Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİSTOLOJİ-PATOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Duygu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan organizmasını oluşturan hücre ve hücre ürünlerinin yapı ve işlevleri hakkında bilgi vermek, Vücutta bulunan 4 temel dokuyu ve bu dokuların bileşenleri ve türleri hakkında bilgi vermek, bu dokuların temel işlevlerini yerine getirmek için hücrelerin nasıl özelleştiklerini öğretmek, İnsan vücudunu oluşturan organ ve organ sistemlerinin temel histolojik özellikleri hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Histoloji Nedir?,Hücre Tipleri, Hücre bölünmeleri ve DNA,Epitel Doku, Bez Epiteli,Bağ Dokusu, Kemik Dokusu, Kıkırdak Dokusu, Yağ Dokusu,Kan Dokusu, Kas Dokusu ,Sinir Dokusu,Patoloji Nedir?Patolojiye Giriş ,Hücre Zedelenmesi ve Adaptasyon, Madde Birikimleri,Adaptasyon Mekanizmaları; Nekroz, Adaptoz,Akut ve Kronik İltihap,Akut ve Kronik İltihaptaki Özel Tipler ,İnflamasyon, Doku İyileşmesi ve Tamir,Neoplazi,Serviks Hastalıkları,Uterus Korpus Hastalıkları ,Over Hastalıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme sisteminde dişi genital organlardan uterus, ovaryum, tuba uterinaların histolojik özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Dokuların temel histolojik ve fonksiyonel özellikleri hakkında genel bilgilerini açıklar | 16, 9 | A |
Hücrenin yapısı, plazmanın yapısı, hücre iskeletini tanımlar | 16, 37, 9 | A |
Sitoplazmik organeller, ve nukleusun yapısı ve hücre bölünmelerini açıklar | 16, 9 | A |
Bağdokusu, epitelyum dokusu, kıkırdak-kemik dokusu, kas dokusu, sinir dokusunun bileşenleri ve türlerini sayar | 16, 9 | A |
Erkek genital sistemde testis içi ve testis dışı boşaltma yollarınının, urethra ve penisin histolojik özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Histoloji Nedir? | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Hücre Tipleri, Hücre bölünmeleri ve DNA | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Epitel Doku, Bez Epiteli | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Bağ Dokusu, Kemik Dokusu, Kıkırdak Dokusu, Yağ Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Kan Dokusu, Kas Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Sinir Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Patoloji Nedir?Patolojiye Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Hücre Zedelenmesi ve Adaptasyon, Madde Birikimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Adaptasyon Mekanizmaları; Nekroz, Adaptoz | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Akut ve Kronik İltihap | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Akut ve Kronik İltihaptaki Özel Tipler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | İnflamasyon, Doku İyileşmesi ve Tamir | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Neoplazi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Serviks Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
15 | Uterus Korpus Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
16 | Over Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Kartal, B., Nakkaş, H., Çaylı, S., Çevik Tufan, A. (2019). Işık Mikroskopik Görseller ve Çizimli Anlatımlarla Histoloji. Güneş Tıp Kitabevi: İstanbul. Akı, H., İlvan, Ş. (2013). Netter'in Resimli Patolojisi. 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HİSTOLOJİ-PATOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Arş.Gör. Duygu GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan organizmasını oluşturan hücre ve hücre ürünlerinin yapı ve işlevleri hakkında bilgi vermek, Vücutta bulunan 4 temel dokuyu ve bu dokuların bileşenleri ve türleri hakkında bilgi vermek, bu dokuların temel işlevlerini yerine getirmek için hücrelerin nasıl özelleştiklerini öğretmek, İnsan vücudunu oluşturan organ ve organ sistemlerinin temel histolojik özellikleri hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Histoloji Nedir?,Hücre Tipleri, Hücre bölünmeleri ve DNA,Epitel Doku, Bez Epiteli,Bağ Dokusu, Kemik Dokusu, Kıkırdak Dokusu, Yağ Dokusu,Kan Dokusu, Kas Dokusu ,Sinir Dokusu,Patoloji Nedir?Patolojiye Giriş ,Hücre Zedelenmesi ve Adaptasyon, Madde Birikimleri,Adaptasyon Mekanizmaları; Nekroz, Adaptoz,Akut ve Kronik İltihap,Akut ve Kronik İltihaptaki Özel Tipler ,İnflamasyon, Doku İyileşmesi ve Tamir,Neoplazi,Serviks Hastalıkları,Uterus Korpus Hastalıkları ,Over Hastalıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme sisteminde dişi genital organlardan uterus, ovaryum, tuba uterinaların histolojik özelliklerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Dokuların temel histolojik ve fonksiyonel özellikleri hakkında genel bilgilerini açıklar | 16, 9 | A |
Hücrenin yapısı, plazmanın yapısı, hücre iskeletini tanımlar | 16, 37, 9 | A |
Sitoplazmik organeller, ve nukleusun yapısı ve hücre bölünmelerini açıklar | 16, 9 | A |
Bağdokusu, epitelyum dokusu, kıkırdak-kemik dokusu, kas dokusu, sinir dokusunun bileşenleri ve türlerini sayar | 16, 9 | A |
Erkek genital sistemde testis içi ve testis dışı boşaltma yollarınının, urethra ve penisin histolojik özelliklerini açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Histoloji Nedir? | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
2 | Hücre Tipleri, Hücre bölünmeleri ve DNA | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
3 | Epitel Doku, Bez Epiteli | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
4 | Bağ Dokusu, Kemik Dokusu, Kıkırdak Dokusu, Yağ Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
5 | Kan Dokusu, Kas Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
6 | Sinir Dokusu | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
7 | Patoloji Nedir?Patolojiye Giriş | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
8 | Hücre Zedelenmesi ve Adaptasyon, Madde Birikimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
9 | Adaptasyon Mekanizmaları; Nekroz, Adaptoz | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
10 | Akut ve Kronik İltihap | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
11 | Akut ve Kronik İltihaptaki Özel Tipler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
12 | İnflamasyon, Doku İyileşmesi ve Tamir | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
13 | Neoplazi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
14 | Serviks Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
15 | Uterus Korpus Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
16 | Over Hastalıkları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölüme hazırlanılması |
Kaynak |
Kartal, B., Nakkaş, H., Çaylı, S., Çevik Tufan, A. (2019). Işık Mikroskopik Görseller ve Çizimli Anlatımlarla Histoloji. Güneş Tıp Kitabevi: İstanbul. Akı, H., İlvan, Ş. (2013). Netter'in Resimli Patolojisi. 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |