Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEMŞİRELİĞİN TARİHİ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ | NRS1114395 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern hemşireliğin gelişim süreci, hemşirelik felsefesi ve değerleri, hemşirelikte temel kavram ve ilkeler, hemşirelik kuram ve modelleri, hemşireliğin rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersi tanıtılması
Hemşireliğe giriş: Bilim, sanat ve meslek olarak hemşirelik,Hemşireliğin tarihsel gelişim süreci,Hemşirelik ve Felsefe,Bakım kavramının analizi ve bakımda hemşirenin rol ve sorumlulukları,Hemşirelik değerleri ve etik yaklaşım,Hemşirelik paradigmaları-1: İnsan ve Çevre,Hemşirelik paradigmaları -2: Sağlık ve Hemşirelik,Ara Sınav,Hemşirelik kuramları ve modelleri,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-1: Florence Nightingale Çevre Modeli,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-2: Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli ,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-3: Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik Modeli,Hemşirelik süreci-1: Klinik karar verme süreci, eleştirel düşünme, tanılama, planlama ,Hemşirelik süreci-2: Uygulama, değerlendirme, dokümantasyon ve raporlama
Hemşirelik süreci örnek vaka paylaşımı,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarının (insan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik) birbirleri ile ilişkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik felsefesini ve değerlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelikte model ve kuramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında etik yaklaşımın önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Modern hemşireliğin rol ve sorumluluklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık bakım sistemi içinde hemşireliğin yeri ve önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersi tanıtılması
Hemşireliğe giriş: Bilim, sanat ve meslek olarak hemşirelik | MEBIS notu |
2 | Hemşireliğin tarihsel gelişim süreci | MEBIS notu |
3 | Hemşirelik ve Felsefe | MEBIS notu |
4 | Bakım kavramının analizi ve bakımda hemşirenin rol ve sorumlulukları | MEBIS notu |
5 | Hemşirelik değerleri ve etik yaklaşım | MEBIS notu |
6 | Hemşirelik paradigmaları-1: İnsan ve Çevre | MEBIS notu |
7 | Hemşirelik paradigmaları -2: Sağlık ve Hemşirelik | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hemşirelik kuramları ve modelleri | MEBIS notu |
10 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-1: Florence Nightingale Çevre Modeli | MEBIS notu |
11 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-2: Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli | MEBIS notu |
12 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-3: Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik Modeli | MEBIS notu |
13 | Hemşirelik süreci-1: Klinik karar verme süreci, eleştirel düşünme, tanılama, planlama | MEBIS notu |
14 | Hemşirelik süreci-2: Uygulama, değerlendirme, dokümantasyon ve raporlama
Hemşirelik süreci örnek vaka paylaşımı | MEBIS notu |
15 | Genel Sınav | |
Kaynak |
1. Alligood MR (Edt). Nursing Theorists and Their Work. 8th Edition, Mosby, Elsevier, 2014.
2. Aslan Özkan H. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Basım, 2014.
3. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG (Edts). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. 2016, 1. Basım, Akademi Basım Yayıncılık.
4. Kaya N. Science, art, and nursing. CURARE - Journal of Nursing 2023;1:38-42.
https://doi.org/10.26650/CURARE.2023.006
5. Theofanidis D, Sapountzi-Krepia D. Nursing and Caring: An Historical Overview from Ancient Greek Tradition to Modern Times. 2015;8(3): 791-800.
6. Topdemir H.G., Unat Y. Bilim Tarihi. 7. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2014.
7. Yıldırım C. Bilim Felsefesi. 20. Baskı, Remzi Kitabevi, 2016, İstanbul.
8. Yıldırım N. Savaşlardan Modern Hastanelere Tükiye’de Hemşirelik Tarihi. 2014, 1. Basım, Vehbi Koç Vakfı.
9. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | X | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | X | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | X | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | X | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | X | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | X | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | X |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | X |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | X |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 15 | 15 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
HEMŞİRELİĞİN TARİHİ VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ | NRS1114395 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern hemşireliğin gelişim süreci, hemşirelik felsefesi ve değerleri, hemşirelikte temel kavram ve ilkeler, hemşirelik kuram ve modelleri, hemşireliğin rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersi tanıtılması
Hemşireliğe giriş: Bilim, sanat ve meslek olarak hemşirelik,Hemşireliğin tarihsel gelişim süreci,Hemşirelik ve Felsefe,Bakım kavramının analizi ve bakımda hemşirenin rol ve sorumlulukları,Hemşirelik değerleri ve etik yaklaşım,Hemşirelik paradigmaları-1: İnsan ve Çevre,Hemşirelik paradigmaları -2: Sağlık ve Hemşirelik,Ara Sınav,Hemşirelik kuramları ve modelleri,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-1: Florence Nightingale Çevre Modeli,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-2: Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli ,Hemşirelik bakım modellerine örnekler-3: Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik Modeli,Hemşirelik süreci-1: Klinik karar verme süreci, eleştirel düşünme, tanılama, planlama ,Hemşirelik süreci-2: Uygulama, değerlendirme, dokümantasyon ve raporlama
Hemşirelik süreci örnek vaka paylaşımı,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Hemşireliğin tarihsel gelişim sürecini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşireliğin temel kavramlarının (insan, çevre, sağlık, hastalık ve hemşirelik) birbirleri ile ilişkisini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik felsefesini ve değerlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelikte model ve kuramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında etik yaklaşımın önemini tartışır. | 10, 16, 9 | A |
Modern hemşireliğin rol ve sorumluluklarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık bakım sistemi içinde hemşireliğin yeri ve önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersi tanıtılması
Hemşireliğe giriş: Bilim, sanat ve meslek olarak hemşirelik | MEBIS notu |
2 | Hemşireliğin tarihsel gelişim süreci | MEBIS notu |
3 | Hemşirelik ve Felsefe | MEBIS notu |
4 | Bakım kavramının analizi ve bakımda hemşirenin rol ve sorumlulukları | MEBIS notu |
5 | Hemşirelik değerleri ve etik yaklaşım | MEBIS notu |
6 | Hemşirelik paradigmaları-1: İnsan ve Çevre | MEBIS notu |
7 | Hemşirelik paradigmaları -2: Sağlık ve Hemşirelik | MEBIS notu |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hemşirelik kuramları ve modelleri | MEBIS notu |
10 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-1: Florence Nightingale Çevre Modeli | MEBIS notu |
11 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-2: Marjory Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri Modeli | MEBIS notu |
12 | Hemşirelik bakım modellerine örnekler-3: Roper, Logan ve Tierney Hemşirelik Modeli | MEBIS notu |
13 | Hemşirelik süreci-1: Klinik karar verme süreci, eleştirel düşünme, tanılama, planlama | MEBIS notu |
14 | Hemşirelik süreci-2: Uygulama, değerlendirme, dokümantasyon ve raporlama
Hemşirelik süreci örnek vaka paylaşımı | MEBIS notu |
15 | Genel Sınav | |
Kaynak |
1. Alligood MR (Edt). Nursing Theorists and Their Work. 8th Edition, Mosby, Elsevier, 2014.
2. Aslan Özkan H. Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Basım, 2014.
3. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara ZG (Edts). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. 2016, 1. Basım, Akademi Basım Yayıncılık.
4. Kaya N. Science, art, and nursing. CURARE - Journal of Nursing 2023;1:38-42.
https://doi.org/10.26650/CURARE.2023.006
5. Theofanidis D, Sapountzi-Krepia D. Nursing and Caring: An Historical Overview from Ancient Greek Tradition to Modern Times. 2015;8(3): 791-800.
6. Topdemir H.G., Unat Y. Bilim Tarihi. 7. Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, 2014.
7. Yıldırım C. Bilim Felsefesi. 20. Baskı, Remzi Kitabevi, 2016, İstanbul.
8. Yıldırım N. Savaşlardan Modern Hastanelere Tükiye’de Hemşirelik Tarihi. 2014, 1. Basım, Vehbi Koç Vakfı.
9. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | X | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | X |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | X | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | | X | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | X | | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | X | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | X | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | X |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | X |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | X |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09