Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIK VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hülya TÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bağımlılığın tüm bileşenleri ile birlikte anlatılması ve vaka örnekleri ile tüm süreçlerin pekiştirilmesi, bağımlılık konusunu tüm detayları ile aktarıp, sosyal hizmetler ile bağlantısını kurmak ve multidisipliner çalışma örneğini göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bağımlılığa genel giriş,Beyin ve Bağımlılık ilişkisi,Uçucu ve uyarıcı maddeler ve etkileri,Uyuşturucu Maddeler ve etkileri,Davranışsal Bağımlılıklar,Bağımlılıkta tedavi süreçleri,Bağımlılıkta iyileşme ve Risk faktörleri,Bağımlılık ve aile,Yasal Süreçler ve Bağımlılık,Rehabilitasyon süreçleri ve kendine yardım grupları,Bağımlılıkta değişim süreçleri ve müdahale şekilleri,Özel popülasyonlarda bağımlılık,Toplumsal yaklaşım, önyargılar ve hatalı varsayımlar,Bağımlılıkla ilişkili sosyal hizmet kuramları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bağımlılık alanına ilişkin genel kavram ve tanımlardan haberdar olacak 2) Bağımlılığın dinamiklerini tanımlayabilecek 3) Bağımlılığın önlenmesi, bağımlılıkla mücadele, tedavi ve rehabilitasyon hizmet ve politikalarına ilişkin bilgi sahibi olacak 4) Bağımlı bireylerle ve ailelerine yönelik sosyal hizmet uygulamaları ile ilgili bilgi ve beceri kazanacaklardır. | 10, 19, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımlılığa genel giriş | Literatür taraması |
2 | Beyin ve Bağımlılık ilişkisi | Literatür taraması |
3 | Uçucu ve uyarıcı maddeler ve etkileri | Literatür taraması |
4 | Uyuşturucu Maddeler ve etkileri | Literatür taraması |
5 | Davranışsal Bağımlılıklar | Literatür taraması |
6 | Bağımlılıkta tedavi süreçleri | Literatür taraması |
7 | Bağımlılıkta iyileşme ve Risk faktörleri | Literatür taraması |
8 | Bağımlılık ve aile | Literatür taraması |
9 | Yasal Süreçler ve Bağımlılık | Literatür taraması |
10 | Rehabilitasyon süreçleri ve kendine yardım grupları | Literatür taraması |
11 | Bağımlılıkta değişim süreçleri ve müdahale şekilleri | Literatür taraması |
12 | Özel popülasyonlarda bağımlılık | Literatür taraması |
13 | Toplumsal yaklaşım, önyargılar ve hatalı varsayımlar | Literatür taraması |
14 | Bağımlılıkla ilişkili sosyal hizmet kuramları | Literatür taraması |
Kaynak |
Kültegin, Ö. (2017). Bağımlılık ve Tedavisi Temel Kitabı. IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Yeşilay. Bağımlılık: Tanı, Tedavi, Önleme kitabı. Eryılmaz, A. ve Deniz, E. (2019). Tüm yönleriyle bağımlılık. Pegem Yayınları. |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAĞIMLILIK VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hülya TÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bağımlılığın tüm bileşenleri ile birlikte anlatılması ve vaka örnekleri ile tüm süreçlerin pekiştirilmesi, bağımlılık konusunu tüm detayları ile aktarıp, sosyal hizmetler ile bağlantısını kurmak ve multidisipliner çalışma örneğini göstermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bağımlılığa genel giriş,Beyin ve Bağımlılık ilişkisi,Uçucu ve uyarıcı maddeler ve etkileri,Uyuşturucu Maddeler ve etkileri,Davranışsal Bağımlılıklar,Bağımlılıkta tedavi süreçleri,Bağımlılıkta iyileşme ve Risk faktörleri,Bağımlılık ve aile,Yasal Süreçler ve Bağımlılık,Rehabilitasyon süreçleri ve kendine yardım grupları,Bağımlılıkta değişim süreçleri ve müdahale şekilleri,Özel popülasyonlarda bağımlılık,Toplumsal yaklaşım, önyargılar ve hatalı varsayımlar,Bağımlılıkla ilişkili sosyal hizmet kuramları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bağımlılık alanına ilişkin genel kavram ve tanımlardan haberdar olacak 2) Bağımlılığın dinamiklerini tanımlayabilecek 3) Bağımlılığın önlenmesi, bağımlılıkla mücadele, tedavi ve rehabilitasyon hizmet ve politikalarına ilişkin bilgi sahibi olacak 4) Bağımlı bireylerle ve ailelerine yönelik sosyal hizmet uygulamaları ile ilgili bilgi ve beceri kazanacaklardır. | 10, 19, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımlılığa genel giriş | Literatür taraması |
2 | Beyin ve Bağımlılık ilişkisi | Literatür taraması |
3 | Uçucu ve uyarıcı maddeler ve etkileri | Literatür taraması |
4 | Uyuşturucu Maddeler ve etkileri | Literatür taraması |
5 | Davranışsal Bağımlılıklar | Literatür taraması |
6 | Bağımlılıkta tedavi süreçleri | Literatür taraması |
7 | Bağımlılıkta iyileşme ve Risk faktörleri | Literatür taraması |
8 | Bağımlılık ve aile | Literatür taraması |
9 | Yasal Süreçler ve Bağımlılık | Literatür taraması |
10 | Rehabilitasyon süreçleri ve kendine yardım grupları | Literatür taraması |
11 | Bağımlılıkta değişim süreçleri ve müdahale şekilleri | Literatür taraması |
12 | Özel popülasyonlarda bağımlılık | Literatür taraması |
13 | Toplumsal yaklaşım, önyargılar ve hatalı varsayımlar | Literatür taraması |
14 | Bağımlılıkla ilişkili sosyal hizmet kuramları | Literatür taraması |
Kaynak |
Kültegin, Ö. (2017). Bağımlılık ve Tedavisi Temel Kitabı. IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Yeşilay. Bağımlılık: Tanı, Tedavi, Önleme kitabı. Eryılmaz, A. ve Deniz, E. (2019). Tüm yönleriyle bağımlılık. Pegem Yayınları. |
Dersin sorumlusu tarafından verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |