Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖÇ, SIĞINMACILIK, MÜLTECİLİK VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. Zorunlu göçün tarihsel süreci, içeriği, dinamikleri ve mülteci hareketlerine ve insan ticareti mağdurlarına ilişkin bilgi edinmesi, 2. Sosyal hizmet uygulamasında göçmen, insan ticareti mağduru ve mültecilere yönelik yaklaşımları kavraması, 3. Göçmen ve mülteci hareketlerinin sosyal hizmet açısından analiz edebilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları ,Göç kuramları ve nedenleri,İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Mültecilerin yaşadıkları sorunlar,Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler,Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler,Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri,Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sığınmacıların ve mültecilerin bulundukları ülkelerde karşılaştıkları güçlükler, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası politikalar ve bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin sığınmacılık ve mültecilik konusuna yönelik müdahalesi bu dersin konularını oluşturmaktadır. | 10, 13, 15, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
2 | Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
3 | Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
4 | Göç kuramları ve nedenleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
5 | İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
6 | Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
7 | Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
8 | Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
9 | Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
10 | Mültecilerin yaşadıkları sorunlar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
11 | Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
12 | Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
13 | Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
14 | Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
Kaynak |
1. Birleşmiş milletler mülteciler yüksek komiserliği, 2000, sığınmacı, mülteci ve göç konularına ilişkin türkiye’deki yargı kararları, ankara: bmmyk 2. Çelebi, Ö. 2004, “Türkiye-Avrupa birliği ilişkilerinde göç ve iltica sorunları“, Umuda Doğru, s. 5-7 |
Buz, S. Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul Mültecilik. ANKARA. 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GÖÇ, SIĞINMACILIK, MÜLTECİLİK VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin; 1. Zorunlu göçün tarihsel süreci, içeriği, dinamikleri ve mülteci hareketlerine ve insan ticareti mağdurlarına ilişkin bilgi edinmesi, 2. Sosyal hizmet uygulamasında göçmen, insan ticareti mağduru ve mültecilere yönelik yaklaşımları kavraması, 3. Göçmen ve mülteci hareketlerinin sosyal hizmet açısından analiz edebilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları ,Göç kuramları ve nedenleri,İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Mültecilerin yaşadıkları sorunlar,Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler,Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler,Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri,Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sığınmacıların ve mültecilerin bulundukları ülkelerde karşılaştıkları güçlükler, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası politikalar ve bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin sığınmacılık ve mültecilik konusuna yönelik müdahalesi bu dersin konularını oluşturmaktadır. | 10, 13, 15, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
2 | Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
3 | Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
4 | Göç kuramları ve nedenleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
5 | İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
6 | Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
7 | Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
8 | Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
9 | Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
10 | Mültecilerin yaşadıkları sorunlar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
11 | Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
12 | Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
13 | Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
14 | Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması. |
Kaynak |
1. Birleşmiş milletler mülteciler yüksek komiserliği, 2000, sığınmacı, mülteci ve göç konularına ilişkin türkiye’deki yargı kararları, ankara: bmmyk 2. Çelebi, Ö. 2004, “Türkiye-Avrupa birliği ilişkilerinde göç ve iltica sorunları“, Umuda Doğru, s. 5-7 |
Buz, S. Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul Mültecilik. ANKARA. 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |