Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların vücutta meydana getirdikleri sorunlara yönelik bakım girişimleri ve cerrahi girişimde perioperatif dönem ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım,Kan Hastalıklarında Bakım,Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım,Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım,İmmün sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme sistemi hastalıklarında bakımı açıklar | 16, 9 | A |
Asit Baz dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumları sayar | 16, 9 | A |
Endokrin sistem hastalıklarında bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Sıvı-elektrolit dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumların bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Dolaşım sistemi hastalıklarında bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Perioperatif dönem bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 1. Kaynağın 167-182, 567-580 ve 2. kaynağın 69-79, 245-261. sayfalarının incelenmesi |
2 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 1. Kaynağın 567-580. ve 4. kaynağın 31-57. sayfalarının incelenmesi |
3 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 3. Kaynağın 64-84. sayfalarının incelenmesi |
4 | Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım | 1. Kaynağın 495-566. ve 2. kaynağın 224-232. sayfalarının incelenmesi |
5 | Kan Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 597-628, 2. kaynağın 277-292 ve 3. kaynağın 338-349.sayfalarının incelenmesi |
6 | Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 355-407. sayfalarının incelenmesi |
7 | Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 877-934. ve 4. kaynağın 236-251. sayfalarının incelenmesi |
8 | İmmün sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 975-1002 ve 3. kaynağın 439-450.sayfalarının incelenmesi |
9 | Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 787-848 ve 3. kaynağın 260-299. sayfalarının incelenmesi |
10 | Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 787-848. sayfalarının incelenmesi |
11 | Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım | 2. Kaynağın 467-487. sayfalarının incelenmesi |
12 | Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım | 4. Kaynağın 357-368 sayfalarının incelenmesi |
13 | Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 1015-1036, 1147-1188, 1259-1332. sayfalarının incelenmesi |
14 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 657-708, 729-786. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2020) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, Güncellenmiş 5. Baskı 2. Eti Aslan, F., Olgun, N. (2017) Fizyopatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Enç, N. (2014) İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 4. Zengin, N., Ören, B. (2018) İç Hastalıkları ve Kadın Sağlığı (Ebeler İçin) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(63/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAHİLİ VE CERRAHİ HASTALIKLAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sık görülen dahili ve cerrahi hastalıkların vücutta meydana getirdikleri sorunlara yönelik bakım girişimleri ve cerrahi girişimde perioperatif dönem ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım,Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım,Kan Hastalıklarında Bakım,Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım,Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım,İmmün sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım,Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım,Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Üreme sistemi hastalıklarında bakımı açıklar | 16, 9 | A |
Asit Baz dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumları sayar | 16, 9 | A |
Endokrin sistem hastalıklarında bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Sıvı-elektrolit dengesizliği sonucunda ortaya çıkan durumların bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Dolaşım sistemi hastalıklarında bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Perioperatif dönem bakımını açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 1. Kaynağın 167-182, 567-580 ve 2. kaynağın 69-79, 245-261. sayfalarının incelenmesi |
2 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 1. Kaynağın 567-580. ve 4. kaynağın 31-57. sayfalarının incelenmesi |
3 | Yara, Doku iyileşmesi, ŞOK, Hipotansiyon ve Hipertansiyonda Bakım | 3. Kaynağın 64-84. sayfalarının incelenmesi |
4 | Kardiyovasküler Sistem Dengesizliklerinde Bakım | 1. Kaynağın 495-566. ve 2. kaynağın 224-232. sayfalarının incelenmesi |
5 | Kan Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 597-628, 2. kaynağın 277-292 ve 3. kaynağın 338-349.sayfalarının incelenmesi |
6 | Solunum Sistemi Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 355-407. sayfalarının incelenmesi |
7 | Boşaltım Sistemi Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 877-934. ve 4. kaynağın 236-251. sayfalarının incelenmesi |
8 | İmmün sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 975-1002 ve 3. kaynağın 439-450.sayfalarının incelenmesi |
9 | Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 787-848 ve 3. kaynağın 260-299. sayfalarının incelenmesi |
10 | Endokrin Sistem Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 787-848. sayfalarının incelenmesi |
11 | Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım | 2. Kaynağın 467-487. sayfalarının incelenmesi |
12 | Üreme Sistemi Hastalıklarında Bakım | 4. Kaynağın 357-368 sayfalarının incelenmesi |
13 | Cilt, Sinir Sistemi ve Kas İskelet Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 1015-1036, 1147-1188, 1259-1332. sayfalarının incelenmesi |
14 | Sindirim Sistemi ve Metabolizma Hastalıklarında Bakım | 1. Kaynağın 657-708, 729-786. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2020) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara, Güncellenmiş 5. Baskı 2. Eti Aslan, F., Olgun, N. (2017) Fizyopatoloji. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Enç, N. (2014) İç Hastalıkları Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 4. Zengin, N., Ören, B. (2018) İç Hastalıkları ve Kadın Sağlığı (Ebeler İçin) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ebelik alanında bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatür takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | PY-2. Toplumun sağlık ve refahı için; sağlık ve ebelik alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda bütüncül yaklaşım ile temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak riskli durumları tanımlayabilir ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. | X | |||||
4 | PY-4. Sağlık ekibinin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir. | X | |||||
5 | PY-5. Ebelik uygulamalarında ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Ebelik eğitiminde edindiği teorik bilgileri klinik uygulamalarında uzman eğiticilerin gözetiminde geliştirir. | X | |||||
7 | PY-7. Ebelik uygulamalarında bilimsel ilke ve yöntemleri kullanır. | ||||||
8 | PY-8. Bilimsel araştırma yaparak, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre, ebelik uygulamalarında kullanabilir. | X | |||||
9 | PY-9. Toplumun fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel özeliklerini tanımlar. | ||||||
10 | PY-10. Doğum öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönem boyunca, kadına, yenidoğana, aileye ve topluma gerekli hizmeti sağlar. | ||||||
11 | PY-11. Anne ve çocuk sağlığını geliştirmek için Aile Planlaması danışmanlığını yapar. | ||||||
12 | PY-12. Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırabilir. | ||||||
13 | PY-13. Ebelik mesleği alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir. | ||||||
14 | PY- 14. Yaptığı uygulamaları düzenli bir şekilde belgeler, tam ve eksiksiz kayıt tutar. | ||||||
15 | PY-15. Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim,teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||
16 | PY-16. İnsanın psiko-sosyal yönünü değerlendirerek etkili iletişim kurar. | ||||||
17 | PY-17. Ebelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
18 | PY-18. Ebelik mesleğinin gelişimini destekleyecek ulusal ve uluslararası boyutta mesleki örgütler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
19 | PY-19. Ebelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
20 | PY-20. Mesleki etik ilke ve değerlerine uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | ||||||
21 | PY-21. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |