Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II ,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi/Spiritüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Palyatif Bakım Kavramı | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
2 | Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
3 | Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım | 7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi |
4 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
5 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
6 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III | 33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
7 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
8 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
10 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
11 | Manevi/Spiritüel Bakım | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
12 | Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
13 | Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
14 | Yas Süreci ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PALYATİF VE YAŞAM SONU BAKIM | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Merve ÖZSOY DURMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tedavi edici yaklaşımların tükendiği hastalar başta olmak üzere tanı anından itibaren tedavi süresince ya da ölüm anına kadar ve yas sürecinde, hem hasta ve hem de yakınlarının fiziksel, psikososyal ve manevi gereksinimlerine yönelik bakım süreciyle ilgili gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Palyatif Bakım Kavramı,Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri,Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II ,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III,Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I,Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III,Manevi/Spiritüel Bakım,Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler,Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı,Yas Süreci ve Ailenin Bakımı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Palyatif süreçte hastada görülen semptomların yönetimi ile ilgili temel ilkeleri sıralar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Palyatif bakım kavramını, amacını, ilkelerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Palyatif bakımda, semptom kontrolüne yönelik kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlar. | 10, 16, 4, 9 | A |
Palyatif ve yaşam sonu sürecinde hasta ve ailesinin yaşadığı psikososyal ve manevi sorunlara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını kazanır. | 10, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları İle Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması Palyatif Bakım Kavramı | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
2 | Palyatif Bakımın Amacı, Felsefesi ve İlkeleri | 6. kaynağın 329-334. sayfalarının incelenmesi |
3 | Dünyada ve Ülkemizde Palyatif Bakım | 7.kaynağın 1-6. ve 9. kaynağın 142-149. sayfalarının incelenmesi |
4 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
5 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi -II | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
6 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –III | 33.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
7 | Palyatif Bakımda Semptom Yönetimi –IV | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
8 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -I | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
10 | Özel Durumlarda Palyatif Bakım -III | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
11 | Manevi/Spiritüel Bakım | 3.kaynağın 4-9. 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 6. kaynağın 329-334. 8. kaynağın 95–99. sayfalarının incelenmesi |
12 | Yaşam Sonu Bakımı, İyi Ölüm/ Huzurlu Ölüm Kavramı ve Hospisler | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
13 | Palyatif ve Yaşam Sonu Bakım Sürecinde Hasta Ailesi Yaşadığı Psikososyal Sorunlar ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-174. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
14 | Yas Süreci ve Ailenin Bakımı | 4.kaynağın 120-125. 5. kaynağın 163-74. 10. kaynağın 37-45. sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Özçelik, H., Fadıloğlu, Ç., Uyar, M., Karabulut, B. (2010). Kanser Hastaları ve Aileleri için Palyatif Bakım, İzmir: Üniversiteliler Ofset. 2. Cimete, G. (2002). Ölümcül Hastalarda Yaşam Sonu Bakım, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 3. Aydoğan, F., Uygun, K. (2011). Kanser Hastalarında Palyatif Tedaviler. Klinik Gelişim, 24: 4-9. 4. Bağ, B. (2012). Hospis Ve Hospiste Ölüme Hazırlanma. Akad Geriatri, 4: 120-125. 5. Uyar, M., Uslu, R., Yıldırım, Y. (Ed.)(2006). Kanser Ve Palyatif Bakım. İzmir: Meta Basım. 6. Elçigil, A.( 2012). Palyatif Bakım Hemşireliği. Gülhane Tıp Derg 54: 329-334. 7. Gültekin, M., Özgül, N., Olcayto, E., ve Tuncer, M. (2010). Türkiye’de Palyatif Bakım Hizmetlerinin Mevcut Durumu. Türk Jinekolojik Onkoloji Dergisi, 1: 1-6. 8. Önal Dölek, B. (2012). Evde ve Kurumda Uzun Dönemli Bakım. Klinik Gelişim, 25: 95–99. 9. Bağ, B (2012). Almanya Örneğinde Sağlık Sisteminde Palyatif Bakım Uygulamaları. Türk Onkoloji Dergisi, 27 (3): 142-149. 10. Ergül Ş, Bayık, A. (2004). Hemşirelik ve Manevi Bakım. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi; 8(1): 37-45. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | ||||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | X | |||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | X | |||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | ||||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | X | |||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |