Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FARMAKOLOJİ | HEM2160700 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır | 16, 20, 9 | A, E, G |
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar | 16, 9 | A, E, G |
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır | 16, 9 | A, E, G |
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler | 16, 9 | A, E, G |
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır | 16, 9 | A, E, G |
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir | 16, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar | 1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi |
2 | İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları | 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Farmakokinetik | 4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
|
4 | Farmakodinami, farmakovijilans | 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kemoteropatikler | 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi |
6 | Kalp- damar sistemi ilaçları | 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi |
7 | Solunum sistemi ilaçları | 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi |
8 | Otonom sistemi ilaçları | 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi |
9 | Santral sinir sistemi ilaçları | 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi |
10 | Sindirim sistemi ilaçları | 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi |
11 | Endokrin sistem ilaçları | 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi |
12 | Otokoidler | 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi |
13 | Analjezik ve anestezik ilaçlar | 3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi |
14 | İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
| 3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18
2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5
3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28.
4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54.
5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25
6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | | | | | X |
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | | | X | | |
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | | | X | | |
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | | | X | | |
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | | | X | | |
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | | | | X | |
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | | | | |
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | | | | |
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | | | | | |
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu |
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 |
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 |
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav ve Hazırlığı | 25 | 1 | 25 |
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 |
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 |
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(101/30) | 3 |
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|
FARMAKOLOJİ | HEM2160700 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nihal SUNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farmakoloji ve toksikolojideki temel kavramları öğretmek, organ sistemlerine etki eden ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkileri bilgilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar,İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları ,Farmakokinetik,Farmakodinami, farmakovijilans ,Kemoteropatikler ,Kalp- damar sistemi ilaçları ,Solunum sistemi ilaçları ,Otonom sistemi ilaçları ,Santral sinir sistemi ilaçları ,Sindirim sistemi ilaçları ,Endokrin sistem ilaçları ,Otokoidler ,Analjezik ve anestezik ilaçlar,İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farmakoloji ile ilgili temel kavramları açıklar | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında hemşirelerin sorumluluklarını tartışır | 16, 20, 9 | A, E, G |
Farmakokinetik ve farmakodinamik terimlerini açıklar | 16, 9 | A, E, G |
Organ sistemlerine etkili ilaçların genel farmakolojik özelliklerini ve bu ilaçların endikasyonlarını ve yan tesirlerini tartışır | 16, 9 | A, E, G |
Kemoterapotik ilaçların etki mekanizmalarını ve bu ilaçların endikasyonlarını özetler | 16, 9 | A, E, G |
İlaç suistimali ve madde bağımlılığını tanımlar | 16, 9 | A, E, G |
İlaç uygulamalarında etik ilkeleri tartışır | 16, 9 | A, E, G |
Güvenli ilaç uygulamalarında farkındalık geliştirir | 16, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlikleri ile ilişkisinin kurulması
Farmakoloji ve toksikolojiye giriş, tanım ve genel kavramlar | 1.kaynağın 1-5 sayfalarının incelenmesi |
2 | İlaç şekilleri, uygulama yolları ve hemşirenin sorumlulukları | 3.kaynağın 27-28 sayfalarının incelenmesi |
3 | Farmakokinetik | 4.kaynağın 36-54 sayfalarının incelenmesi
|
4 | Farmakodinami, farmakovijilans | 5.kaynağın 1-25 sayfalarının incelenmesi |
5 | Kemoteropatikler | 3.kaynağın 101-123 sayfalarının incelenmesi |
6 | Kalp- damar sistemi ilaçları | 3.kaynağın 103-117 sayfalarının incelenmesi |
7 | Solunum sistemi ilaçları | 6.kaynağın 79-84 sayfalarının incelenmesi |
8 | Otonom sistemi ilaçları | 3.kaynağın 161-175 sayfalarının incelenmesi |
9 | Santral sinir sistemi ilaçları | 4.kaynağın 191-203 sayfalarının incelenmesi |
10 | Sindirim sistemi ilaçları | 3.kaynağın 255-259 sayfalarının incelenmesi |
11 | Endokrin sistem ilaçları | 6.kaynağın 101-108 sayfalarının incelenmesi |
12 | Otokoidler | 3.kaynağın 109-113 sayfalarının incelenmesi |
13 | Analjezik ve anestezik ilaçlar | 3.kaynağın 175-181 sayfalarının incelenmesi |
14 | İlaç suistimali ve madde bağımlılığı
Dersin Değerlendirilmesi
| 3.kaynağın 233-237 sayfalarının incelenmesi |
Kaynak |
1. Clınıcal pharmacology and nursing Charold L. Bradley R. 2006 ss:3-18
2. Süzer Ö. Farmakolojinin temelleri 2002. Ss:1-5
3. Dökmeci İ. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji kısaltılmış temel bilgiler 2011 ss:27-28.
4. Kayaalp O. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 12.baskı 2009, ss:36-54.
5. Howlan, Mycek (2009). Çev: Filiz Onat, Zafer Gören, Lippincott Farmakoloji, 3. Basım Nobel tıp kitabevi ss:1-25
6. Kara H. Sağlık yüksek okulları için farmakoloji 2010 ss:101-108
|
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı |
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | PY-1. Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | | | | | X |
2 | PY-2. Profesyonel tutum ve davranışlara sahiptir | | | X | | |
3 | PY-3. Kaliteli ve güvenli hemşirelik bakımını kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir | | | X | | |
4 | PY-4. Hemşirelik karar ve uygulamalarında eleştirel düşünme, sorun çözme ve liderlik becerilerini kullanır. | | | X | | |
5 | PY-5. Meslek mensupları ve diğer sağlık disiplinleri ile ekip çalışması yapar. | | | X | | |
6 | PY-6. Bireysel ve mesleki gelişimine katkı sağlayacak bilimsel ve sosyal projelerde görev alır. | | | X | | |
7 | PY-7. Hemşirelik alanında bir yabancı dili kullanarak literatüre ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır. | | | | X | |
8 | PY-8. Yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | X | | | | |
9 | PY-9. Gelişen ve değişen sağlık bakım gereksinimlerinin karşılanmasında birey, aile ve toplum ile işbirliği yaparak etkili iletişim kurar | X | | | | |
10 | PY-10. Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek birey merkezli bakım sunar. | | | | | |
11 | PY-11. Teknolojik ve yenilikçi bakım yöntemlerini takip ederek mesleki uygulamalarına yansıtır. | | | X | | |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | | 40 |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | | 60 |
Toplam | | 100 |
Sayısal Veriler
Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:13