Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | NRS2213306 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Etik ve hemşirelik biliminin evrensel ilke ve değerleri doğrultusunda sağlık bakımında etik sorunların çözümüne ilişkin temel bilgileri kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci,İnsan Hakları,Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler,Etik ve Hemşirelik,Hemşirelik ve Değerler,Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları,Etik Konular ve Yaklaşımlar,Ara Sınav,Etik Karar Verme Süreci-1,Etik Karar Verme Süreci-2,Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı),Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR),Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları),Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları),Final Sınavı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşirelik biliminde etiğin tarihsel gelişimini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin rol, sorumluluk ve yükümlülüklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Temel etik kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik değerlerini ve etik kodlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Etik karar verme süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık ve hemşirelik alanındaki etik sorunları tartışır. | 10, 14, 16 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci | MEBIS notu |
2 | İnsan Hakları | MEBIS notu |
3 | Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler | MEBIS notu |
4 | Etik ve Hemşirelik | MEBIS notu |
5 | Hemşirelik ve Değerler | MEBIS notu |
6 | Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları | MEBIS notu |
7 | Etik Konular ve Yaklaşımlar | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etik Karar Verme Süreci-1 | MEBIS notu |
10 | Etik Karar Verme Süreci-2 | MEBIS notu |
11 | Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı) | MEBIS notu |
12 | Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR) | MEBIS notu |
13 | Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları) | MEBIS notu |
14 | Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları) | MEBIS notu |
15 | Final Sınavı | |
Kaynak |
1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 3. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.
2. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
3. MEBIS notu
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | | X |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | | X |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | | X |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | X |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | X |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | X |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 17 | 17 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEMŞİRELİKTE ETİK VE DEONTOLOJİ | NRS2213306 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Etik ve hemşirelik biliminin evrensel ilke ve değerleri doğrultusunda sağlık bakımında etik sorunların çözümüne ilişkin temel bilgileri kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci,İnsan Hakları,Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler,Etik ve Hemşirelik,Hemşirelik ve Değerler,Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları,Etik Konular ve Yaklaşımlar,Ara Sınav,Etik Karar Verme Süreci-1,Etik Karar Verme Süreci-2,Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı),Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR),Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları),Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları),Final Sınavı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşirelik biliminde etiğin tarihsel gelişimini kavrar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin rol, sorumluluk ve yükümlülüklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan haklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Temel etik kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik değerlerini ve etik kodlarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Etik karar verme süreçlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık ve hemşirelik alanındaki etik sorunları tartışır. | 10, 14, 16 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin tanıtımı, bireysel çalışmaların belirlenmesi, örnek sunum şablonunun paylaşılması, Hemşirelik Biliminin Gelişim Süreci | MEBIS notu |
2 | İnsan Hakları | MEBIS notu |
3 | Hemşirelikte Roller-Sorumluluklar-Yükümlülükler | MEBIS notu |
4 | Etik ve Hemşirelik | MEBIS notu |
5 | Hemşirelik ve Değerler | MEBIS notu |
6 | Evrensel Etik İlkeler ve Hemşirelik Etik Kodları | MEBIS notu |
7 | Etik Konular ve Yaklaşımlar | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Etik Karar Verme Süreci-1 | MEBIS notu |
10 | Etik Karar Verme Süreci-2 | MEBIS notu |
11 | Bireysel çalışmaların sunumu 1: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Terminal dönem ve palyatif hasta bakımı) | MEBIS notu |
12 | Bireysel çalışmaların sunumu 2: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Ötenazi ve Yeniden Canlandırmama-DNR) | MEBIS notu |
13 | Bireysel çalışmaların sunumu 3: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Hassas/kırılgan hasta grupları) | MEBIS notu |
14 | Bireysel çalışmaların sunumu 4: Sağlık Bakımı ve Hemşirelikte Etik Konular (Kan ve kan ürünlerinin transfüzyonu, doku ve organ nakli uygulamaları) | MEBIS notu |
15 | Final Sınavı | |
Kaynak |
1. Burkhardt MA, Nathaniel AK. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çeviri editörleri: Şule Ecevit Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Karabacak. 3. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi, 2013.
2. Şentürk SE. Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
3. MEBIS notu
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | | X |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | | X |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | | X |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | X |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | X |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | X |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 17/12/2023 - 22:02Son Güncelleme Tarihi: 17/12/2023 - 22:04