Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DDY-BAŞ YÜZ ANOMALİLERİNDE MESLEKİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dudak damak yarığı ve diğer baş yüz anomalili olguları danışman eşliğinde değerlendirme, konuşma sorununu tanılama, ilgili yönlendirmeleri ve terapilerini yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme,DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar,Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı,DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar. | 15, 16, 4, 8 | H |
DDY'ye bağlı olarak gelişebilecek dil ve konuşma sorunlarını örneklendirir. | 13, 16, 4, 5 | H |
Bağımsız olarak oral-periferal değerlendirme yapar. | 3, 37, 4, 8 | H |
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir. | 19, 37, 4 | D, H |
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar. | 13, 4, 8 | H |
Sendromik ve sendromik olmayan DDY'li olguların özelliklerini tanımlar ve ilgili vakada ayırıcı olarak değerlendirir. | 10, 4, 9 | H |
Rezonans bozukluklarının değerlendirmesinde kullanılan nazometre, nazoendoskopi gibi cihaz uygulamalarını açıklar ve buradan elde edilen verilerin yorumlamalarını yapar. | 17, 4, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi | Merkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
2 | DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme | Merkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi gözleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
3 | DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi | Hipernazalitesi olan ve olmayan iki olguların konuşma değerlendirmelerini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
4 | DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar | Gözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi). |
5 | Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Nazometre, nazoendoskopi uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama. |
6 | Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı | Rezonans bozukluğu olan olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma. |
7 | DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi | Gözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma |
8 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | DDY’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma |
9 | Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye? | Sorumluluğunu aldığı olgunun aletsel değerlendirmesi yapma |
10 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirmesi yapılan olgunun telafi edici ve zorunlu hatalarını bulma |
11 | DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
14 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Golding-Kushner, K.J. Therapy Techniques For Cleft Palate Speech And Related Disorders, CA: Singular, San Diego, 2001. Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2013. |
Pannbacker, M., Velopharnyngeal Incompetence: The need for speech standarts, Am J Speech Lang Pathol, 13, 195-201 (2004). Kuehn, D.P., Henne, L. J., Speech evaluation and treatment for patients with cleft palate, Am J Speech Lang Pathol, 12, 103-109 (2003). Kuehn, D. P., Moller, K. T., Speech and language issues in the cleft palate population: the state of art, Cleft Palate Craniofac. J., 37(4), 348-1-26 (2000). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DDY-BAŞ YÜZ ANOMALİLERİNDE MESLEKİ UYGULAMA | - | Bahar Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dudak damak yarığı ve diğer baş yüz anomalili olguları danışman eşliğinde değerlendirme, konuşma sorununu tanılama, ilgili yönlendirmeleri ve terapilerini yapmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme,DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi,DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar,Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler.,Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı,DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi,Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye?,Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor?,Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor?; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bağımsız olarak aile görüşmesi yapar. | 15, 16, 4, 8 | H |
DDY'ye bağlı olarak gelişebilecek dil ve konuşma sorunlarını örneklendirir. | 13, 16, 4, 5 | H |
Bağımsız olarak oral-periferal değerlendirme yapar. | 3, 37, 4, 8 | H |
Anatomik yapılarla konuşma özellikleri arasında bağlantı kurarak bireyin konuşmasını değerlendirir. | 19, 37, 4 | D, H |
Konuşma değerlendirmesinden elde edilen verilere dayanarak terapi planlar. | 13, 4, 8 | H |
Sendromik ve sendromik olmayan DDY'li olguların özelliklerini tanımlar ve ilgili vakada ayırıcı olarak değerlendirir. | 10, 4, 9 | H |
Rezonans bozukluklarının değerlendirmesinde kullanılan nazometre, nazoendoskopi gibi cihaz uygulamalarını açıklar ve buradan elde edilen verilerin yorumlamalarını yapar. | 17, 4, 8 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DDY ve baş yüz anomalilerinde aile görüşmesi | Merkezde yapılan iki aile görüşmesini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
2 | DDY ve baş yüz anomalilerinde oral peripheral değerlendirme | Merkezde yapılan iki oral motor değerlendirmeyi gözleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
3 | DDY ve baş yüz anomalilerinde dil ve konuşma değerlendirmesi | Hipernazalitesi olan ve olmayan iki olguların konuşma değerlendirmelerini izleme ve DDY dersinin notlarını gözden geçirme |
4 | DDY ve baş yüz anomalilerinde gözlenebilecek ek sorunlar | Gözlem yapılan olguların sunumunu yaparak olası ek testlere karar vermek ve bu testleri uygulamak (gelişim testleri gibi). |
5 | Velofarengeal fonksiyon bozukluğu durumunda tanıya yardımcı aletsel değerlendirmeler. | Nazometre, nazoendoskopi uygulamalarını izleme ve sonuçlarını yorumlama. |
6 | Rezonans bozukluklarının ayırıcı tanısı | Rezonans bozukluğu olan olguların konuşma videolarını ve değerlendirme görütülerini izleyerek ayıcı tanı koyma. |
7 | DDY ve baş yüz anomalilerinde raporlama ve aile bilgilendirmesi | Gözlem yapılan olguların kapsamlı bir özetini içeren rapor yazma |
8 | Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | DDY’li bir olgunun kapsamlı bir değerlendirmesini yapma |
9 | Düşük ve yüksek teknolojili cihazların rezonans bozukluklarında kullanımı: Kime, ne zaman, niye? | Sorumluluğunu aldığı olgunun aletsel değerlendirmesi yapma |
10 | Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Değerlendirmesi yapılan olgunun telafi edici ve zorunlu hatalarını bulma |
11 | DDY’li bir olgularda konuşma terapisi süreci | Hazırlanan terapi planın uygulanması ve çıkan sorunlar |
12 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
13 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor, ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
14 | Konuşma Terapisi: Ne işe yarıyor ne yaramıyor? | Terapi sürecine ilişkin toplantılara katılarak uygulamada etkili olan ve olmayan yönergeler, hedefler tartışılır. |
Kaynak |
Golding-Kushner, K.J. Therapy Techniques For Cleft Palate Speech And Related Disorders, CA: Singular, San Diego, 2001. Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2013. |
Pannbacker, M., Velopharnyngeal Incompetence: The need for speech standarts, Am J Speech Lang Pathol, 13, 195-201 (2004). Kuehn, D.P., Henne, L. J., Speech evaluation and treatment for patients with cleft palate, Am J Speech Lang Pathol, 12, 103-109 (2003). Kuehn, D. P., Moller, K. T., Speech and language issues in the cleft palate population: the state of art, Cleft Palate Craniofac. J., 37(4), 348-1-26 (2000). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |