Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.
1.1. Biyoistatistiği tanımlar.
1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür.
1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.
1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 16, 19, 6, 8, 9
A
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.
10, 16, 19, 6, 8, 9
A
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar.
3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler.
3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder.
3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar.
10, 16, 19, 6, 8, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.
2
2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.
3
3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.
6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.
7
7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).
8
8. Korelasyon ve Regresyon.
9
9. Çoklu lineer regresyon.
10
10. Kategorik değişkenlerin analizi.
11
11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.
12
12. Çapraz tablolar.
13
13. Tabakalandırılmış tablolar.
14
14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu.
Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu.
Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt.
Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir.
SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar.
Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.
Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
4
2
8
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
4
4
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
1
1
1
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
9
9
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
11
11
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
61
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİYOİSTATİSTİK
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Kıvanç KÖK
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrenciye etik ilkelere uygun olarak bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.,2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.,3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.,4. Hipotez testlerinin temelleri, Güven aralıklarının temelleri.,5. Kantitatif değişkenlerin analizi.,6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.,7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,8. Korelasyon ve Regresyon.,9. Çoklu lineer regresyon.,10. Kategorik değişkenlerin analizi.,11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.,12. Çapraz tablolar.,13. Tabakalandırılmış tablolar.,14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Biyoistatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.
1.1. Biyoistatistiği tanımlar.
1.2. Etik ilkeleri bilir ve araştırmayı bu ilkelere uygun olarak yürütür.
1.3. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.
1.4. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 16, 19, 6, 8, 9
A
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.
10, 16, 19, 6, 8, 9
A
3. Tablo ve grafik oluşturur ve bunları yorumlar.
3.1. Tablo ve grafik bilgisini özetler.
3.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerin sonuçlarını tablo ve grafik üzerinde ifade eder.
3.3. Tablo ve grafikleri yorumlar.
10, 16, 19, 6, 8, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1. Genel kavram ve teknikler, araştırma ve yayın etiği.
2
2. Ölçümler, Araştırma tipleri, Frekans dağılımları, Ortalamalar.
3
3. Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, Normal olasılık dağılımları.
6. Ortalama hakkında çıkarım, Bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması.
7
7. İkiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).
8
8. Korelasyon ve Regresyon.
9
9. Çoklu lineer regresyon.
10
10. Kategorik değişkenlerin analizi.
11
11. Oran hakkında çıkarım, İki oranın karşılaştırılması.
12
12. Çapraz tablolar.
13
13. Tabakalandırılmış tablolar.
14
14.Nonparametrik yöntemlere genel bakış
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu.
Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu.
Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt.
Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir.
SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar.
Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.
Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir.
2
PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir.
3
PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
4
PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür.
X
5
PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
6
PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
7
PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar.
8
PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler.
X
9
PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
10
PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar.
11
PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
12
PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar.
13
PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.