Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FARMAKOLOJİ | NRS2113429 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Amina Mahdy SALLAM, Doç.Dr. Volkan AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar ,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik ,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar ,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı Dersin Değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır. | 16, 9 | A, E, G |
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar. | 9 | A, E, G |
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan etkilerini tartışır. | 16, 9 | A, E, G |
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını açıklar. | 16, 9 | A, E, G |
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar. | 16, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar | 1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi |
2 | İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları | 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Farmakokinetik | 4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi |
4 | Farmakodinami, farmakovijilans | 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kemoteropatikler | 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi |
6 | Kalp- damar sistemi ilaçları | 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi |
7 | Solunum sistemi ilaçları | 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi |
8 | Otonom sistemi ilaçları | 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi |
9 | Santral sinir sistemi ilaçları | 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi |
10 | Sindirim sistemi ilaçları | 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi |
11 | Endokrin sistem ilaçları | 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi |
12 | Otokoidler | 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi |
13 | Analjezik ve anestezik ilaçlar | 3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi |
14 | İlaç suistimali ve madde bağımlılığı Dersin Değerlendirilmesi | 3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Clinical pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | | X |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | X | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | X | | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | X | | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | X | | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | X | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | X | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | X | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 25 | 1 | 25 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(101/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FARMAKOLOJİ | NRS2113429 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Amina Mahdy SALLAM, Doç.Dr. Volkan AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar ,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik ,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar ,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı Dersin Değerlendirilmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır. | 16, 9 | A, E, G |
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar. | 9 | A, E, G |
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan etkilerini tartışır. | 16, 9 | A, E, G |
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını açıklar. | 16, 9 | A, E, G |
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar. | 16, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar | 1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi |
2 | İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları | 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Farmakokinetik | 4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi |
4 | Farmakodinami, farmakovijilans | 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kemoteropatikler | 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi |
6 | Kalp- damar sistemi ilaçları | 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi |
7 | Solunum sistemi ilaçları | 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi |
8 | Otonom sistemi ilaçları | 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi |
9 | Santral sinir sistemi ilaçları | 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi |
10 | Sindirim sistemi ilaçları | 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi |
11 | Endokrin sistem ilaçları | 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi |
12 | Otokoidler | 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi |
13 | Analjezik ve anestezik ilaçlar | 3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi |
14 | İlaç suistimali ve madde bağımlılığı Dersin Değerlendirilmesi | 3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Clinical pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18 2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5 3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28. 4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54. 5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25 6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | | X |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | X | | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | X | | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | X | | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | X | | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | X | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | X | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | X | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | X | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09