Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ailelerin sağlıklı gebelik dönemi geçirmelerine, doğum tercihlerini belirlemede farkındalık kazanmalarına ve rahat bir doğum deneyimlemeleri için onların doğuma bedensel ve zihinsel olarak hazırlanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi,Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi,Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler,Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme,Gebelikte Egzersiz,Doğum eyleminin yönetilmesi,Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb),Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri,Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb),Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu,Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi,Doğum Sonrası Egzersiz,Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi,Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Doğuma hazırlık sınıfının planlaması ve organize edebilir | 15, 16, 8, 9 | A, E |
1. Dünyada ve Türkiye'de mevcut doğuma hazırlık felsefelerini tanımlar | 11, 12, 14, 16, 19, 8, 9 | A, E |
2. Annelerin normal doğuma ilişkin bilgi düzeylerini ve olumlu algılarını anlayabilir | 11, 13, 15, 16, 18, 8, 9 | A, E |
3. Doğum evrelerindeki uygulamaları kanıta dayalı bilgiler desteğinde açıklar | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Gebelikte Egzersiz | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum eyleminin yönetilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Sonrası Egzersiz | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger |
• Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İffet GÜLER KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. İclal İlknur ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ailelerin sağlıklı gebelik dönemi geçirmelerine, doğum tercihlerini belirlemede farkındalık kazanmalarına ve rahat bir doğum deneyimlemeleri için onların doğuma bedensel ve zihinsel olarak hazırlanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi,Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi,Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler,Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme,Gebelikte Egzersiz,Doğum eyleminin yönetilmesi,Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb),Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri,Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb),Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu,Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi,Doğum Sonrası Egzersiz,Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi,Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Doğuma hazırlık sınıfının planlaması ve organize edebilir | 15, 16, 8, 9 | A, E |
1. Dünyada ve Türkiye'de mevcut doğuma hazırlık felsefelerini tanımlar | 11, 12, 14, 16, 19, 8, 9 | A, E |
2. Annelerin normal doğuma ilişkin bilgi düzeylerini ve olumlu algılarını anlayabilir | 11, 13, 15, 16, 18, 8, 9 | A, E |
3. Doğum evrelerindeki uygulamaları kanıta dayalı bilgiler desteğinde açıklar | 13, 16, 19, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doğuma hazırlık felsefe ve teknikleri: Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Üreme sistemi anatomi- fizyolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Gebeliğin oluşumu, Gebelikte yapılması gereken testler ve izlemler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gebelik ve Doğum sonu dönemde Beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Gebelikte Egzersiz | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Doğum eyleminin yönetilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Doğum sürecini etkileyen fizyolojik değişiklikler (Hormonlar, ağrı vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Doğumda nefesin önemi ve nefes teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Doğum sürecine etki eden müdahaleler ve etkileri: (Epizyotomi, Epidural analjezi, vakum, fundal bası vb) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Lohusalık Bakımı: Doğum sonu döneme annenin ve ailenin uyumu | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Yenidoğan Bakımı ve Riskli Durumların Yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Doğum Sonrası Egzersiz | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Doğuma hazırlık sınıfı organizasyonunun planlanması ve yönetimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Doğum sürecine ilişkin kanıta dayalı güncel yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger |
• Medipol Gebe Okulu, Edit. Asiye Kocatürk, Nobel Tıp Yayınları, 2016. • Doğal Doğum Felsefesi. Gülay Rathfisch. Nobel Tıp Kitabevi, 2012 • Lamaze Yöntemi ile Doğuma Hazırlık ve Doğum. Nobel Tıp Kitabevi Emzirme Sanatı. • La Leche International. Gün Yayıncılık,2011 • Hipnobirthing Mongan Yöntemi. Marie F.Mongan (çev. Ed: Çoker H.) Gün Yayıncılık,2012 • ACOG Committee Opinion. Number 267, January 2002: Exercise During Pregnancy And The Post Partum Period. • Aerobic Exercise For Women During Pregmamcy.Obstet Gynecol. 2002 Jan,99(1):171-3. • Royal College Of Obstetricians And Gynaecologists Recreational Exercise And Pregnancy http://www.rcog.org.uk/womens-health/clinical-guidance/recreational-exercise-and-pregnancy * Ina May’s Guide To Chilbirth-İna May Gaskin • Active Birth-Janet Balaskas • Birthing From Within/İçgüdüsel Doğum- Pam England • Pregnancy And Childbirth-Sheila Kitzinger |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |