Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUK. DEĞERLENDİRME VE TERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yeme, beslenme ve yutma bozukluklarının değerlendirme ve fonksiyonel ayırıcı tanılama süreçlerini simüle ortamda yapabilmek; yutma bozukluklarında terapi yöntemleri ve uygulamaları, radyolojik görüntüleme, videofluoroskopik değerlendirme, fiberendoskopik değerlendirme ve terapi yöntemlerinin nasıl yapıldığını açıklayabilmek, vakalarla uygulamalı çalışmaları videolar üzerinde analiz edebilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili önceki öğrenmenin tekrarı,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama, Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarında Terapi,Yutma Bozukluklarında Terapi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi,Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi, Vaka Çalışmaları,Vaka Çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Klinik yutma değerlendirmesinin basamaklarını açıklar ve nasıl yapıldığını gösterir. | 12, 3, 37, 4, 6, 8, 9 | A |
2. Aletsel değerlendirme (videofloroskopi, FEES vb) video kayıtları üzerinde sorunu tespit ederek fonksiyonel tanıyı tartışır. | 11, 12, 3, 37, 4, 9 | A |
3. Aletsel değerlendirme ve ilgili çeşitli yutma ölçekleri ilişkilerini açıklar, sağlıklı bireylerde veri toplar ve puanlar. | 11, 12, 4, 6, 9 | A |
4. Yutma bozukluklarında doğrudan ve dolaylı terapi yaklaşımlarını ve tekniklerini açıklar ve hastalıklara/durumlara ve vakalara uygun tartışır. | 10, 11, 12, 19, 3, 4, 9 | A |
5. Hangi yutma sorunlarında hangi yöntemlerin güvenle uygulanacağını örneklerle tartışır. | 12, 19, 4, 8, 9 | A |
6. Çocuklarda terapisi yöntemlerine uygun aktivite düzenler ve simüle ortamda nasıl yapıldığını gösterir. | 15, 37, 38, 4, 8, 9 | A |
7. Yutma bozukluğu olan çocuk ve yetişkin için beslenme ve diyet programı hazırlar. | 38, 4, 6, 8, 9 | A |
8. Yutma Bozukluklarında bireysel terapi planlar ve terapi hedefleri belirler ve denetim altında simüle olarak uygular. | 15, 37, 38, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili önceki öğrenmenin tekrarı | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
2 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önce güz dönemi ders notlarını tekrar etmek |
3 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
4 | Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önce güz dönemi ders notlarını tekrar etmek |
5 | Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
6 | Yutma Bozukluklarında Terapi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Yutma Bozukluklarında Terapi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
8 | Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
10 | Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
13 | Vaka Çalışmaları | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Vaka Çalışmaları | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Ders Notları, videolar 1- Groher, M. E., & Crary, M. A. (2020). Dysphagia-E-Book: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences. |
İlgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUK. DEĞERLENDİRME VE TERAPİ | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL, Dr.Öğr.Üye. Najva MOUSAVI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yeme, beslenme ve yutma bozukluklarının değerlendirme ve fonksiyonel ayırıcı tanılama süreçlerini simüle ortamda yapabilmek; yutma bozukluklarında terapi yöntemleri ve uygulamaları, radyolojik görüntüleme, videofluoroskopik değerlendirme, fiberendoskopik değerlendirme ve terapi yöntemlerinin nasıl yapıldığını açıklayabilmek, vakalarla uygulamalı çalışmaları videolar üzerinde analiz edebilmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili önceki öğrenmenin tekrarı,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama, Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarında Terapi,Yutma Bozukluklarında Terapi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi,Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi, Vaka Çalışmaları,Vaka Çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Klinik yutma değerlendirmesinin basamaklarını açıklar ve nasıl yapıldığını gösterir. | 12, 3, 37, 4, 6, 8, 9 | A |
2. Aletsel değerlendirme (videofloroskopi, FEES vb) video kayıtları üzerinde sorunu tespit ederek fonksiyonel tanıyı tartışır. | 11, 12, 3, 37, 4, 9 | A |
3. Aletsel değerlendirme ve ilgili çeşitli yutma ölçekleri ilişkilerini açıklar, sağlıklı bireylerde veri toplar ve puanlar. | 11, 12, 4, 6, 9 | A |
4. Yutma bozukluklarında doğrudan ve dolaylı terapi yaklaşımlarını ve tekniklerini açıklar ve hastalıklara/durumlara ve vakalara uygun tartışır. | 10, 11, 12, 19, 3, 4, 9 | A |
5. Hangi yutma sorunlarında hangi yöntemlerin güvenle uygulanacağını örneklerle tartışır. | 12, 19, 4, 8, 9 | A |
6. Çocuklarda terapisi yöntemlerine uygun aktivite düzenler ve simüle ortamda nasıl yapıldığını gösterir. | 15, 37, 38, 4, 8, 9 | A |
7. Yutma bozukluğu olan çocuk ve yetişkin için beslenme ve diyet programı hazırlar. | 38, 4, 6, 8, 9 | A |
8. Yutma Bozukluklarında bireysel terapi planlar ve terapi hedefleri belirler ve denetim altında simüle olarak uygular. | 15, 37, 38, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili önceki öğrenmenin tekrarı | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
2 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önce güz dönemi ders notlarını tekrar etmek |
3 | Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
4 | Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önce güz dönemi ders notlarını tekrar etmek |
5 | Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
6 | Yutma Bozukluklarında Terapi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Yutma Bozukluklarında Terapi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
8 | Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
10 | Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | Baş boyun kanserleri; Cerrahi sonrası yutma bozuklukları ve Protez Yönetimi | Derse gelmeden önceki dersi gözden geçirmesi |
13 | Vaka Çalışmaları | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Vaka Çalışmaları | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Ders Notları, videolar 1- Groher, M. E., & Crary, M. A. (2020). Dysphagia-E-Book: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences. |
İlgili makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |