Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve sınıflamalarını kavrayarak kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşmayı ve uygulama alanlarında kullanım esaslarını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, Kanıta dayalı uygulamalara giriş ,Kanıt, Kanıta dayalı uygulama,Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları ,Güvenilir kanıtların elde edilmesi ,Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları,Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar,Kanıt düzeyi sınıflamaları,Ara Sınav,Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma,Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem,Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları ,Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik ,Kanıta dayalı uygulama örnekleri I,Kanıta dayalı uygulama örnekleri II,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve derecelerini tanımlar | 16, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında kullanılan araştırma kanıtlarına ilişkin veri tabanlarını açıklar | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşireliğin mesleğe/uygulama alanına olan etkisini tartışır | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulama sürecinin uygulanmasına ilişkin engelleri tanımlar | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Kanıta dayalı uygulamalara giriş | 1. Kaynak sayfa:7-9 |
2 | Kanıt, Kanıta dayalı uygulama | 4. Kaynak sayfa: 60-62 ve 5. Kaynak sayfa: 97-98 |
3 | Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları | 3. Kaynak sayfa: 61-62, 2. Kaynak sayfa: 52 ve 5. Kaynak sayfa: 100 |
4 | Güvenilir kanıtların elde edilmesi | 3. Kaynak sayfa: 63, 5. Kaynak sayfa: 99 ve 1. Kaynak sayfa: 10-18 |
5 | Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları | 1. Kaynak sayfa: 10-18 |
6 | Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar | 1. Kaynak sayfa: 49-54 VE 2. Kaynak sayfa: 53 |
7 | Kanıt düzeyi sınıflamaları | 3. Kaynak sayfa: 63-64 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma | 6. Kaynak sayfa:112-120, 124 |
10 | Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem | 6. Kaynak sayfa: 108-111, 149-150 |
11 | Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları | 3. Kaynak sayfa: 65-67 |
12 | Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik | 1. Kaynak sayfa: 37-40 VE 2. Kaynak sayfa: 52-53 |
13 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri I | 7. Kaynak |
14 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri II | 8. Kaynak |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
1.Kapucu S., Kahveci R.(Eds) (2017) Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları. Ankara: SAGE yayıncılık 2.EÖ Çopur, N Kuru, ÇC Seyman (2015). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 51-55 3.G Kocaman (2003). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2: 61-69 4.E Şenyuva (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, ; 24(1): 59-65. 5.M Kara, K Babadağ (2003). Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, (3)6: 96-104 6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M.N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 7. EM Yayla (2017) Mukozite Yönelik Kanıta Dayalı Uygulamalar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3): 223-227 8. MÇ Yılmaz (2007) Mukozit Yönetiminde Kanıta Dayalı Uygulamalar. Uluslararası Hematoloji-Onkoloji Dergisi, 4 (17): 241-246 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KANITA DAYALI HEMŞİRELİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra KÖROĞLU ÇAMDEVİREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve sınıflamalarını kavrayarak kanıta dayalı hemşirelik bilgilerine ulaşmayı ve uygulama alanlarında kullanım esaslarını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, Kanıta dayalı uygulamalara giriş ,Kanıt, Kanıta dayalı uygulama,Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları ,Güvenilir kanıtların elde edilmesi ,Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları,Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar,Kanıt düzeyi sınıflamaları,Ara Sınav,Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma,Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem,Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları ,Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik ,Kanıta dayalı uygulama örnekleri I,Kanıta dayalı uygulama örnekleri II,Final Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını ve derecelerini tanımlar | 16, 9 | A |
Hemşirelik uygulamalarında kullanılan araştırma kanıtlarına ilişkin veri tabanlarını açıklar | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşireliğin mesleğe/uygulama alanına olan etkisini tartışır | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulama sürecinin uygulanmasına ilişkin engelleri tanımlar | 16, 9 | A |
Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yaşama geçirilmesi için yapılması gerekenleri açıklar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, Kanıta dayalı uygulamalara giriş | 1. Kaynak sayfa:7-9 |
2 | Kanıt, Kanıta dayalı uygulama | 4. Kaynak sayfa: 60-62 ve 5. Kaynak sayfa: 97-98 |
3 | Kanıta dayalı uygulamanın tarihsel gelişimi, nedenleri ve amaçları | 3. Kaynak sayfa: 61-62, 2. Kaynak sayfa: 52 ve 5. Kaynak sayfa: 100 |
4 | Güvenilir kanıtların elde edilmesi | 3. Kaynak sayfa: 63, 5. Kaynak sayfa: 99 ve 1. Kaynak sayfa: 10-18 |
5 | Kanıta dayalı uygulama sürecinin aşamaları | 1. Kaynak sayfa: 10-18 |
6 | Kanıt dayalı hemşirelik uygulamalarında engeller ve kolaylaştırıcılar | 1. Kaynak sayfa: 49-54 VE 2. Kaynak sayfa: 53 |
7 | Kanıt düzeyi sınıflamaları | 3. Kaynak sayfa: 63-64 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kanıt dayalı uygulama kaynakları; sistematik inceleme, randomize kontrollü çalışma, vaka kontrollü çalışma | 6. Kaynak sayfa:112-120, 124 |
10 | Kanıta dayalı uygulama kaynakları; kohort çalışmaları, gözlem | 6. Kaynak sayfa: 108-111, 149-150 |
11 | Kanıtlara ulaşma yolları, Kanıta Dayalı Uygulama rehberleri, Kanıta Dayalı Uygulama hemşirelik merkezleri, internet kaynakları | 3. Kaynak sayfa: 65-67 |
12 | Kanıta dayalı uygulamalar ve hemşirelik | 1. Kaynak sayfa: 37-40 VE 2. Kaynak sayfa: 52-53 |
13 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri I | 7. Kaynak |
14 | Kanıta dayalı uygulama örnekleri II | 8. Kaynak |
15 | Final Sınavı |
Kaynak |
1.Kapucu S., Kahveci R.(Eds) (2017) Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları. Ankara: SAGE yayıncılık 2.EÖ Çopur, N Kuru, ÇC Seyman (2015). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2): 51-55 3.G Kocaman (2003). Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulama. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2: 61-69 4.E Şenyuva (2016). Hemşirelik eğitimi ve kanıta dayalı uygulamalar. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, ; 24(1): 59-65. 5.M Kara, K Babadağ (2003). Kanıta dayalı hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, (3)6: 96-104 6. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M.N. (2014). Hemşirelikte Araştırma Süreç Uygulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. 7. EM Yayla (2017) Mukozite Yönelik Kanıta Dayalı Uygulamalar. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14 (3): 223-227 8. MÇ Yılmaz (2007) Mukozit Yönetiminde Kanıta Dayalı Uygulamalar. Uluslararası Hematoloji-Onkoloji Dergisi, 4 (17): 241-246 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | ||||||
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | X | |||||
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | ||||||
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | ||||||
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | X | |||||
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | ||||||
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |