Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞ.NÖROANATOMİSİ VE NÖROFİZYOLOJİSİ | SLT1255060 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri konusunda öğrencileri bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe,2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I,3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II,4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri,5. Hemisferik dominans,6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I,7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II,8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu,9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler,10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler,11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler,12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi,13. Dil ve düşünce ilişkisi,14. Dil ve evrim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörolojik dil bozukluklarını sınıflayabilir. | 9 | A |
Dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temellerini açıklar. | 13 | A |
Dil yetisinin kortekste konumlanması konusunda temel bilgileri açıklar. | 14, 18, 9 | A |
Sinir sisteminin organizasyonunu betimler, | 19, 9 | A |
Beynin iki hemisferinin dil ile ilişkisini tanımlar. | 9 | A |
İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonunu tanımlar. | 12, 14, 9 | A |
Dil ve evrim ilişkisini açıklayabilir. | 9 | A |
Dil ve beyin ilişkisini açıklayabilir. | 9 | A |
Sağ hemisfer hasarlarının dil ile ilişkisini açıklayabilir. | 12, 9 | A |
Konuşmanın nöroanatomisini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe | İlgili kitap bölümünü okur. |
2 | 2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I | Verilen anatomi atlasını inceler. |
3 | 3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II | İlişkili anatomik bölgelerin isimlerini ezberler. |
4 | 4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri | İlgili kitap bölümünü okur. |
5 | 5. Hemisferik dominans | İlgili kitap bölümünü okur. |
6 | 6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I | 6. Neurophysiological and anatomical organization of linguistic functions I |
7 | 7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
8 | 8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu | İlgili kitap bölümünü okur. |
9 | 9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler | İlgili kitap bölümünü okur. |
10 | 10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler | İlgili kitap bölümünü okur. |
11 | 11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler | İlgili kitap bölümünü okur. |
12 | 12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi | İlgili kitap bölümünü okur. |
13 | 13. Dil ve düşünce ilişkisi | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
14 | 14. Dil ve evrim | İlgili kitap bölümünü okur. |
Kaynak |
Power Point Sunumları |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞ.NÖROANATOMİSİ VE NÖROFİZYOLOJİSİ | SLT1255060 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temelleri konusunda öğrencileri bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe,2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I,3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II,4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri,5. Hemisferik dominans,6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I,7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II,8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu,9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler,10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler,11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler,12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi,13. Dil ve düşünce ilişkisi,14. Dil ve evrim; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Nörolojik dil bozukluklarını sınıflayabilir. | 9 | A |
Dil ve konuşmanın nöroanatomik ve nörofizyolojik temellerini açıklar. | 13 | A |
Dil yetisinin kortekste konumlanması konusunda temel bilgileri açıklar. | 14, 18, 9 | A |
Sinir sisteminin organizasyonunu betimler, | 19, 9 | A |
Beynin iki hemisferinin dil ile ilişkisini tanımlar. | 9 | A |
İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonunu tanımlar. | 12, 14, 9 | A |
Dil ve evrim ilişkisini açıklayabilir. | 9 | A |
Dil ve beyin ilişkisini açıklayabilir. | 9 | A |
Sağ hemisfer hasarlarının dil ile ilişkisini açıklayabilir. | 12, 9 | A |
Konuşmanın nöroanatomisini açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Beyin/dil ilişkisi tarihçe | İlgili kitap bölümünü okur. |
2 | 2. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu I | Verilen anatomi atlasını inceler. |
3 | 3. Merkezi Sinir sisteminin temel organizasyonu II | İlişkili anatomik bölgelerin isimlerini ezberler. |
4 | 4. Beyinin yüksek bilişsel işlevleri ortaya çıkaran organizasyonun temelleri | İlgili kitap bölümünü okur. |
5 | 5. Hemisferik dominans | İlgili kitap bölümünü okur. |
6 | 6. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu I | 6. Neurophysiological and anatomical organization of linguistic functions I |
7 | 7. Dilsel işlevlerin nörofizyolojik ve anatomik organizasyonu II | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
8 | 8. İkinci dil, yazılı dil ve işaret dilinin beyinsel organizasyonu | İlgili kitap bölümünü okur. |
9 | 9. Dil dışı konuşma bozukluklarının nöroanatomisi /Dizartriler | İlgili kitap bölümünü okur. |
10 | 10. Nörolojik dil bozuklukları /afaziler | İlgili kitap bölümünü okur. |
11 | 11. Sağ hemisferin dilsel işlevleri ve apraksiler | İlgili kitap bölümünü okur. |
12 | 12. İnsan beyninde dilsel organizasyonun gelişimi | İlgili kitap bölümünü okur. |
13 | 13. Dil ve düşünce ilişkisi | Önceki ders notlarını tekrar eder. |
14 | 14. Dil ve evrim | İlgili kitap bölümünü okur. |
Kaynak |
Power Point Sunumları |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |