Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK İŞARET DİLİ III | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk işaret dilinin temel yapısı, özellikleri ve kısa tarihçesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk işaret dili parmak alfabesi ve işaretler yoluyla öğrencilerin işitme engellilerle temel iletişim kurmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk işaret dili tarihçesi,Türk işaret dili parmak alfabesi,Kişi zamirleri,Tanışma, selamlaşma.,Kendini tanıtma.,Aile ve akraba ilişkileri.,Meslekler.,Renkler.,Renkler olumlu ve olumsuz cümle yapıları.,Olumlu ve olumsuz cümle yapıları.,Sınıf içi uygulama.,Soru cümleleri,Sınıf içi uygulama., Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk işaret dili tarihçesi hakkında temel bilgileri tanıyabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Türk işaret dili parmak alfabesini tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Kişi zamirlerini açıklar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
İşaret dilinde kullanılan temel sözcükleri kullanarak işitme engellilerle iletişimi sağlayabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Tanışma, kendini tanıtma selamlaşmayı kavrar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Aile ve akraba ilişkilerini tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Meslekler ve renleri tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Türk işaret dili cümle yapılarını kavrayabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Sınıf içi uygulama yapar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Soru cümlelerini açıklar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Olumlu ve olumsuz cümleleri tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk işaret dili tarihçesi | Ön hazırlık yok |
2 | Türk işaret dili parmak alfabesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kişi zamirleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | Tanışma, selamlaşma. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
5 | Kendini tanıtma. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
6 | Aile ve akraba ilişkileri. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
7 | Meslekler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
8 | Renkler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
9 | Renkler olumlu ve olumsuz cümle yapıları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
10 | Olumlu ve olumsuz cümle yapıları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
11 | Sınıf içi uygulama. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
12 | Soru cümleleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
13 | Sınıf içi uygulama. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
14 | Tartışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
Kaynak |
Ders için hazırlanan podcast sunumlar |
1)MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 2)H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, Sign Language in Turkey: The story of a hidden language. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK İŞARET DİLİ III | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Türk işaret dilinin temel yapısı, özellikleri ve kısa tarihçesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek, Türk işaret dili parmak alfabesi ve işaretler yoluyla öğrencilerin işitme engellilerle temel iletişim kurmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türk işaret dili tarihçesi,Türk işaret dili parmak alfabesi,Kişi zamirleri,Tanışma, selamlaşma.,Kendini tanıtma.,Aile ve akraba ilişkileri.,Meslekler.,Renkler.,Renkler olumlu ve olumsuz cümle yapıları.,Olumlu ve olumsuz cümle yapıları.,Sınıf içi uygulama.,Soru cümleleri,Sınıf içi uygulama., Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türk işaret dili tarihçesi hakkında temel bilgileri tanıyabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Türk işaret dili parmak alfabesini tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Kişi zamirlerini açıklar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
İşaret dilinde kullanılan temel sözcükleri kullanarak işitme engellilerle iletişimi sağlayabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Tanışma, kendini tanıtma selamlaşmayı kavrar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Aile ve akraba ilişkilerini tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Meslekler ve renleri tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Türk işaret dili cümle yapılarını kavrayabilecektir. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Sınıf içi uygulama yapar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Soru cümlelerini açıklar. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Olumlu ve olumsuz cümleleri tanır. | 11, 14, 16, 19, 6, 8, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk işaret dili tarihçesi | Ön hazırlık yok |
2 | Türk işaret dili parmak alfabesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kişi zamirleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
4 | Tanışma, selamlaşma. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
5 | Kendini tanıtma. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
6 | Aile ve akraba ilişkileri. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
7 | Meslekler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
8 | Renkler. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
9 | Renkler olumlu ve olumsuz cümle yapıları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
10 | Olumlu ve olumsuz cümle yapıları. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
11 | Sınıf içi uygulama. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
12 | Soru cümleleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
13 | Sınıf içi uygulama. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
14 | Tartışma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması. |
Kaynak |
Ders için hazırlanan podcast sunumlar |
1)MEB, Yetişkinler İçin Türk İşaret Dili Kılavuzu, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınevi, Ankara, 1995 Akıllı Türk İşaret Dili Hazırlık Kitabı, Ankara Çankaya İşitme Engelliler Gençlik Spor Kulübü Derneği, T.C Kültür Bakanlığı, Ankara, Ekim 2012 2)H. McLaughlin, Sağırlar Okulları Öğretmenlerine Mahsus El Kitabı, Maarif Basımevi, İstanbul, 1955 Ulrike Zeshan, Sign Language in Turkey: The story of a hidden language. Turkic Languages 6: 2, 229-274, 2002 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |