Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme ve terapi yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı, Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konuşma sesi bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar. | 14, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarını sınıflandırır | 37, 6, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özelliklerini ve etiyolojisini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkilerini sıralar. | 13, 37, 4 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecini açıklar (vaka öyküsü, oral-periferal muayene, ilgili standardize testler ve standardize olmayan değerlendirme araçları) | 12, 13, 4, 5 | A |
Konuşma sesi bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 10, 14, 4 | A |
Teorik olarak verilen bir vaka örneğinde hangi terapi yaklaşımının uygulanacağına karar verir ve terapi planı hazırlar. | 13, 2 | A, E |
Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarını açıklar. | 10, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon | IPA sembollerini bilme, konuşma seslerinin üretim yeri, biçimi ve ötüm özelliklerine göre tanımlama. |
2 | Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama | Artikülasyon ve fonoloji kavramlarının farkları ile ilgili kitap bölümünü okuma |
3 | Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı | Ağız ve yüz anatomisini gözden geçirme |
4 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
5 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
6 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
7 | Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı | Makale okuma |
8 | Fonolojik farkındalık | Fonolojik gelişim ile ilgili ders notlarını gözden geçirme |
9 | Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları | İlgili kitap bölümünü okuma |
12 | Değerlendirme ve terapi planı hazırlama | İnternet ve kitap araştırması |
13 | Değerlendirme ve terapi planı hazırlama | İnternet ve kitap araştırması |
Kaynak |
Williams, A. L., McLeod, S., McCauley, R. J. Fey, M. E., Intervention For Speech Sound Disorders in Children. Baltimore, MD: Paul H. Brookes, (2010). |
Kamhi, A. G., Treatment decisions for children witg speech-sound disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37, 271-279, (2006). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(82/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA SESİ BOZUKLUKLARI | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme ve terapi yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon,Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama,Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı, Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme,Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme,Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı,Fonolojik farkındalık,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım,Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım,Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama,Değerlendirme ve terapi planı hazırlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Konuşma sesi bozuklukları ile ilişkili tanımları ve terimleri açıklar. | 14, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarını sınıflandırır | 37, 6, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının karakteristik özelliklerini ve etiyolojisini tanımlar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının akademik ve sosyal yaşama etkilerini sıralar. | 13, 37, 4 | A |
Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirme sürecini açıklar (vaka öyküsü, oral-periferal muayene, ilgili standardize testler ve standardize olmayan değerlendirme araçları) | 12, 13, 4, 5 | A |
Konuşma sesi bozukluklarına yönelik değerlendirme ve terapi yaklaşımlarını tanımlar. | 10, 14, 4 | A |
Teorik olarak verilen bir vaka örneğinde hangi terapi yaklaşımının uygulanacağına karar verir ve terapi planı hazırlar. | 13, 2 | A, E |
Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımlarını açıklar. | 10, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçenin ses sistemi ve fonetik transkripsiyon | IPA sembollerini bilme, konuşma seslerinin üretim yeri, biçimi ve ötüm özelliklerine göre tanımlama. |
2 | Konuşma sesi bozuklukları: Terminoloji ve sınıflama | Artikülasyon ve fonoloji kavramlarının farkları ile ilgili kitap bölümünü okuma |
3 | Konuşma Sesi Bozukluklarının Özellikleri ve anatomi ile bağlantısı | Ağız ve yüz anatomisini gözden geçirme |
4 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
5 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
6 | Konuşma Sesi Bozukluklarında Aletsel Değerlendirme | Konuşma sesi bozukluklarının değerlendirmesi ile ilgili makale okuma |
7 | Çocukluk çağı apraksisinin ayırıcı tanısı | Makale okuma |
8 | Fonolojik farkındalık | Fonolojik gelişim ile ilgili ders notlarını gözden geçirme |
9 | Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Geleneksel ve davranışçı yaklaşım | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Konuşma sesi bozuklukları terapi yaklaşımları: Minimal pair yaklaşım | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Çocukluk çağı apraksisi terapi yaklaşımları | İlgili kitap bölümünü okuma |
12 | Değerlendirme ve terapi planı hazırlama | İnternet ve kitap araştırması |
13 | Değerlendirme ve terapi planı hazırlama | İnternet ve kitap araştırması |
Kaynak |
Williams, A. L., McLeod, S., McCauley, R. J. Fey, M. E., Intervention For Speech Sound Disorders in Children. Baltimore, MD: Paul H. Brookes, (2010). |
Kamhi, A. G., Treatment decisions for children witg speech-sound disorders. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 37, 271-279, (2006). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |