Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜZİK - ALGILAMA- İLETİŞİM | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Müziğin insanın zihinsel gelişiminde ve sosyal yaşamındaki etkilerini ve katkılarını öğretmek; farklı hastalıklarda tedavi amaçlı kullanımını incelemek ve farklı müzik deneyimlerinin emosyonel algılanması hususunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Müzik ve müzik terapisine giriş,Müzik terapisinin tarihsel gelişimi,Beyin ve müzik,Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkileri,Müzikte algılama ve bellek,Tutum ve algı,Bir eğitim aracı olarak müzik,Otistik çocuklarda müzik terapisi,Nörolojik hastalıklarda müzik terapisi,Psikiyatrik hastalıklarda müzik terapisi,Geriatrik hastalarda müzik terapisi,İletişim ve tutum değişiklikleri,İletişimde sözcüklerin müziği,Müzik terapisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Müzik terapisinin tarihsel gelişimini açıklar | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müzik terapisi ile ilgili bilimsel makaleleri tarar ve sonuçlarını açıklar | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkilerini tartışır. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müziğin iletişim, algı ve tutum değişiklikleri üzerinde yaptığı etkileri açıklar. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Farklı hasta gruplarında yapılan müzik terapilerini tartışır. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Bir eğitim aracı olarak müzik çalışmalarının organize edilebilmesini açıklar. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik ve müzik terapisine giriş | Aldridge, D. (2005). Music Therapy Research and Practice in Medicine: From Out of the Silence. Jessica Kingsley Publishers. |
2 | Müzik terapisinin tarihsel gelişimi | Davis, W. B., Gfeller, K. E., & Thaut, M. H. (2008). An Introduction to Music Therapy: Theory and Practice (3rd ed.). American Music Therapy Association. |
3 | Beyin ve müzik | Zatorre, R. J., & Peretz, I. (Eds.). (2001). The Biological Foundations of Music. New York Academy of Sciences. |
4 | Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkileri | MacDonald, R., Kreutz, G., & Mitchell, L. (Eds.). (2012). Music, Health, and Wellbeing. Oxford University Press. |
5 | Müzikte algılama ve bellek | Patel, A. D. (2008). Music, Language, and the Brain. Oxford University Press. |
6 | Tutum ve algı | Peretz, I., & Zatorre, R. J. (Eds.). (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford University Press. |
7 | Bir eğitim aracı olarak müzik | Hallam, S. (2010). "The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people." International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. |
9 | Otistik çocuklarda müzik terapisi | Hallam, S. (2010). "The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people." International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. |
10 | Nörolojik hastalıklarda müzik terapisi | Schneider, S., Münte, T. F., & Altenmüller, E. (2007). "Using musical instruments to improve motor skill recovery following a stroke." Journal of Neurology, 254(10), 1339-1346. |
11 | Psikiyatrik hastalıklarda müzik terapisi | Gold, C., Solli, H. P., Krüger, V., & Lie, S. A. (2009). "Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis." Clinical Psychology Review, 29(3), 193-207. |
12 | Geriatrik hastalarda müzik terapisi | Pacchetti, C., Mancini, F., Aglieri, R., Fundarò, C., Martignoni, E., & Nappi, G. (2000). "Active music therapy in Parkinson's disease: An integrative method for motor and emotional rehabilitation." Psychosomatic Medicine, 62(3), 386-393. |
13 | İletişim ve tutum değişiklikleri | Gfeller, K. E., & Darrow, A.-A. (2007). Music Therapy and Music Education for the Handicapped: Developmental Foundations and Interventions. University of Iowa Press. |
14 | İletişimde sözcüklerin müziği | Silverman, M. J. (2003). "The influence of music on the symptoms of psychosis: A meta-analysis." Journal of Music Therapy, 40(1), 27-40. |
15 | Müzik terapisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları | Bruscia, K. E. (1998). Defining Music Therapy (2nd ed.). Barcelona Publishers. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları. |
* Adnan Çoban. Müzikterapi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2005. * Levent Öztürk, Halil Erseven, M. Fadıl Atik. Makamdan Şifaya, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. * Casimir Colombe. Müziğin İnsan ve Hayvanlara Etkisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2012. * Banu Doğan. Sentez, Müzik, Terapi, Zeus Kitabevi, İzmir, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MÜZİK - ALGILAMA- İLETİŞİM | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Müziğin insanın zihinsel gelişiminde ve sosyal yaşamındaki etkilerini ve katkılarını öğretmek; farklı hastalıklarda tedavi amaçlı kullanımını incelemek ve farklı müzik deneyimlerinin emosyonel algılanması hususunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Müzik ve müzik terapisine giriş,Müzik terapisinin tarihsel gelişimi,Beyin ve müzik,Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkileri,Müzikte algılama ve bellek,Tutum ve algı,Bir eğitim aracı olarak müzik,Otistik çocuklarda müzik terapisi,Nörolojik hastalıklarda müzik terapisi,Psikiyatrik hastalıklarda müzik terapisi,Geriatrik hastalarda müzik terapisi,İletişim ve tutum değişiklikleri,İletişimde sözcüklerin müziği,Müzik terapisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Müzik terapisinin tarihsel gelişimini açıklar | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müzik terapisi ile ilgili bilimsel makaleleri tarar ve sonuçlarını açıklar | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkilerini tartışır. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Müziğin iletişim, algı ve tutum değişiklikleri üzerinde yaptığı etkileri açıklar. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Farklı hasta gruplarında yapılan müzik terapilerini tartışır. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Bir eğitim aracı olarak müzik çalışmalarının organize edilebilmesini açıklar. | 11, 6, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik ve müzik terapisine giriş | Aldridge, D. (2005). Music Therapy Research and Practice in Medicine: From Out of the Silence. Jessica Kingsley Publishers. |
2 | Müzik terapisinin tarihsel gelişimi | Davis, W. B., Gfeller, K. E., & Thaut, M. H. (2008). An Introduction to Music Therapy: Theory and Practice (3rd ed.). American Music Therapy Association. |
3 | Beyin ve müzik | Zatorre, R. J., & Peretz, I. (Eds.). (2001). The Biological Foundations of Music. New York Academy of Sciences. |
4 | Müziğin insanlar üzerindeki zihinsel ve fiziksel etkileri | MacDonald, R., Kreutz, G., & Mitchell, L. (Eds.). (2012). Music, Health, and Wellbeing. Oxford University Press. |
5 | Müzikte algılama ve bellek | Patel, A. D. (2008). Music, Language, and the Brain. Oxford University Press. |
6 | Tutum ve algı | Peretz, I., & Zatorre, R. J. (Eds.). (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford University Press. |
7 | Bir eğitim aracı olarak müzik | Hallam, S. (2010). "The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people." International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. |
9 | Otistik çocuklarda müzik terapisi | Hallam, S. (2010). "The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people." International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. |
10 | Nörolojik hastalıklarda müzik terapisi | Schneider, S., Münte, T. F., & Altenmüller, E. (2007). "Using musical instruments to improve motor skill recovery following a stroke." Journal of Neurology, 254(10), 1339-1346. |
11 | Psikiyatrik hastalıklarda müzik terapisi | Gold, C., Solli, H. P., Krüger, V., & Lie, S. A. (2009). "Dose-response relationship in music therapy for people with serious mental disorders: Systematic review and meta-analysis." Clinical Psychology Review, 29(3), 193-207. |
12 | Geriatrik hastalarda müzik terapisi | Pacchetti, C., Mancini, F., Aglieri, R., Fundarò, C., Martignoni, E., & Nappi, G. (2000). "Active music therapy in Parkinson's disease: An integrative method for motor and emotional rehabilitation." Psychosomatic Medicine, 62(3), 386-393. |
13 | İletişim ve tutum değişiklikleri | Gfeller, K. E., & Darrow, A.-A. (2007). Music Therapy and Music Education for the Handicapped: Developmental Foundations and Interventions. University of Iowa Press. |
14 | İletişimde sözcüklerin müziği | Silverman, M. J. (2003). "The influence of music on the symptoms of psychosis: A meta-analysis." Journal of Music Therapy, 40(1), 27-40. |
15 | Müzik terapisi ile ilgili literatür incelemesi ve grup sunumları | Bruscia, K. E. (1998). Defining Music Therapy (2nd ed.). Barcelona Publishers. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları. |
* Adnan Çoban. Müzikterapi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2005. * Levent Öztürk, Halil Erseven, M. Fadıl Atik. Makamdan Şifaya, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2009. * Casimir Colombe. Müziğin İnsan ve Hayvanlara Etkisi, Ötüken Yayınları, İstanbul, 2012. * Banu Doğan. Sentez, Müzik, Terapi, Zeus Kitabevi, İzmir, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |