Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLET.SİSTEM. VE TEKN. | SLT3212307 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma sorunlu bireylerde iletişim gereksinimlerinin karşılanmasında kullanılan alternatif ve destekleyici araç ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak; işaret ve diğer sembol sistemleri, teknoloji ve içeriği, cihaz ve donanımlar hakkında bilgi sahibi olmak; kapsam ve özelliklerini bilmek; dil ve konuşma laboratuvarında uygulama yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.,ADİS değerlendirmesi,Alternatif sistemlerin tanımlanması.,Destekleyici sistemlerin tanımlanması.,ADİS değerlendirmesi,ADİS müdahalesi, ADİS müdahalesi,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin insanlar arası önemi ve işlevini tanımlar. | 9 | A |
ADİS kavramını, ADİS'in işlevini ve uygulama alanlarını tanımlar . | 9 | A |
Dolaylı ve doğrudan seçim teknikleri ve özelliklerini örneklendirir . | 9 | A |
ADİS’te iletişim partnerinin rolünü tanımlar. | 10, 37, 9 | C |
Sembol sitemleri PCS, Rebus, BlissSymbols vs. ve sembollerin özelliklerini tanımlar. | 37, 9 | C |
ADİS’e adaptasyonu destekleyen ve zorlaştıran şeyleri yorumlar. | 9 | C |
Gelişimsel yetersizlik sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamalarını tasarlar. | 13, 9 | C |
Edinilmiş bozukluklarda sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamaları tasarlar. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş | yok |
2 | İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler. | PPT sunusu |
3 | İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler. | PTT sunusu |
4 | ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması. | Konu ile ilgili kitap bölümünü okumak |
5 | ADİS değerlendirmesi | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
6 | Alternatif sistemlerin tanımlanması. | PPT sunusu |
7 | Destekleyici sistemlerin tanımlanması. | PPT sunusu |
8 | ADİS değerlendirmesi | PPT sunusu |
9 | ADİS müdahalesi | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
10 | ADİS müdahalesi | PPT sunusu |
11 | Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | PPT sunusu |
12 | Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
13 | Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | PPT sunusu |
14 | Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
Kaynak |
Destekleyici ve Alternatif İletişim, (2010), D.R. Beukelman, P. Mirenda, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore |
Power point sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ALTERNATİF VE DESTEKLEYİCİ İLET.SİSTEM. VE TEKN. | SLT3212307 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma sorunlu bireylerde iletişim gereksinimlerinin karşılanmasında kullanılan alternatif ve destekleyici araç ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak; işaret ve diğer sembol sistemleri, teknoloji ve içeriği, cihaz ve donanımlar hakkında bilgi sahibi olmak; kapsam ve özelliklerini bilmek; dil ve konuşma laboratuvarında uygulama yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler.,ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması.,ADİS değerlendirmesi,Alternatif sistemlerin tanımlanması.,Destekleyici sistemlerin tanımlanması.,ADİS değerlendirmesi,ADİS müdahalesi, ADİS müdahalesi,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması,Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İletişimin insanlar arası önemi ve işlevini tanımlar. | 9 | A |
ADİS kavramını, ADİS'in işlevini ve uygulama alanlarını tanımlar . | 9 | A |
Dolaylı ve doğrudan seçim teknikleri ve özelliklerini örneklendirir . | 9 | A |
ADİS’te iletişim partnerinin rolünü tanımlar. | 10, 37, 9 | C |
Sembol sitemleri PCS, Rebus, BlissSymbols vs. ve sembollerin özelliklerini tanımlar. | 37, 9 | C |
ADİS’e adaptasyonu destekleyen ve zorlaştıran şeyleri yorumlar. | 9 | C |
Gelişimsel yetersizlik sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamalarını tasarlar. | 13, 9 | C |
Edinilmiş bozukluklarda sebebiyle dil ve konuşma problemi yaşayan vakaların terapilerinde ADİS uygulamaları tasarlar. | 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerine genel bir bakış açısı ve giriş | yok |
2 | İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler. | PPT sunusu |
3 | İletişimin insanlar arasındaki önemi, iletişimin alt birimleri ve kavramları ile ilgili bilgiler. | PTT sunusu |
4 | ADİS kavramı, önemi ve çerçevesinin açıklanması. | Konu ile ilgili kitap bölümünü okumak |
5 | ADİS değerlendirmesi | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
6 | Alternatif sistemlerin tanımlanması. | PPT sunusu |
7 | Destekleyici sistemlerin tanımlanması. | PPT sunusu |
8 | ADİS değerlendirmesi | PPT sunusu |
9 | ADİS müdahalesi | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
10 | ADİS müdahalesi | PPT sunusu |
11 | Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | PPT sunusu |
12 | Gelişimsel yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
13 | Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | PPT sunusu |
14 | Edinilmiş yetersizliği olan vakalar için ADİS uygulaması | Konu ile ilgili olan kitap bölümünü okumak |
Kaynak |
Destekleyici ve Alternatif İletişim, (2010), D.R. Beukelman, P. Mirenda, Paul H. Brookes Publishing Co., Baltimore |
Power point sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |