Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eleştirel düşünme, okuma, yazma ve dinleme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler,DÜŞÜNME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME,ELEŞTİREL DÜŞÜNME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR,ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞELERİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNME SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLUYLA SORUN ÇÖZME,ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİREYSEL YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN MESLEKİ YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDE ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ,ELEŞTİREL OKUMA,ELEŞTİREL DİNLEME,ELEŞTİREL YAZMA,ELEŞTİREL DÜŞÜNME EGZERSİZLERİ,Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eleştirel düşünme kavramlarını açıklar | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | |
Eleştirel düşünmenin bireysel ve mesleki yaşamdaki önemini tartışır | 15, 16, 18, 19, 23, 9 | D |
Eleştirel düşünme tekniklerini uygular | 16, 18, 19, 4, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
2 | DÜŞÜNME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
3 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR | "http://tr.arguman.org/ 1.kaynağın 90-130. sayfalarının incelenmesi " |
4 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞELERİ | 1.kaynağın 49-83. sayfalarının incelenmesi |
5 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ | 1.kaynağın 13-18. ve 2. Kaynağın 27-31. sayfalarının incelenmesi |
6 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLUYLA SORUN ÇÖZME | 1.kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
7 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİREYSEL YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ | 1.kaynağın 139-142 ve 2. kaynağın 36-42. sayfalarının incelenmesi |
8 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN MESLEKİ YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ | 1.kaynağın 146-154 ve 2. kaynağın 48-57. sayfalarının incelenmesi |
9 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDE ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | ELEŞTİREL OKUMA | 1.kaynağın 163-167 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
11 | ELEŞTİREL DİNLEME | 1.kaynağın 18-28 ve 2. Kaynağın 21-37. sayfalarının incelenmesi |
12 | ELEŞTİREL YAZMA | 1.kaynağın 167-169 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
13 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME EGZERSİZLERİ | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
14 | Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik | P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013. |
Kaynak |
1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" 1. Şahinel S. Eleştirel Düşünme. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002. 9-P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013. |
1. Cüceloğlu, D. (1994). “İyi Düşün Doğru Karar Ver”, 4. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2. Gearld M. NosichEleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası ,Eleştirel Düşünme Rehberi 3.Orhan Özdemir Eleştirel Düşünme, KRİTER BASIM YAYIN DAĞITIM |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEŞTİREL DÜŞÜNME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Eleştirel düşünme, okuma, yazma ve dinleme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler,DÜŞÜNME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME,ELEŞTİREL DÜŞÜNME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR,ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞELERİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNME SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLUYLA SORUN ÇÖZME,ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİREYSEL YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN MESLEKİ YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ,ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDE ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ,ELEŞTİREL OKUMA,ELEŞTİREL DİNLEME,ELEŞTİREL YAZMA,ELEŞTİREL DÜŞÜNME EGZERSİZLERİ,Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eleştirel düşünme kavramlarını açıklar | 10, 16, 18, 19, 4, 9 | |
Eleştirel düşünmenin bireysel ve mesleki yaşamdaki önemini tartışır | 15, 16, 18, 19, 23, 9 | D |
Eleştirel düşünme tekniklerini uygular | 16, 18, 19, 4, 9 | D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
2 | DÜŞÜNME VE ELEŞTİREL DÜŞÜNME | 1.kaynağın 1-5. sayfalarının incelenmesi |
3 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR | "http://tr.arguman.org/ 1.kaynağın 90-130. sayfalarının incelenmesi " |
4 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME ÖĞELERİ | 1.kaynağın 49-83. sayfalarının incelenmesi |
5 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ | 1.kaynağın 13-18. ve 2. Kaynağın 27-31. sayfalarının incelenmesi |
6 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME YOLUYLA SORUN ÇÖZME | 1.kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
7 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN BİREYSEL YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ | 1.kaynağın 139-142 ve 2. kaynağın 36-42. sayfalarının incelenmesi |
8 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMENİN MESLEKİ YAŞAMDAKİ YERİ VE ÖNEMİ | 1.kaynağın 146-154 ve 2. kaynağın 48-57. sayfalarının incelenmesi |
9 | ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDE ALTI ŞAPKALI DÜŞÜNME TEKNİĞİ | 1.kaynağın incelenmesi |
10 | ELEŞTİREL OKUMA | 1.kaynağın 163-167 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
11 | ELEŞTİREL DİNLEME | 1.kaynağın 18-28 ve 2. Kaynağın 21-37. sayfalarının incelenmesi |
12 | ELEŞTİREL YAZMA | 1.kaynağın 167-169 ve 3. kaynağın 14-52. sayfalarının incelenmesi |
13 | ELEŞTİREL DÜŞÜNME EGZERSİZLERİ | 1.kaynağın 91-97. ve 4. kaynağın 1-270. sayfalarının incelenmesi |
14 | Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik | P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013. |
Kaynak |
1-Eleştirel Düşünme Rehberi, Gearld M. Nosich, Anı Yayıncılık, Ankara, 2015 2-Kritik Düşünce, Ricahard Paul ve ark. Nobel yayıncılık, 2013 3- Eleştirel Medya Okur Yazarlığı, Abdurahman Şahin, 4- 2011Bir Bilim Adamının Romanı, Oğuz Atay, 39. Baskı, İstanbul, 2013 5- Birsel AYBEK, Eleştirel Düşünme Rehberi, 1. Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011 6- Belgin ÖZERUZ YILDIRIM, Ed. Süheyla ALTUĞ ÖZSOY, Hemşirelikte Eleştirel Düşünme, Tuna Matbaacılık, Aydın, 2010. 7- Doğan CÜCELOĞLU, İyi Düşün Doğru Karar Ver, 50. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2008. 8- Küçük Prens , Saint Esscupery, 2015" 1. Şahinel S. Eleştirel Düşünme. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2002. 9-P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013. |
1. Cüceloğlu, D. (1994). “İyi Düşün Doğru Karar Ver”, 4. Baskı, Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2. Gearld M. NosichEleştirel Düşünme ve Disiplinlerarası ,Eleştirel Düşünme Rehberi 3.Orhan Özdemir Eleştirel Düşünme, KRİTER BASIM YAYIN DAĞITIM |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | X | |||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | X | |||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | X | |||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | X | |||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | X | |||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | X | |||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | |||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |