Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıArş. Gör. İbrahim ERARSLAN
Dersin AmacıKognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlar.13, 18, 9A, D, E
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar.13, 19, 9A, D, E
Beyin işlevlerini tanır.18, 19, 9A, D, E
Nöroplastisiteyi açıklar.18, 19, 9A, D, E
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklar.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır.13, 18, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular.13, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımıBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
2Kognitif nöroanatomiChapter 1, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
3Beyin işlevlerinin yanallaşmasıChapter 2, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
4Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemiChapter 5, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
5Görsel- uzaysal süreçlerBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
6NöroplastisiteBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
7Yaşlanmanın nörobiyolojisiBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
8 Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozukluklarıBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
9Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğuBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
10Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğuBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
11Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, DemansRobert D. Hill, Lars Bäckman, Anna Stigsdotter-Neely, 2000, Cognitive Rehabilitation in Old Age [1 ed.], Oxford University Press, USA
12Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-ParkinsonJohn DeLuca, Nancy D. Chiaravalloti, Erica Weber, 2020, Cognitive Rehabilitation and Neuroimaging: Examining the Evidence from Brain to Behavior [1st ed.], Springer International Publishing;Springer
13Kognitif bozuklukların değerlendirilmesiBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
14Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlarBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
Kaynak
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme4832
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi248
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PERFORMANS ALANLARI-KOGNİTİF-Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıArş. Gör. İbrahim ERARSLAN
Dersin AmacıKognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkileri ve bu nöroanatomik yapıların etkilenmesi sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını incelemek ve kognitif bozukluk görülen değişik hastalıklarda ergoterapi değerlendirme ve müdahale yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımı,Kognitif nöroanatomi,Beyin işlevlerinin yanallaşması,Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemi,Görsel- uzaysal süreçler,Nöroplastisite,Yaşlanmanın nörobiyolojisi, Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozuklukları,Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğu,Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğu,Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, Demans,Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-Parkinson,Kognitif bozuklukların değerlendirilmesi,Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Kognisyonun ve kognitif becerileri tanımlar.13, 18, 9A, D, E
Kognitif fonksiyonları, beyin yapıları ile olan ilişkilerini açıklar.13, 19, 9A, D, E
Beyin işlevlerini tanır.18, 19, 9A, D, E
Nöroplastisiteyi açıklar.18, 19, 9A, D, E
Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda karşılaşılabilecek kognitif bozuklukları açıklar.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda değerlendirme yöntemlerini tanır.13, 18, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda müdahale yöntemlerini tanır.13, 19, 9A, D, E
Kognitif rehabilitasyonda vaka çalışması üzerinde değerlendirme ve müdahale yöntemlerini uygular.13, 19, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kognisyonun ve kognitif becerilerin tanımıBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
2Kognitif nöroanatomiChapter 1, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
3Beyin işlevlerinin yanallaşmasıChapter 2, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
4Dilin beyinde gerçekleşimi ve konuşma eylemiChapter 5, Michael S. Gazzaniga, 2000, The New Cognitive Neurosciences [2 ed.], MIT Press
5Görsel- uzaysal süreçlerBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
6NöroplastisiteBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
7Yaşlanmanın nörobiyolojisiBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
8 Uyku: Yapısı ve işlevi-uyku bozukluklarıBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
9Dikkat eksikliği-hiperaktivite bozukluğuBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
10Çocukta bilişsel gelişim bozuklukları: Zeka geriliği ve öğrenme bozukluğuBumin G., 2020, Bilişsel Rehabilitasyon Değerlendirme ve Müdahale Yaklaşımları, Hipokrat Kitapevi
11Yaşlıda bilişsel bozukluk-Alzheimer, DemansRobert D. Hill, Lars Bäckman, Anna Stigsdotter-Neely, 2000, Cognitive Rehabilitation in Old Age [1 ed.], Oxford University Press, USA
12Farklı tipteki nörolojik hastalıklarda bilişsel bozukluklar ve tedavisi: MS-ParkinsonJohn DeLuca, Nancy D. Chiaravalloti, Erica Weber, 2020, Cognitive Rehabilitation and Neuroimaging: Examining the Evidence from Brain to Behavior [1st ed.], Springer International Publishing;Springer
13Kognitif bozuklukların değerlendirilmesiBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
14Kognitif bozuklukların tedavisinde yaklaşımlarBumin G., 2020, Cognitive Rehabilitation Assessment and Intervention Approaches, Hipokrat
Kaynak
1. Pendelton HM, Krohn WS. Pedretti’s Occupational Therapy, Practice Skills for Physical Dysfunction, Mosby, Elsevier, 2006. 2. Grieve J, Gnanasekaran L.Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Perormance, Blackwell Publishing 2008.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir.
X
2
PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular.
X
3
PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
X
4
PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
X
5
PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
X
7
PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır.
X
8
PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler.
X
9
PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
10
PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:06