Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri,Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi,Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Transkripsiyon ve Translasyon,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları,Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri,İnsan genom projesi,Moleküler biyoloji teknikleri,Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeletini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklar ve hücresel sentez mekanizmalarını tartışır | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Transkripsiyon ve regülasyonunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
DNA mutasyonlarını ve onarım mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım modellerini tanımlar, moleküler biyoloji teknikleri ve kullanım alanlarını tartışır ve genetik tanı yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ve kalıtım modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Mendel-dışı kalıtım modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan genom projesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyoloji tekniklerini açıklar ve genetik tanı amaçlı kullanım alanları hakkında bilgi verir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri | 3. kaynak 1. bölüm |
2 | Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri | 2. kaynak sayfa 9-19 ve 3. kaynak 2. bölüm |
3 | Hücre iskeleti ve Hücre organelleri | 3 kaynak bölüm 4 ve 6, 2. kaynak sayfa 65 ve 165 |
4 | Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi | 3. kaynak bölüm 8 ve 5. kaynak bölüm 3 |
5 | Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer | 2. kaynak sayfa 176, 5. kaynak sayfa 5 |
6 | Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu | 3. kaynak bölüm 11 |
7 | Transkripsiyon ve Translasyon | 3. kaynak sayfa 174 ve 195 |
8 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm | 5. kaynak bölüm 2 ve 6 |
9 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | 3. kaynak sayfa 162 |
10 | Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları | 2. kaynak sayfa 257, 3. kaynak sayfa 309 ve 311, 5. kaynak sayfa 311 |
11 | Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri | 5. kaynak 5. bölüm |
12 | İnsan genom projesi | 5. kaynak sayfa 111 |
13 | Moleküler biyoloji teknikleri | 5. kaynak bölüm 4 |
14 | Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık | 5. kaynak sayfa 135, sayfa 359 ve 375 |
Kaynak |
Ders Kaynak 1) Ders anlatımında kullanılan sunumlar için aşağıdaki kaynaklar (kitap bölümleri) 2, 3, 4 ve 5 kullanılmıştır Ders Kaynak 2) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009. Ders Kaynak 3) Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013. Ders Kaynak 4) Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology, Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. Ders Kaynak 5) Robert L. Nussbaum, Roderick R. Mcinnes, Huntington F. Willard. Thompson and Thompson Tıbbi Genetik, Güneş tıp Kitabevi, 2005. Mebis Notları |
1)Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2)David L. Nelson, Michael M. Cox, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayınevi, Ankara, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin YOZGAT BYRNE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hücre ve kalıtsal materyalin genel yapısı ve işlevleri hakkında genel kavramları incelemek ve genetik mekanizmalar konularında bilgilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri,Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri,Hücre iskeleti ve Hücre organelleri,Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi,Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer,Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu,Transkripsiyon ve Translasyon,Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm,DNA hasarı ve onarım mekanizmaları,Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları,Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri,İnsan genom projesi,Moleküler biyoloji teknikleri,Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hücre tipleri, organeller ve genetik materyal ile ilgili kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hücrenin membranı ve organellerini tanımlar, hücre iskeletini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kromozom, DNA ve RNA kavramlarının özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsü ve hücre bölünmelerinin aşamalarını açıklar ve hücresel sentez mekanizmalarını tartışır | 10, 16, 9 | A |
Hücre döngüsünün aşamalarını ve kontrol noktalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Mitoz ve mayoz bölünmeleri açıklar ve bunları genetik anomaliler ve kanserler ile ilişkilendirir. | 10, 16, 9 | A |
Transkripsiyon ve regülasyonunu açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kromozomal anomaliler ile DNA hasarı mekanizmaları ve bunların hastalıklar ile ilişkilerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
DNA mutasyonlarını ve onarım mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hücre yaşlanması, hücre ölümü ve kanserleşme mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Kalıtım modellerini tanımlar, moleküler biyoloji teknikleri ve kullanım alanlarını tartışır ve genetik tanı yöntemlerini yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Mendel Genetiği ve kalıtım modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Mendel-dışı kalıtım modellerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İnsan genom projesini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Moleküler biyoloji tekniklerini açıklar ve genetik tanı amaçlı kullanım alanları hakkında bilgi verir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi biyolojiye giriş, Tarihsel yaklaşım, Hücre genel özellikleri | 3. kaynak 1. bölüm |
2 | Hücre organizasyonu (prokaryot-ökaryot karşılaştırma), Hücre membranı ve özellikleri | 2. kaynak sayfa 9-19 ve 3. kaynak 2. bölüm |
3 | Hücre iskeleti ve Hücre organelleri | 3 kaynak bölüm 4 ve 6, 2. kaynak sayfa 65 ve 165 |
4 | Genetik materyal yapısı, işlevi, DNA-RNA, Gen organizasyonu ve gen ifadesinin düzenlenmesi | 3. kaynak bölüm 8 ve 5. kaynak bölüm 3 |
5 | Kromatin, Kromozom, Sentromer ve Telomer | 2. kaynak sayfa 176, 5. kaynak sayfa 5 |
6 | Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu | 3. kaynak bölüm 11 |
7 | Transkripsiyon ve Translasyon | 3. kaynak sayfa 174 ve 195 |
8 | Kromozomal yapı ve sayı anomalileri, Mutasyon ve polimorfizm | 5. kaynak bölüm 2 ve 6 |
9 | DNA hasarı ve onarım mekanizmaları | 3. kaynak sayfa 162 |
10 | Hücre yaşlanması, Apoptoz ve kanserleşme mekanizmaları | 2. kaynak sayfa 257, 3. kaynak sayfa 309 ve 311, 5. kaynak sayfa 311 |
11 | Mendel Genetiği ve kalıtım modelleri, Mendel Dışı kalıtım modelleri | 5. kaynak 5. bölüm |
12 | İnsan genom projesi | 5. kaynak sayfa 111 |
13 | Moleküler biyoloji teknikleri | 5. kaynak bölüm 4 |
14 | Sitogenetik, prenatal tanı ve genetik danışmanlık | 5. kaynak sayfa 135, sayfa 359 ve 375 |
Kaynak |
Ders Kaynak 1) Ders anlatımında kullanılan sunumlar için aşağıdaki kaynaklar (kitap bölümleri) 2, 3, 4 ve 5 kullanılmıştır Ders Kaynak 2) Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayın No:275, İstanbul, 2009. Ders Kaynak 3) Prof. Dr. Hasan Veysi Güneş, Moleküler Hücre Biyolojisi, İstanbul Tıp Kitabevi, 3. Baskı, 2013. Ders Kaynak 4) Bruce Alberts, Dennis Bray, Karen Hopkin, Alexander D Johnson, Julian Lewis, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology, Fourth Edition, Garland Science Publishers, USA, 2013. Ders Kaynak 5) Robert L. Nussbaum, Roderick R. Mcinnes, Huntington F. Willard. Thompson and Thompson Tıbbi Genetik, Güneş tıp Kitabevi, 2005. Mebis Notları |
1)Alberts B, Bray A, Lewis J. Molecular Biology of Cell, Garland Publishing, Inc., New York 1989. 2)David L. Nelson, Michael M. Cox, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayınevi, Ankara, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |