Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Engelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları,Engelli Bireyin Özellikleri,Engelli Bireylerin Akut Sorunları,Ara sınav,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar),Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite),Şiddet ve Engellilik,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi,Final Sınavı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlar
| 16, 9 | A |
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemleri açıklar | 16, 9 | A |
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışır | 16, 9 | A |
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik hemşirelik sorumluluklarını tanımlar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri | MEBIS notu |
2 | Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri | MEBIS notu |
3 | Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler | MEBIS notu |
4 | Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri | MEBIS notu |
5 | Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları | MEBIS notu |
6 | Engelli Bireyin Özellikleri | MEBIS notu |
7 | Engelli Bireylerin Akut Sorunları | MEBIS notu |
8 | Ara sınav | |
9 | Engelli Bireylerin Kronik Sorunları | MEBIS notu |
10 | Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar) | MEBIS notu |
11 | Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite) | MEBIS notu |
12 | Şiddet ve Engellilik | MEBIS notu |
13 | Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları | MEBIS notu |
14 | Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi | MEBIS notu |
15 | Final Sınavı | |
Kaynak |
1. "Nurses with Disability: Transforming Healthcare for All" OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing Vol. 27, No. 3, Manuscript 4.
2. Chang, E., & Johnson, A. (2013). Chronic illness and disability: Principles for nursing practice. Elsevier Health Sciences.
3. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | X | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | X | | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | X | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 0 | 0 | 0 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
ENGELLİ BİREY HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Engelli birey ve ailesini biyo-psiko-sosyal açıdan bir bütün olarak ele alma, engelli birey ve ailesinin sağlığının korunması ve geliştirilmesi konularında bilgi, beceri ve anlayış kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri,Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri,Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler,Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri,Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları,Engelli Bireyin Özellikleri,Engelli Bireylerin Akut Sorunları,Ara sınav,Engelli Bireylerin Kronik Sorunları,Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar),Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite),Şiddet ve Engellilik,Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları,Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi,Final Sınavı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engellilik kavramı ve seviyelerini tanımlar
| 16, 9 | A |
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemleri açıklar | 16, 9 | A |
Engelli birey ve ailesinin karşılaştığı problemlere yönelik çözüm önerilerini tartışır | 16, 9 | A |
Engelli bireylerin sağlık riskleri ve sorunlarına yönelik hemşirelik sorumluluklarını tanımlar | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Dersin Tanıtımı, Engelliliğin Tanımı ve Yol Açan Nedenler, Adaptasyon Süreci
ve Engelliliğin Seviyeleri | MEBIS notu |
2 | Engelli Bireyin Sağlık Gereksinimleri ve Sağlık Hizmetleri | MEBIS notu |
3 | Engelli Bireyin Karşılaştığı Problemler | MEBIS notu |
4 | Dünyada ve Türkiye’de Engelli Bireyler Okullaşma Durumu ve Okul Sağlığı
Hizmetlerinin Yeri | MEBIS notu |
5 | Hemşirelerin Engelli Bireye Yönelik Rol ve Sorumlulukları | MEBIS notu |
6 | Engelli Bireyin Özellikleri | MEBIS notu |
7 | Engelli Bireylerin Akut Sorunları | MEBIS notu |
8 | Ara sınav | |
9 | Engelli Bireylerin Kronik Sorunları | MEBIS notu |
10 | Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Sigara, Alkol Kullanımı, Cinsel Davranışlar) | MEBIS notu |
11 | Engelli Bireylerde Riskli Davranışlar (Beslenme Bozuklukları, Yetersiz Fiziksel
Aktivite) | MEBIS notu |
12 | Şiddet ve Engellilik | MEBIS notu |
13 | Engelli Bireyin Sağlığını Geliştirme Programları | MEBIS notu |
14 | Engelli Bireylerde Rehabilitasyon ve Önemi | MEBIS notu |
15 | Final Sınavı | |
Kaynak |
1. "Nurses with Disability: Transforming Healthcare for All" OJIN: The Online Journal of Issues in Nursing Vol. 27, No. 3, Manuscript 4.
2. Chang, E., & Johnson, A. (2013). Chronic illness and disability: Principles for nursing practice. Elsevier Health Sciences.
3. MEBIS notu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini bireysel ve bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılayabilecek gerekli bilgiye sahiptir. | | | | X | |
2 | PY-2. Sağlığı korumak, geliştirmek ve sağlıktan sapma durumlarında hemşirelik bakımını gerçekleştirecek becerilere sahiptir. | | | | X | |
3 | PY-3. Çağdaş birey ve meslek üyesi olması gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir. | | | | | |
4 | PY-4. Hemşirelik bakımı bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına doğrultusunda yürütür. | | | | X | |
5 | PY-5. Hemşirelik uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | | | | | |
6 | PY-6. Hemşirelik bakımında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır. | | | X | | |
7 | PY-7. Birey, aile ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar. | | | | X | |
8 | PY-8. Yönetsel rolü doğrultusunda bireysel ve ekip üyesi olarak yönetim faaliyetlerini izler. | | | | | |
9 | PY-9. Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | | | | | |
10 | PY-10. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre ulaşır ve yazılı, sözlü iletişim kurar. | | | | | |
11 | PY-11. Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | | | | | |
12 | PY-12. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. | | | | | |
13 | PY-13. Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
| | | | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:58Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 12:09