Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. İnsan hakları kavramının tarihsel gelişimini öğrenmesi, 2. İnsan hakları sözleşmelerine dair bilgi edinmesi, 3. Birinci, ikinci, üçüncü kuşak insan haklarını öğrenerek sınıflandırabilmesi, 4. İnsan hakları ihlallerine karşı duyarlı olabilmesi, 5. İnsan haklarının sosyal hizmet mesleğinin neden temelini oluşturduğunu kavrayarak sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları odağında nasıl gerçekleştirildiğini kavraması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması,İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.,İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?,Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.,Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme,Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.,Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet,Yaşama ve kişisel bütünlük hakları,Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.,Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.,İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum,Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları,Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler,İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste, hak, adalet, eşitlik, demokrasi ve özgürlük kavramlarının insan hakları söyleminde ele alınış süreci, birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar, insan hakları sözleşmeleri ve üç kuşak hakkın sosyal hizmet disiplini içinde nasıl konumlandığı ve hak temelli yaklaşım çerçevesinde sosyal hizmet uygulamaları etraflı bir şekilde incelenmektedir. | 16, 19, 20, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
2 | İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları. | Cılga, I. (2009). Aydınlanma felsefesi ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara |
3 | İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler? | Karataş, K. (2002) İnsan hakları ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara |
4 | Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
5 | Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
6 | Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
7 | Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
8 | Yaşama ve kişisel bütünlük hakları | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
9 | Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
10 | Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
11 | İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
12 | Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
13 | Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
14 | İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
Kaynak |
Dönem başında öğretim elemanı tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. İnsan hakları kavramının tarihsel gelişimini öğrenmesi, 2. İnsan hakları sözleşmelerine dair bilgi edinmesi, 3. Birinci, ikinci, üçüncü kuşak insan haklarını öğrenerek sınıflandırabilmesi, 4. İnsan hakları ihlallerine karşı duyarlı olabilmesi, 5. İnsan haklarının sosyal hizmet mesleğinin neden temelini oluşturduğunu kavrayarak sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları odağında nasıl gerçekleştirildiğini kavraması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması,İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları.,İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler?,Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi.,Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme,Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi.,Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet,Yaşama ve kişisel bütünlük hakları,Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları.,Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları.,İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum,Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları,Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler,İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu derste, hak, adalet, eşitlik, demokrasi ve özgürlük kavramlarının insan hakları söyleminde ele alınış süreci, birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar, insan hakları sözleşmeleri ve üç kuşak hakkın sosyal hizmet disiplini içinde nasıl konumlandığı ve hak temelli yaklaşım çerçevesinde sosyal hizmet uygulamaları etraflı bir şekilde incelenmektedir. | 16, 19, 20, 23, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan hakları kavramının neyi/neleri ifade ettiği ve bu kavramla ilişkili olarak diğer kavramların sunulması | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
2 | İnsan hakları felsefi temelleri: Aydınlanma düşüncesi ve insan hakları. | Cılga, I. (2009). Aydınlanma felsefesi ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara |
3 | İnsan hakları nedir? İnsan hakları ilkeleri nelerdir? Yükümlülükler, kurallar nasıl işler? Kuralları ve sınırlamaları kimler koyar? Kimler izler? | Karataş, K. (2002) İnsan hakları ve sosyal hizmet içinde Karataş, K. (Der.) Değişen Türkiyede İnsan Hakları Açısından Sosyal Hizmetler, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayını: Ankara |
4 | Birleşmiş Milletler Sistemi ve Temel belgeler. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve siyasal Haklar Uluslararası sözleşmesi. Ekonomik, sosyal ve Kültürel Haklar Uluslararası sözleşmesi. Her Türlü Irk Ayrımcılığının ortadan Kaldırılması Uluslararası sözleşmesi. Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın ortadan Kaldırılması sözleşmesi. Çocuk Hakları sözleşmesi. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
5 | Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin Haklarının Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Herkesin Zorla Kaybedilmeye Karşı Korunmasına Dair Uluslararası Sözleşme. Engellilerin Haklarına Dair Sözleşme | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
6 | Temel Belgeler II. İşkence ve Diğer Zalimce, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezalandırmanın Önlenmesi Sözleşmesi. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
7 | Ayrımcılık yasağı ve insan hakları ve sosyal hizmet | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
8 | Yaşama ve kişisel bütünlük hakları | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
9 | Kadınların ulusal ve uluslar arası hukuktaki yeri ve hakları. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
10 | Yoksulluk ve insan hakları, hakların sınırları. | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
11 | İnsan hakları, sosyal haklar, Türkiye'deki durum | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
12 | Türkiye'de ve dünyada insan hakları kavramı tartışmaları | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
13 | Türkiye'de insan haklarının ihlaline karşı alınacak önlemler | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
14 | İnsan hakları ve sosyal hizmete dair gelecek öngörüleri | Öğretim elemanı tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümünün okunması |
Kaynak |
Dönem başında öğretim elemanı tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |