Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ I | SHZ2212326 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin, mikro, mezzo ve makro düzeylerdeki uygulamalarına (genelci sosyal hizmet) giriş yapmak ve müdahale süreci hakkında öğrencileri bilgilendirmektir. Hedef, öğrencilerin birey, aile, grup, örgüt ve toplumla sosyal hizmet uygulamalarında temel müdahale becerileri hakkında gerekli bilgilerle donatılmaları; mesleki bilgi, beceri ve değerleri öğrenmeleridir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: İhtiyaçların karşılayıcısı olarak sosyal hizmet; gelişen bir meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: Bilgi, beceri ve değerlerin yaratıcı karışımı olarak sosyal hizmet; problem çözme süreci olarak sosyal hizmet; insanlar arası etkileşime müdahale olarak sosyal hizmet,Genelci sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı,Genelci sosyal hizmette eklektik bilgi temeli: Sistem kuramı ve sosyal hizmetteki yeri,Genelci sosyal hizmette uygulama alanları,Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro),Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro),Genelci sosyal hizmette sıkça kullanılan yaklaşımlar,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulamasında etik ikilemler ve çözümleri,Genelci sosyal hizmet uzmanının mesleki rolleri ve sahip olması gereken beceriler,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Genelci sosyal hizmet uygulamasının kapsam ve içeriğini öğrenebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.Genelci sosyal hizmet uygulama düzeylerine (mikro, mezzo ve makro) ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.Planlı değişim sürecinin (tanışma/kabul, ön değerlendirme/bilgi toplama, planlama, uygulama, değerlendirme, sonlandırma, izleme/takip) aşamalarını öğrenebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: İhtiyaçların karşılayıcısı olarak sosyal hizmet; gelişen bir meslek olarak sosyal hizmet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: Bilgi, beceri ve değerlerin yaratıcı karışımı olarak sosyal hizmet; problem çözme süreci olarak sosyal hizmet; insanlar arası etkileşime müdahale olarak sosyal hizmet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Genelci sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Genelci sosyal hizmette eklektik bilgi temeli: Sistem kuramı ve sosyal hizmetteki yeri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Genelci sosyal hizmette uygulama alanları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Genelci sosyal hizmette sıkça kullanılan yaklaşımlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal hizmet uygulamasında etik ikilemler ve çözümleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Genelci sosyal hizmet uzmanının mesleki rolleri ve sahip olması gereken beceriler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ I | SHZ2212326 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin, mikro, mezzo ve makro düzeylerdeki uygulamalarına (genelci sosyal hizmet) giriş yapmak ve müdahale süreci hakkında öğrencileri bilgilendirmektir. Hedef, öğrencilerin birey, aile, grup, örgüt ve toplumla sosyal hizmet uygulamalarında temel müdahale becerileri hakkında gerekli bilgilerle donatılmaları; mesleki bilgi, beceri ve değerleri öğrenmeleridir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: İhtiyaçların karşılayıcısı olarak sosyal hizmet; gelişen bir meslek olarak sosyal hizmet,Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: Bilgi, beceri ve değerlerin yaratıcı karışımı olarak sosyal hizmet; problem çözme süreci olarak sosyal hizmet; insanlar arası etkileşime müdahale olarak sosyal hizmet,Genelci sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı,Genelci sosyal hizmette eklektik bilgi temeli: Sistem kuramı ve sosyal hizmetteki yeri,Genelci sosyal hizmette uygulama alanları,Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro),Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro),Genelci sosyal hizmette sıkça kullanılan yaklaşımlar,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci,Sosyal hizmet uygulamasında etik ikilemler ve çözümleri,Genelci sosyal hizmet uzmanının mesleki rolleri ve sahip olması gereken beceriler,Dersin genel değerlendirmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Genelci sosyal hizmet uygulamasının kapsam ve içeriğini öğrenebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.Genelci sosyal hizmet uygulama düzeylerine (mikro, mezzo ve makro) ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.Planlı değişim sürecinin (tanışma/kabul, ön değerlendirme/bilgi toplama, planlama, uygulama, değerlendirme, sonlandırma, izleme/takip) aşamalarını öğrenebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: İhtiyaçların karşılayıcısı olarak sosyal hizmet; gelişen bir meslek olarak sosyal hizmet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
2 | Sosyal hizmete farklı açılardan bakış: Bilgi, beceri ve değerlerin yaratıcı karışımı olarak sosyal hizmet; problem çözme süreci olarak sosyal hizmet; insanlar arası etkileşime müdahale olarak sosyal hizmet | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Genelci sosyal hizmetin tanımı ve kapsamı | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Genelci sosyal hizmette eklektik bilgi temeli: Sistem kuramı ve sosyal hizmetteki yeri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Genelci sosyal hizmette uygulama alanları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Genelci sosyal hizmette uygulama düzeyleri (Mikro, mezzo, makro) | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Genelci sosyal hizmette sıkça kullanılan yaklaşımlar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Genelci sosyal hizmette planlı değişim süreci | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal hizmet uygulamasında etik ikilemler ve çözümleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Genelci sosyal hizmet uzmanının mesleki rolleri ve sahip olması gereken beceriler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |