Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET TARİHİ VE ETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişim sürecini öğrenmeleri, sosyal hizmetlerin tarihsel arka planını anlamaları ve sosyal hizmet uygulama alanlarını tanımaları, sosyal hizmet etik, ilke ve değerlerini benimsemeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmetin tarihsel oluşumu ve gelişimi,Sosyal hizmet mesleğinin ve sosyal hizmetlerin Dünyadaki tarihsel gelişimi,Uluslararası Sosyal Hizmet Kuruluşları,Sosyal hizmet mesleğinin Türkiye'de tarihsel gelişimi,Dünyada Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi,Türkiye'de Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi,Ara sınav genel tekrar,Sosyal Hizmet Etiği: Temel Kavramlar,Etiğin İşlevleri, Türleri ve Boyutları,Etik Teoriler,Sosyal Hizmetin Temel Değerleri, Etik Standartlar ve Sorumluluklar,Sosyal Hizmette Etik İkilemler ve Etik Karar Verme,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal Hizmet mesleğinin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal Hizmet eğitiminin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal hizmetin gelişim sürecini analiz edebilme yeterliliğine sahip olabilir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal Hizmet meslek etiğini ve temel değerlerini öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Sosyal çalışmacının etik ilke, değer ve sorumluluklarını benimser. | 10, 4, 9 | A, G |
Sosyal hizmette etik ikilemleri açıklar ve etik karar verme sürecini bilir. | 16, 4, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Sosyal hizmetin tarihsel oluşumu ve gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Sosyal hizmet mesleğinin ve sosyal hizmetlerin Dünyadaki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Uluslararası Sosyal Hizmet Kuruluşları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmet mesleğinin Türkiye'de tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Dünyada Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Türkiye'de Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Sosyal Hizmet Etiği: Temel Kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Etiğin İşlevleri, Türleri ve Boyutları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Etik Teoriler | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal Hizmetin Temel Değerleri, Etik Standartlar ve Sorumluluklar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sosyal Hizmette Etik İkilemler ve Etik Karar Verme | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Ders notu öğretim elamanları tarafından verilecektir. |
Acar, H. ve Çamur Duyan, G. 2003. Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14(1). Artan, T. ve Zubaroğlu Yanardağ, M. (2020). Sosyal Hizmet Etiği. Nika Yayınevi Duyan, V. 2014. Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. İstanbul: Sosyal Çalışma Yayınları. Ersoy Yılmaz, S. 2015. Sosyal Hizmet Etiğine İlişkin Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. s. 122-136. GÖKÇEARSLAN ÇİFÇİ, E. ve GÖNEN, E. 2011. SOSYAL HİZMET UYGULAMALARINDA ETİK KARAR VERME SÜRECİ. TOPLUM VE SOSYAL HİZMET. 22(2). NASW. 2017. Code of Ethics. https://www.socialworkers.org/About/Ethics/Code-of-Ethics/Code-of-Ethics-English Erişim tarihi: 12.12.2018. Reamer, F. 2018. Sosyal Hizmet Etiği ve Değerleri. çev. Acar, H. Nika Yayınevi Reçber, B. 2019. Sosyal Hizmetin Gelişiminde Türkiye'nin Konumu: Teorik Bir Analiz. Toplum ve Sosyal Hizmet. 30(2). Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. http://www.shudernegi.org/?pnum=42 Erişim tarihi: 12.12.2018. Şahin Taşğın, N. ve Özel, H. 2011. Türkiye'de Sosyal Hizmetlerin Dönüşümü. Toplum ve Sosyal Hizmet. 22(2). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL HİZMET TARİHİ VE ETİĞİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişim sürecini öğrenmeleri, sosyal hizmetlerin tarihsel arka planını anlamaları ve sosyal hizmet uygulama alanlarını tanımaları, sosyal hizmet etik, ilke ve değerlerini benimsemeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Sosyal hizmetin tarihsel oluşumu ve gelişimi,Sosyal hizmet mesleğinin ve sosyal hizmetlerin Dünyadaki tarihsel gelişimi,Uluslararası Sosyal Hizmet Kuruluşları,Sosyal hizmet mesleğinin Türkiye'de tarihsel gelişimi,Dünyada Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi,Türkiye'de Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi,Ara sınav genel tekrar,Sosyal Hizmet Etiği: Temel Kavramlar,Etiğin İşlevleri, Türleri ve Boyutları,Etik Teoriler,Sosyal Hizmetin Temel Değerleri, Etik Standartlar ve Sorumluluklar,Sosyal Hizmette Etik İkilemler ve Etik Karar Verme,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal Hizmet mesleğinin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal Hizmet eğitiminin Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal hizmetin gelişim sürecini analiz edebilme yeterliliğine sahip olabilir. | 10, 13, 9 | A, G |
Sosyal Hizmet meslek etiğini ve temel değerlerini öğrenir. | 10, 4, 9 | A, G |
Sosyal çalışmacının etik ilke, değer ve sorumluluklarını benimser. | 10, 4, 9 | A, G |
Sosyal hizmette etik ikilemleri açıklar ve etik karar verme sürecini bilir. | 16, 4, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması. | |
2 | Sosyal hizmetin tarihsel oluşumu ve gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Sosyal hizmet mesleğinin ve sosyal hizmetlerin Dünyadaki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Uluslararası Sosyal Hizmet Kuruluşları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Sosyal hizmet mesleğinin Türkiye'de tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Dünyada Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Türkiye'de Sosyal Hizmet eğitiminin tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Sosyal Hizmet Etiği: Temel Kavramlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Etiğin İşlevleri, Türleri ve Boyutları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Etik Teoriler | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Sosyal Hizmetin Temel Değerleri, Etik Standartlar ve Sorumluluklar | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Sosyal Hizmette Etik İkilemler ve Etik Karar Verme | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Ders notu öğretim elamanları tarafından verilecektir. |
Acar, H. ve Çamur Duyan, G. 2003. Dünyada Sosyal Hizmet Mesleğinin Ortaya Çıkışı. Toplum ve Sosyal Hizmet. 14(1). Artan, T. ve Zubaroğlu Yanardağ, M. (2020). Sosyal Hizmet Etiği. Nika Yayınevi Duyan, V. 2014. Sosyal Hizmet: Temelleri, Yaklaşımları, Müdahale Yöntemleri. İstanbul: Sosyal Çalışma Yayınları. Ersoy Yılmaz, S. 2015. Sosyal Hizmet Etiğine İlişkin Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. s. 122-136. GÖKÇEARSLAN ÇİFÇİ, E. ve GÖNEN, E. 2011. SOSYAL HİZMET UYGULAMALARINDA ETİK KARAR VERME SÜRECİ. TOPLUM VE SOSYAL HİZMET. 22(2). NASW. 2017. Code of Ethics. https://www.socialworkers.org/About/Ethics/Code-of-Ethics/Code-of-Ethics-English Erişim tarihi: 12.12.2018. Reamer, F. 2018. Sosyal Hizmet Etiği ve Değerleri. çev. Acar, H. Nika Yayınevi Reçber, B. 2019. Sosyal Hizmetin Gelişiminde Türkiye'nin Konumu: Teorik Bir Analiz. Toplum ve Sosyal Hizmet. 30(2). Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği. http://www.shudernegi.org/?pnum=42 Erişim tarihi: 12.12.2018. Şahin Taşğın, N. ve Özel, H. 2011. Türkiye'de Sosyal Hizmetlerin Dönüşümü. Toplum ve Sosyal Hizmet. 22(2). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |