Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENGELLİLİK VE YAŞAM | PTR2215206 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağla ÖZGÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağla ÖZGÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I,Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II,Türkiye ve dünyada engellilik-I,Türkiye ve dünyada engellilik-II,Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler,Engelli bireylerin sosyal problemleri,International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF),Görme engelli bireyler,İşitme engelli bireyler,Engellilik ve ayrımcılık,Toplum temelli rehabilitasyon,Engellilik ve erişilebilirlik,Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar,Engellilerde yaşam kalitesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engellilikle ilgili kavramları tanımlar | 16, 9 | A, E |
Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirler | 16, 9 | A, E |
Engelli bireylere fırsat tanıyan çevresel koşulları açıklar | 16, 9 | A, E |
Engellilik ve erişilebilirlik kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
Engelliliere yönelik ayrımcılık problemlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Görme ve işitme engelli bireyler ve özel gereksinimlerini kavrar. | 16, 9 | A |
Toplum temelli rehabilitasyon ve ana başlıklarını açıklar. | 16, 9 | A |
Engellilerde yaşam kalitesinin önemini kavrar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I | MEBIS NOTLARI |
2 | Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II | MEBIS NOTLARI |
3 | Türkiye ve dünyada engellilik-I | MEBIS NOTLARI |
4 | Türkiye ve dünyada engellilik-II | MEBIS NOTLARI |
5 | Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler | MEBIS NOTLARI |
6 | Engelli bireylerin sosyal problemleri | MEBIS NOTLARI |
7 | International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) | MEBIS NOTLARI |
8 | Görme engelli bireyler | MEBIS NOTLARI |
9 | İşitme engelli bireyler | MEBIS NOTLARI |
10 | Engellilik ve ayrımcılık | MEBIS NOTLARI |
11 | Toplum temelli rehabilitasyon | MEBIS NOTLARI |
12 | Engellilik ve erişilebilirlik | MEBIS NOTLARI |
13 | Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar | MEBIS NOTLARI |
14 | Engellilerde yaşam kalitesi | MEBIS NOTLARI |
Kaynak |
MEBİS NOTLARI |
Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | | | | |
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | | X | | | |
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | | X | | | |
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | | | X | | |
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | | X | | | |
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | X | | | |
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | | | X | | |
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | | | X | | |
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 1 | 10 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 81 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(81/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENGELLİLİK VE YAŞAM | PTR2215206 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Çarşamba 15:30-16:15 Çarşamba 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağla ÖZGÖREN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağla ÖZGÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Engelli bireyin yaşam kalitesini artırmak, toplumun engelliliğe dair anlayışını geliştirmek, olumsuz algılara karşı koymak ve bireylerin karşılaştıkları engellerin ortadan kaldırılmasında farkındalık sağlama ve sorumluluk alma bilincini oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I,Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II,Türkiye ve dünyada engellilik-I,Türkiye ve dünyada engellilik-II,Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler,Engelli bireylerin sosyal problemleri,International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF),Görme engelli bireyler,İşitme engelli bireyler,Engellilik ve ayrımcılık,Toplum temelli rehabilitasyon,Engellilik ve erişilebilirlik,Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar,Engellilerde yaşam kalitesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engellilikle ilgili kavramları tanımlar | 16, 9 | A, E |
Engelli bireyin sosyal yaşamda gereksinimlerini belirler | 16, 9 | A, E |
Engelli bireylere fırsat tanıyan çevresel koşulları açıklar | 16, 9 | A, E |
Engellilik ve erişilebilirlik kavramlarını açıklar. | 16, 9 | A |
Engelliliere yönelik ayrımcılık problemlerini açıklar. | 16, 9 | A |
Görme ve işitme engelli bireyler ve özel gereksinimlerini kavrar. | 16, 9 | A |
Toplum temelli rehabilitasyon ve ana başlıklarını açıklar. | 16, 9 | A |
Engellilerde yaşam kalitesinin önemini kavrar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-I | MEBIS NOTLARI |
2 | Engelliliğin tanımı ve temel kavramlar-II | MEBIS NOTLARI |
3 | Türkiye ve dünyada engellilik-I | MEBIS NOTLARI |
4 | Türkiye ve dünyada engellilik-II | MEBIS NOTLARI |
5 | Engelli bireylerin yaşamını etkileyen faktörler | MEBIS NOTLARI |
6 | Engelli bireylerin sosyal problemleri | MEBIS NOTLARI |
7 | International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) | MEBIS NOTLARI |
8 | Görme engelli bireyler | MEBIS NOTLARI |
9 | İşitme engelli bireyler | MEBIS NOTLARI |
10 | Engellilik ve ayrımcılık | MEBIS NOTLARI |
11 | Toplum temelli rehabilitasyon | MEBIS NOTLARI |
12 | Engellilik ve erişilebilirlik | MEBIS NOTLARI |
13 | Engelli bireyler için geliştirilen teknolojik ekipmanlar | MEBIS NOTLARI |
14 | Engellilerde yaşam kalitesi | MEBIS NOTLARI |
Kaynak |
MEBİS NOTLARI |
Şenel, H. G. (1996). Yetersizliği olan ve olmayan gençlerin yetersizliğe yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(2), 68-75 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | | | | |
2 | PY-2. Sağlıklı, engelli ve fizyoterapi gerektiren bireylere değerlendirme yöntemlerini kullanıp fizyoterapi programını planlama ve uygulama yapar. | | X | | | |
3 | PY-3. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak uygulama yapar. | | X | | | |
4 | PY-4. Fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için fizyoterapi uygulamalarını ilgili teknoloji, eğitim ve tedavi gereçlerini kullanarak gerekli protokolleri yürütebilir. | | | X | | |
5 | PY-5. Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | | X | | | |
6 | PY-6. Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | X | | | |
7 | PY-7. Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanır. | | | X | | |
8 | PY-8. Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki gelişmeleri en az bir yabancı dil kullanarak takip eder. | | | X | | |
9 | PY-9. Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine sahiptir. | | | X | | |
10 | PY-10. Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 11/10/2023 - 15:52Son Güncelleme Tarihi: 11/10/2023 - 15:55