Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL. BOZUK. MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere çocukluk çağında görülen dil bozukluklarına sahip vakaların yaşadıkları bozukluklara yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Vaka öyküsü alma,VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: Formel dil testlerin uygulanması,DEĞERLENDİRME: Çocukluk çağı dil bozukluklarda dil becerilerinin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA AİLE BİLGİLENDİRİLMESİ,TERAPİ UYGULAMASI: Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI 1 Değerlendirme,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Vakaya uygun yöntemin seçilip uygulanması,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: İşe yarayanlar/ yaramayanlar,VAKANIN TERAPİ SONRASI DEĞERLENDİRİLMESİ,TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocukluk çağı dil bozukluğu olan bir vakayı, değerlendirmeden terapi sürecinin sonuna kadar takip eder. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer. | 3, 37, 4 | E |
Değerlendirilen çocukluk çağı dil bozuklukluğuna sahip vakaya uygun terapi yöntemini uygular. | 3, 37, 4 | E |
Değerlendirme ve terapi sürecini raporlaştırır. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır. | 3, 37, 4 | E |
Bireyselleştirilmiş çocukluk çağı dil bozuklukları terapisi planı hazırlar. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar. | 3, 37, 4 | E |
Terapi sonlandırma raporunu hazırlar. | 3, 37, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Vaka öyküsü alma | Merkeze dil bozukluğu şikayeti ile başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: Formel dil testlerin uygulanması | TEDIL, TODİL ve TİGE gibi testlerin gözden geçirilmesi |
3 | DEĞERLENDİRME: Çocukluk çağı dil bozukluklarda dil becerilerinin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | Informel değerlendirme ile ilgili ders notlarının okunması ve Öğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemlenmesi |
4 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA AİLE BİLGİLENDİRİLMESİ | Klinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması |
5 | TERAPİ UYGULAMASI: Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
6 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI 1 Değerlendirme | Değerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme |
7 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Bireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi |
8 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Vakaya uygun yöntemin seçilip uygulanması | Terapi notlarının incelenmesi |
9 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
10 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
11 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
12 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: İşe yarayanlar/ yaramayanlar | Terapi notlarının incelenmesi |
13 | VAKANIN TERAPİ SONRASI DEĞERLENDİRİLMESİ | Terapi notlarının gözden geçirilmesi |
14 | TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI | Vaka geçmişi ve terapi notlarının gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Klinik değerlendirme formları, ders notları, videolar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL. BOZUK. MESLEKİ UYGULAMA | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere çocukluk çağında görülen dil bozukluklarına sahip vakaların yaşadıkları bozukluklara yönelik değerlendirme ve terapinin yürütülmesine yönelik klinik deneyim kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Vaka öyküsü alma,VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: Formel dil testlerin uygulanması,DEĞERLENDİRME: Çocukluk çağı dil bozukluklarda dil becerilerinin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA AİLE BİLGİLENDİRİLMESİ,TERAPİ UYGULAMASI: Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI 1 Değerlendirme,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Vakaya uygun yöntemin seçilip uygulanması,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI,ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: İşe yarayanlar/ yaramayanlar,VAKANIN TERAPİ SONRASI DEĞERLENDİRİLMESİ,TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocukluk çağı dil bozukluğu olan bir vakayı, değerlendirmeden terapi sürecinin sonuna kadar takip eder. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozukluklarının değerlendirmesinde uygun yöntemi seçer. | 3, 37, 4 | E |
Değerlendirilen çocukluk çağı dil bozuklukluğuna sahip vakaya uygun terapi yöntemini uygular. | 3, 37, 4 | E |
Değerlendirme ve terapi sürecini raporlaştırır. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozuklukları alanında farklı uzmanlarla işbirliği yapar, birlikte çalışır. | 3, 37, 4 | E |
Bireyselleştirilmiş çocukluk çağı dil bozuklukları terapisi planı hazırlar. | 3, 37, 4 | E |
Çocukluk çağı dil bozuklukları alanında önleyici çalışmalar ve danışmanlık yapar. | 3, 37, 4 | E |
Terapi sonlandırma raporunu hazırlar. | 3, 37, 4 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ Vaka öyküsü alma | Merkeze dil bozukluğu şikayeti ile başvurmuş iki vaka ile yapılan ilk görüşmeyi izleme |
2 | VAKANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: Formel dil testlerin uygulanması | TEDIL, TODİL ve TİGE gibi testlerin gözden geçirilmesi |
3 | DEĞERLENDİRME: Çocukluk çağı dil bozukluklarda dil becerilerinin formel olmayan yöntemlerle değerlendirilmesi | Informel değerlendirme ile ilgili ders notlarının okunması ve Öğrenci üniversite kliniğinde gerçekleşen iki değerlendirme seansını izleyerek klinisyenin informel değerlendirme için neler yaptığını gözlemlenmesi |
4 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA AİLE BİLGİLENDİRİLMESİ | Klinikte takip edilen vakaların dosyalarının incelenmesi ve gözlem yapılması |
5 | TERAPİ UYGULAMASI: Terapilerde uyulması gereken genel kurallar, mesleki sorumluluk ve sınırlar | MEDKOM talimatnamesinin gözden geçirilmesi |
6 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI 1 Değerlendirme | Değerlendirmeye ilişkin ders notlarını gözden geçirme |
7 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Bireyselleştirilmiş terapi planı hazırlama | Bireysel terapi planı oluşturmaya yönelik notların gözden geçirilmesi |
8 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: Vakaya uygun yöntemin seçilip uygulanması | Terapi notlarının incelenmesi |
9 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
10 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
11 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI | Terapi notlarını gözden geçirme |
12 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA TERAPİ UYGULAMASI: İşe yarayanlar/ yaramayanlar | Terapi notlarının incelenmesi |
13 | VAKANIN TERAPİ SONRASI DEĞERLENDİRİLMESİ | Terapi notlarının gözden geçirilmesi |
14 | TERAPİ SÜRECİNİN RAPORLAŞTIRILMASI | Vaka geçmişi ve terapi notlarının gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Klinik değerlendirme formları, ders notları, videolar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |