Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK OKUR YAZARLIĞI | NRS2213443 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtılması, Sağlık Okuryazarlığına Giriş ,Sağlık Okuryazarlığına İlişkin Temel Kavramlar,Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri,Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları ,İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı ,Sağlık Okuryazarlığını Etkileyen Kültürel Faktörler,Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı ,Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı,Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığ,Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı ,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı ,Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı,Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık okuryazarlığı temel kavramlarını tanımlar | 16, 5, 9 | A |
Sağlığı geliştirme modellerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklar | 13, 9 | A |
Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tartışır | 9 | A |
Sağlık okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik stratejileri açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtılması, Sağlık Okuryazarlığına Giriş | 1, 4 ve 11. kaynağın incelenmesi, www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfssoy-egitim Web sitesinin incelenmesi |
2 | Sağlık Okuryazarlığına İlişkin Temel Kavramlar | 1. ve 6. kaynağın incelenmesi |
3 | Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri | 4. kaynağın 57-79. sayfalarının incelenmesi, 2. kaynağın 81-90 ve 102-106. sayfalarının incelenmesi |
4 | Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları | 5. kaynağın incelenmesi |
5 | İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı | 4. kaynağın 45-57 sayfalarının incelenmesi |
6 | Sağlık Okuryazarlığını Etkileyen Kültürel Faktörler | 10. kaynağın incelenmesi |
7 | Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. kaynağın incelenmesi |
8 | Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. ve 8. kaynağın incelenmesi |
9 | Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığ | 7. ve 8. kaynağın incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. ve 9. kaynağın incelenmesi |
11 | Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. kaynağın incelenmesi |
12 | Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. kaynağın incelenmesi |
13 | Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. kaynağın incelenmesi |
14 | Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi | 1. ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2. Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4- Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6-Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4) 7-Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8-Sağlık okuryazarlığı:Sağlam kanıtlar.Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33 (3),105-125. 10-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK OKUR YAZARLIĞI | NRS2213443 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumdaki bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeyinin arttırılması konusunda uygulanan girişimlere yönelik farkındalık bilgisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtılması, Sağlık Okuryazarlığına Giriş ,Sağlık Okuryazarlığına İlişkin Temel Kavramlar,Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri,Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları ,İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı ,Sağlık Okuryazarlığını Etkileyen Kültürel Faktörler,Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı ,Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı,Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığ,Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı ,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı,Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı ,Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı,Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık okuryazarlığı temel kavramlarını tanımlar | 16, 5, 9 | A |
Sağlığı geliştirme modellerini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Sağlık okuryazarlığını etkileyen faktörleri açıklar | 13, 9 | A |
Bireylerin sağlık bilgilerini anlayabilmesi için kullanılan sağlık okuryazarlığının önemini tartışır | 9 | A |
Sağlık okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik stratejileri açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtılması, Sağlık Okuryazarlığına Giriş | 1, 4 ve 11. kaynağın incelenmesi, www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-72538/h/bfssoy-egitim Web sitesinin incelenmesi |
2 | Sağlık Okuryazarlığına İlişkin Temel Kavramlar | 1. ve 6. kaynağın incelenmesi |
3 | Sağlık Okuryazarlığı Kavramsal Modeli, Sağlığı Geliştirme Modelleri | 4. kaynağın 57-79. sayfalarının incelenmesi, 2. kaynağın 81-90 ve 102-106. sayfalarının incelenmesi |
4 | Dünyada ve Ülkemizde Sağlık Okuryazarlığı Çalışmaları | 5. kaynağın incelenmesi |
5 | İletişim ve Sağlık Okuryazarlığı | 4. kaynağın 45-57 sayfalarının incelenmesi |
6 | Sağlık Okuryazarlığını Etkileyen Kültürel Faktörler | 10. kaynağın incelenmesi |
7 | Beslenme ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. kaynağın incelenmesi |
8 | Mobil Sağlık ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. ve 8. kaynağın incelenmesi |
9 | Sosyal Medya ve Sağlık Okuryazarlığ | 7. ve 8. kaynağın incelenmesi |
10 | Kronik Hastalıklar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. ve 9. kaynağın incelenmesi |
11 | Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. kaynağın incelenmesi |
12 | Kırılgan Gruplar ve Sağlık Okuryazarlığı | 8. kaynağın incelenmesi |
13 | Kadın Sağlığı ve Sağlık Okuryazarlığı | 3. kaynağın incelenmesi |
14 | Sağlık Okuryazarlığı'nın Güçlendirilmesi | 1. ve 5. kaynağın incelenmesi |
Kaynak |
1. Osborne, H. (2013). Health Literacy (from A to Z).Practical Ways to Communicate Your Health Message. Jones&Bartlett Learning 2. Yakıncı, C., Kızılay, A., Kavruk, H. (2016). Sağlık ve İletişim Öyküleri. Akademisyen Kitabevi 3- Yıldırım, F., Keser, A. (2015). Sağlık Okuryazarlığı. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Yayın No:3. 4- Çetin, M. (2012). Sağlık Okuryazarlığı, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Aile eğitim programı, Ankara: Nakış Ofset. 5- Tanrıöver, E., Yıldrım, H., Ready, N. (2014). Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, Sağlık-sen Yayınları, Ankara: Altan Özyurt Matbaacılık. 6-Balçık, P.Y.,Taşkaya, S., Şahin, B. (2014). Sağlık Okur-Yazarlığı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 2014:13(4) 7-Palacı, H., Yarar, O., Kuru, İ., Gülhan, Y. (2016). Doktor Google: İnternette Sağlık Bilgisi Kaynakları ve Sağlık Okur Yazarlığının Önemi,Tıp Teknolojileri Kongresi, 2016 8-Sağlık okuryazarlığı:Sağlam kanıtlar.Dünya Sağlık Örgütü, 2013-Sağlıklı Kentler Birliği, 2015 9-Çimen, Z., Bayık, A. (2017). Kronik Hastalığı Olan Yaşlı Bireylerde Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık Algısı Ve İlişkili Faktörler, Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33 (3),105-125. 10-Bolsoy, N., Sevil, Ü. (2006).Sağlık, Hastalık ve Kültür Etkileşimi, 9(3). 11-Tözün, M., Sözmen, M.K. (2014).Halk Sağlığı Bakışı ile Sağlık Okuryazarlığı, Health Literacy with Perspective of Public Health,Smyrna Tıp Dergisi, 48 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |