Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİK REHABİLİTASYONDA ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşlanma sürecinin fonksiyonel yeteneklere olan etkisini incelemek, bireyin rol performansı, yaşam biçimi ve psikososyal boyutunu irdeleyerek kişinin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknoloji kullanımı, evde bakım ve/veya kurumsal bakım uygulamaları ile yaşlı bireylerde ergoterapi değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları,Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi,Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi,Yaşlanmanın psikososyal boyutu,Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı değerlendirmeleri,Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma),Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirmeleri,Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi yaklaşımları(uygulamalı çalışma),Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma),Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi),Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma),Uzun dönem bakım programları,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaşlı yetişkinlerin yaşlanmaya bağlı olarak duyu-algı- motor, kognitif ve psikososyal fonksiyonlarındaki değişimleri tanımlayabilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Yaşlanmaya bağlı fonksiyonların kişinin genel hayatına olan etkilerini ergoterapinin temel ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile inceleyebilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Yaşlının yaşadığı ortamdaki gerekli ergoterapi uygulamalarını planlar ve temel düzeyde uygulayabilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları | World Health Organization. Ageing and Health, 2020 |
2 | Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi | Yaşlanma ve Yaşlanma Dönemiyle İlişkili Psikiyatrik Sorunlar- Murat ASLAN, Çiçek HOCAOĞLU |
3 | Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi | Hafif Bilişsel Bozukluğu Olan Yaşlı Yetişkinlerde İşlevsel Yetenekler - Catherine L. Burton; Esther Strauss |
4 | Yaşlanmanın psikososyal boyutu | Yaşlanma ve Yaşlanma Dönemiyle İlişkili Psikiyatrik Sorunlar- Murat ASLAN, Çiçek HOCAOĞLU |
5 | Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı değerlendirmeleri | Yaşlılarda fiziksel işlevi iyileştirmek ve bağımsız yaşamı sürdürmek için karmaşık müdahaleler: sistematik bir inceleme ve meta-analiz - Andrew D Beswick |
6 | Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirmeleri | Toplumsal Yaşlanma, Yaşlılar İçin Daha İyi Yaşamı Geliştirmek: Engelli Yaşlı Yetişkinlerde İşlevselliği ve Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesini İyileştirmeye Yönelik Biyo-Davranışsal-Çevresel Bir Müdahale - Sarah L. Szanton |
8 | Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi yaklaşımları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi) | Yaşlılarda düşmelerin önlenmesi: Bir inceleme- Magnus K. Karlsson, Thord Vonschewelov |
11 | Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Uzun dönem bakım programları | Uzun Süreli Bakım ve İyi Bir Yaşam Kalitesi: Bunları Birbirine Yakınlaştırmak Rosalie A. Kane, DSW |
13 | Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı | Yaşlılar için Yardımcı Teknoloji: En Son Teknoloji İncelemesi ve Gelecek Araştırma Gündemi - Dhanya Pramod |
14 | Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Mary Law PhD, OT Reg.(Ont.); Mary Ann McColl PhD, MTS. : Interventions, Effects, and Outcomes in Occupational Therapy: Adults and Older Adults, SLACK Co. 13 978-1- 55642-880- 7, US, 2010. |
Arıoğul, S., Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal&Nobel, Ankara, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 6 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 8 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GERİATRİK REHABİLİTASYONDA ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özden ERKAN OĞUL |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Yaşlanma sürecinin fonksiyonel yeteneklere olan etkisini incelemek, bireyin rol performansı, yaşam biçimi ve psikososyal boyutunu irdeleyerek kişinin ihtiyaçları doğrultusunda yardımcı teknoloji kullanımı, evde bakım ve/veya kurumsal bakım uygulamaları ile yaşlı bireylerde ergoterapi değerlendirme ve müdahale stratejilerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları,Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi,Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi,Yaşlanmanın psikososyal boyutu,Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı değerlendirmeleri,Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma),Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirmeleri,Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi yaklaşımları(uygulamalı çalışma),Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma),Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi),Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma),Uzun dönem bakım programları,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı,Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yaşlı yetişkinlerin yaşlanmaya bağlı olarak duyu-algı- motor, kognitif ve psikososyal fonksiyonlarındaki değişimleri tanımlayabilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Yaşlanmaya bağlı fonksiyonların kişinin genel hayatına olan etkilerini ergoterapinin temel ölçme ve değerlendirme yöntemleri ile inceleyebilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Yaşlının yaşadığı ortamdaki gerekli ergoterapi uygulamalarını planlar ve temel düzeyde uygulayabilmesi | 4, 5, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya Sağlık Örgütünün yaşlılıkla ilgili stratejileri, Türkiye uygulamaları | World Health Organization. Ageing and Health, 2020 |
2 | Yaşlanma sürecinin fiziksel, duyu ve kognitif fonksiyonlar üzerine etkisi | Yaşlanma ve Yaşlanma Dönemiyle İlişkili Psikiyatrik Sorunlar- Murat ASLAN, Çiçek HOCAOĞLU |
3 | Yaşlanmanın fonksiyonel yetenekler ile ilişkisi | Hafif Bilişsel Bozukluğu Olan Yaşlı Yetişkinlerde İşlevsel Yetenekler - Catherine L. Burton; Esther Strauss |
4 | Yaşlanmanın psikososyal boyutu | Yaşlanma ve Yaşlanma Dönemiyle İlişkili Psikiyatrik Sorunlar- Murat ASLAN, Çiçek HOCAOĞLU |
5 | Yaşlının çevre, kültür, yaşam biçimi, değerler ve rol performansı değerlendirmeleri | Yaşlılarda fiziksel işlevi iyileştirmek ve bağımsız yaşamı sürdürmek için karmaşık müdahaleler: sistematik bir inceleme ve meta-analiz - Andrew D Beswick |
6 | Yaşlıda üretkenlik, boş zaman ve kendine bakım aktivite değerlendirmeleri(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirmeleri | Toplumsal Yaşlanma, Yaşlılar İçin Daha İyi Yaşamı Geliştirmek: Engelli Yaşlı Yetişkinlerde İşlevselliği ve Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesini İyileştirmeye Yönelik Biyo-Davranışsal-Çevresel Bir Müdahale - Sarah L. Szanton |
8 | Yaşlının güvenliği ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi yaklaşımları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | Evde bakım değerlendirmeleri ve programları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | Yaşlıda düşmenin önlenmesi (hastane, ev, huzurevi) | Yaşlılarda düşmelerin önlenmesi: Bir inceleme- Magnus K. Karlsson, Thord Vonschewelov |
11 | Yaşlı bakım evi, huzurevi organizasyonları(uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | Uzun dönem bakım programları | Uzun Süreli Bakım ve İyi Bir Yaşam Kalitesi: Bunları Birbirine Yakınlaştırmak Rosalie A. Kane, DSW |
13 | Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı | Yaşlılar için Yardımcı Teknoloji: En Son Teknoloji İncelemesi ve Gelecek Araştırma Gündemi - Dhanya Pramod |
14 | Yardımcı teknoloji değerlendirmeleri, yardımcı teknolojinin kullanımı (uygulamalı çalışma) | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Mary Law PhD, OT Reg.(Ont.); Mary Ann McColl PhD, MTS. : Interventions, Effects, and Outcomes in Occupational Therapy: Adults and Older Adults, SLACK Co. 13 978-1- 55642-880- 7, US, 2010. |
Arıoğul, S., Geriatri ve Gerontoloji, MN Medikal&Nobel, Ankara, 2006. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |