Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Cinsiyet Nedir?,Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Toplumsal Cinsiyet Kuramları,Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu,Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler,Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler,Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb),Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları açıklar | 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramları çerçevesinde üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini örneklendirir | 10, 16, 9 | A |
Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Nedir? | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Bal, M. D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakiş. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28. Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82. Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TOPLUMSAL CİNSİYET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Cinsiyet Nedir?,Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması,Toplumsal Cinsiyet Kuramları,Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu,Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet,Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı,Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler,Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler,Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb),Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları açıklar | 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramları çerçevesinde üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar | 10, 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini örneklendirir | 10, 16, 9 | A |
Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Cinsiyet Nedir? | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Toplumsal Cinsiyet Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet, Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Toplumsal Cinsiyet ve Ebelik | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Bal, M. D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakiş. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28. Akın, A., Demirel, S. 2003. Toplumsal cinsiyet kavramı ve sağlığa etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki ; 25(4):3-82. Butler, J. (2009). Toplumsal cinsiyet düzenlemeleri. Cogito, 58, 73-91. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | ||||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | ||||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |