Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve sorumluluklarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar,Meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar,Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım,Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II,Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli,Sosyal hizmetin işlev ve rolleri,Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal hizmet mesleğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 9 | A |
Sosyal hizmet disiplininin temel unsurlarını açıklar. | 10, 9 | A |
Sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli ile uygulama düzeyleri ve temel yaklaşımlarını araştırır. | 10, 13, 9 | A |
Sosyal hizmetin sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri karşılaştırır. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Meslek olarak sosyal hizmet | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Sosyal hizmetin işlev ve rolleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Charles Zastrow (2014). Sosyal Hizmete Giriş. (ed. Durdu Baran Çiftci). Ankara: Nika Yayınevi. Cılga, İ. (2001) Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMETE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin felsefesi, değerleri, bilgi temeli, işlevleri, sosyal hizmet uzmanlarının bu işlevleri yerine getirmedeki rol ve sorumluluklarını tanımalarını ve öğrencilerin bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin temel kavramlarını öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar,Meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar,Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım,Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli,Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II,Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli,Sosyal hizmetin işlev ve rolleri,Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal hizmet mesleğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 9 | A |
Sosyal hizmet disiplininin temel unsurlarını açıklar. | 10, 9 | A |
Sosyal hizmetin bilgi, beceri ve değer temeli ile uygulama düzeyleri ve temel yaklaşımlarını araştırır. | 10, 13, 9 | A |
Sosyal hizmetin sorun alanlarına ilişkin verilen hizmetleri karşılaştırır. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Sosyal hizmete ilişkin tanımlar ve kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Meslek olarak sosyal hizmet | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Sosyal çalışmacıya ilişkin tanımlar ve açıklamalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmet Uygulaması: Genelci Yaklaşım | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Sosyal hizmetin temel unsurları: bilgi temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Sosyal hizmetin temel unsurları: beceri temeli II | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Sosyal hizmetin temel unsurları: değer temeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Sosyal hizmetin işlev ve rolleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Sosyal hizmet uygulamasında planlı değişim süreci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sosyal hizmet uygulaması alt uzmanlık alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. Charles Zastrow (2014). Sosyal Hizmete Giriş. (ed. Durdu Baran Çiftci). Ankara: Nika Yayınevi. Cılga, İ. (2001) Türkiye’de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 Duyan, V. (2010). Sosyal Hizmet: Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |