. Kısa ve uzun süreli hedefleri belirleyerek temel düzeyde yutma terapisi programını geliştirir, denetim altında uygular ve sonuçlarını rapor eder. | 3, 38, 4, 8 | E, H |
4. Yutma bozuklukları alanında ekip çalışması, interdisipliner çalışma prensiplerini uygular. | 3, 38, 4, 8 | H |
5. Tedavi ünitesindeki olgulara denetim altında bir kılavuza bakarak terapi programı uygular. | 3, 38, 4, 8 | H |
6. Tedavi ünitelerinin işleyişini kavrar, mesleki sorumluluk alır, iş güvenliği kurallarına uyar, disiplinlerarası ekip çalışması yapar | 3, 38, 4, 8 | H |
7. Hastaya ve yakınına gerekli bilgilendirme, danışmanlık ve eğitimi verir. | 3, 38, 4, 8 | H |
8. Yutma bozukluğu hakkında temel araştırma ve uygulama yapar ve kongrede (öğrenci) sunar. | 3, 37, 38, 4, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme: Vaka öyküsü alma | Merkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması | EAT-10, GUSS, Mann Aletsel Yutma Testi, Yale, Free Water protokolü |
3 | Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | ADD, mini mental test gibi testleri tekrar eder. |
4 | Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar. | Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi |
5 | Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme | Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi |
6 | Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi | Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi |
7 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
8 | Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme | Merkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş bir vaka ile yapılan değerlendirme videosunu izleme ve geçen seneki değerlendirme notlarının tekrar edilmesi. |
9 | Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
10 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
11 | Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
14 | Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
Kaynak |
Ders notları MEDKOM vaka videoları ve Master clinician videoları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUKLUKLARINDA MESLEKİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yutma bozukluklarında terapi yöntemlerini, interdisipliner çalışmayı, vakanın ve ailesinin ihtiyaçlarına yönelik rehabilitasyon planı oluşturmayı ve bu alan hakkında araştırma ve çalışma yapmayı kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Değerlendirme: Vaka öyküsü alma,Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması,Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar.,Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme,Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme,Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci,Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar,Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi,Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yutma bozukluklarına yönelik vakaya denetim altında uygun değerlendirme yöntemlerini seçer, uygular ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder. | 3, 37, 38, 4, 8 | H |
2. Yutma bozukluklarına özel değerlendirme yaklaşımlarıyla elde ettiği verilerle vakanın bozukluk, aktivite ve katılım düzeyindeki problemlerini tanımlar ve rapor eder. | 3, 38, 4, 8 | E, H |
3. Kısa ve uzun süreli hedefleri belirleyerek temel düzeyde yutma terapisi programını geliştirir, denetim altında uygular ve sonuçlarını rapor eder. | 3, 38, 4, 8 | E, H |
4. Yutma bozuklukları alanında ekip çalışması, interdisipliner çalışma prensiplerini uygular. | 3, 38, 4, 8 | H |
5. Tedavi ünitesindeki olgulara denetim altında bir kılavuza bakarak terapi programı uygular. | 3, 38, 4, 8 | H |
6. Tedavi ünitelerinin işleyişini kavrar, mesleki sorumluluk alır, iş güvenliği kurallarına uyar, disiplinlerarası ekip çalışması yapar | 3, 38, 4, 8 | H |
7. Hastaya ve yakınına gerekli bilgilendirme, danışmanlık ve eğitimi verir. | 3, 38, 4, 8 | H |
8. Yutma bozukluğu hakkında temel araştırma ve uygulama yapar ve kongrede (öğrenci) sunar. | 3, 37, 38, 4, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değerlendirme: Vaka öyküsü alma | Merkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | Değerlendirme: Formel testlerin uygulanması | EAT-10, GUSS, Mann Aletsel Yutma Testi, Yale, Free Water protokolü |
3 | Değerlendirme: Yutma bozukluklarında dil ve bilişsel becerilerin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | ADD, mini mental test gibi testleri tekrar eder. |
4 | Yutma Bozukluğuna eşlik eden diğer sorunlar. | Konuyla ilgili ders notlarının gözden geçirilmesi |
5 | Yutma bozukluklarında yatak başı ve aletsel değerlendirme | Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi |
6 | Yutma bozukluklarında raporlama ve vaka/aile bilgilendirmesi | Konuyla ilgili geçen sene işlenilen ders notlarının gözden geçirilmesi |
7 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
8 | Terapi Uygulaması 1: Değerlendirme | Merkeze yutma bozukluğuyla başvurmuş bir vaka ile yapılan değerlendirme videosunu izleme ve geçen seneki değerlendirme notlarının tekrar edilmesi. |
9 | Terapi Uygulaması: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
10 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
11 | Yutma bozukluklarında terapi uygulama süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Terapi Uygulaması: Terapi sürecinde belirli bir yaklaşımın kullanılması işe yarayan ve yaramayan uygulamalar | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Yutma Bozukluğu olan vakanın terapi sonu değerlendirmesi | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
14 | Değerlendirme ve terapi sürecinin raporlaştırılması | MEDKOM'da yutma bozukluğuna yönelik terapi alan vaka dosyalarının incelenmesi ve geçen seneki terapi dersi notlarının tekrar edilmesi. |
Kaynak |
Ders notları MEDKOM vaka videoları ve Master clinician videoları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |