Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YARDIMCI TEKNOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve Keskin |
Dersin Amacı | Günlük yaşam, üretim ve boş zaman aktivitelerine yönelik yardımcı teknolojiler konusunda detaylı bilgi kazanmasını, ihtiyaçlar doğrultusunda basit veya yüksek teknolojik cihaz tasarımı ve temini için gerekli yöntemleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması,Çevresel ve elektronik adaptasyonlar,Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri,Yardımcı Teknoloji Gereksiniminin Değerlendirilmesii,Eğitim ve Teknoloji & Özel Eğitim ve Teknoloji,Otizmli Bireyler İçin Teknoloji % Zihinsel yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji,Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji,Fiziksel yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknoloji,İşitme Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji& Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji ,Üstün Yetenekli Bireyler ve Teknoloji & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji,Görme Yetersizliği Olan Bireyler için yardımcı Teknoloji,Yardımcı teknolojilerle ilgili kanun ve yönetmelikler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Günlük yaşam, üretim ve boş zaman aktivitelerine yönelik yardımcı teknolojiler konusunda detaylı bilgi kazanmasını, ihtiyaçlar doğrultusunda basit veya yüksek teknolojik cihaz tasarımı ve temini için gerekli yöntemleri öğretir. | 19, 2, 9 | A, F |
Yardımcı cihazlara, kişiye uygun tasarım yapmak ve farklı hasta grupları için geçerli olduğuna karar verir. | 19, 2, 9 | A, F |
Yardımcı teknolojide disiplinlerarası çalışma ve iletişim becerileri kazanır. | 19, 9 | A, F |
Yardımcı teknolojide maliyet, kullanılabilirlik ve çevresel uygunluk hakkında bilgi edinir | 19, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 1 Teknoloji |
2 | Çevresel ve elektronik adaptasyonlar | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 2 Eğitim ve Teknoloji |
3 | Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri | Occupational Therapy ToolKit: Sayfa 268-276 |
4 | Yardımcı Teknoloji Gereksiniminin Değerlendirilmesii | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 5: Yardımcı Teknoloji Gereksinimin Değerlendirilmesi |
6 | Eğitim ve Teknoloji & Özel Eğitim ve Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm1 ve Bölüm 2: Özel Eğitim ve Teknoloji & Eğitim ve Teknoloji |
7 | Otizmli Bireyler İçin Teknoloji % Zihinsel yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 6 ve Bölüm 7 : Otizmi Olan Bireyler için Yardımcı Teknoloji ve Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler İçin Yardımcı Teknoloji |
8 | Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 12: Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji |
9 | Fiziksel yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 8: Fiziksel Yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji |
12 | İşitme Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji& Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 10 ve Bölüm 11: İşitme Yetersizliği Olan Bireyler & Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji |
13 | Üstün Yetenekli Bireyler ve Teknoloji & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 13 ve Bölüm 14: Üstün yetenekli Bireyler & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji |
14 | Görme Yetersizliği Olan Bireyler için yardımcı Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 9: Görme Yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji |
15 | Yardımcı teknolojilerle ilgili kanun ve yönetmelikler | MEBİS Ders Notları ve SUT |
Kaynak |
Özge Eliçin, Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim , Vize Yayıncılık. 2016 |
1- Albert M. Cook Phd Pe (Author), Janice Miller Polgar Phd Ot Cook And Hussey's Assistive Technologies: Principles And Practice. Mosby, St Loius, 2002. 2- Suzanna Robitaille The Illustrated Guide To Assistive Technology And Devices: Tools And Gadgets For Living Independently. Demos Published,NY, 2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YARDIMCI TEKNOLOJİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Merve Keskin |
Dersin Amacı | Günlük yaşam, üretim ve boş zaman aktivitelerine yönelik yardımcı teknolojiler konusunda detaylı bilgi kazanmasını, ihtiyaçlar doğrultusunda basit veya yüksek teknolojik cihaz tasarımı ve temini için gerekli yöntemleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması,Çevresel ve elektronik adaptasyonlar,Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri,Yardımcı Teknoloji Gereksiniminin Değerlendirilmesii,Eğitim ve Teknoloji & Özel Eğitim ve Teknoloji,Otizmli Bireyler İçin Teknoloji % Zihinsel yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji,Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji,Fiziksel yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknoloji,İşitme Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji& Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji ,Üstün Yetenekli Bireyler ve Teknoloji & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji,Görme Yetersizliği Olan Bireyler için yardımcı Teknoloji,Yardımcı teknolojilerle ilgili kanun ve yönetmelikler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Günlük yaşam, üretim ve boş zaman aktivitelerine yönelik yardımcı teknolojiler konusunda detaylı bilgi kazanmasını, ihtiyaçlar doğrultusunda basit veya yüksek teknolojik cihaz tasarımı ve temini için gerekli yöntemleri öğretir. | 19, 2, 9 | A, F |
Yardımcı cihazlara, kişiye uygun tasarım yapmak ve farklı hasta grupları için geçerli olduğuna karar verir. | 19, 2, 9 | A, F |
Yardımcı teknolojide disiplinlerarası çalışma ve iletişim becerileri kazanır. | 19, 9 | A, F |
Yardımcı teknolojide maliyet, kullanılabilirlik ve çevresel uygunluk hakkında bilgi edinir | 19, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yardımcı teknolojik araçların fonksiyonel kullanımının tanımlanması | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 1 Teknoloji |
2 | Çevresel ve elektronik adaptasyonlar | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 2 Eğitim ve Teknoloji |
3 | Özelleşmiş tekerlekli sandalye kontrolleri | Occupational Therapy ToolKit: Sayfa 268-276 |
4 | Yardımcı Teknoloji Gereksiniminin Değerlendirilmesii | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 5: Yardımcı Teknoloji Gereksinimin Değerlendirilmesi |
6 | Eğitim ve Teknoloji & Özel Eğitim ve Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm1 ve Bölüm 2: Özel Eğitim ve Teknoloji & Eğitim ve Teknoloji |
7 | Otizmli Bireyler İçin Teknoloji % Zihinsel yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 6 ve Bölüm 7 : Otizmi Olan Bireyler için Yardımcı Teknoloji ve Zihinsel Yetersizliği Olan Bireyler İçin Yardımcı Teknoloji |
8 | Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 12: Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Teknoloji |
9 | Fiziksel yetersizliği olan bireyler için yardımcı teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 8: Fiziksel Yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji |
12 | İşitme Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji& Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 10 ve Bölüm 11: İşitme Yetersizliği Olan Bireyler & Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Bireyler için Teknoloji |
13 | Üstün Yetenekli Bireyler ve Teknoloji & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 13 ve Bölüm 14: Üstün yetenekli Bireyler & Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Bireyler için Teknoloji |
14 | Görme Yetersizliği Olan Bireyler için yardımcı Teknoloji | Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim Bölüm 9: Görme Yetersizliği Olan Bireyler İçin Teknoloji |
15 | Yardımcı teknolojilerle ilgili kanun ve yönetmelikler | MEBİS Ders Notları ve SUT |
Kaynak |
Özge Eliçin, Özel Eğitimde Teknoloji Destekli Öğretim , Vize Yayıncılık. 2016 |
1- Albert M. Cook Phd Pe (Author), Janice Miller Polgar Phd Ot Cook And Hussey's Assistive Technologies: Principles And Practice. Mosby, St Loius, 2002. 2- Suzanna Robitaille The Illustrated Guide To Assistive Technology And Devices: Tools And Gadgets For Living Independently. Demos Published,NY, 2010. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ergoterapi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Bireyler ve topluluklar için, aktivite ve katılım açısından doğru değerlendirme yöntemlerini kullanır, terapiyi planlayarak kanıta dayalı ergoterapi teori ve temelleri kapsamında uygular. | X | |||||
3 | PY-3. Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar. | X | |||||
4 | PY-4. Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını yorumlayıp, önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır. | X | |||||
5 | PY-5. Bağımsız olarak mesleki, akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür, disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve aktif çalışabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma, proje ve etkinliklerde ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | X | |||||
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
8 | PY-8. Kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Ergoterapi alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
10 | PY-10. Ergoterapinin geliştirilmesinde birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleki performansının gerektirdiği sorumluluklarını yerine getirir, mesleki haklarını korur ve savunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |