Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYENİN SİYASİ VE İDARİ YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’nin siyasi ve idari sisteminin nasıl yapılandığını aktörler, kurumlar çerçevesinde ana hatlarıyla tartışmak dersin temel amacıdır. Bu tartışma yapılırken siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramları öğrencilere tanıtılacak ve bu kavramlar Türkiye’nin idari ve siyasi yapısını anlamak için bir çerçeve sunacaktır. Dersin nihai amacı ise siyasi ve idari kurumların işleyişine ilişkin genel bir bakış açısı kazandırmak ve öğrencilerin siyasi- idari yapı arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı ,Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar,Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi,Siyasal İdeolojiler,Hükümet Mekanizması,Siyasal Katılma ve Kamuoyu,Seçimler,Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri,Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı,Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi,Kamu Yönetiminin Yapısı,Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları,Yerel Yönetimler,Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi Dersin Genel Değerlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye’nin siyasi yapısını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Siyasi sistem ve hükümet sistemi kavramlarını ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Dünyadaki başlıca siyasi sistem örneklerini ve Türkiye’nin siyasi sistemini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. Hükümet sistemlerini ve Türkiye’nin hükümet sistemini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Seçim sistemlerini karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
2.1. Farklı seçim sistemlerinin kullanım alanlarını ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Türkiye’de uygulanan seçim sistemlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Siyasi parti sistemlerini araştırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Hangi parti sistemlerinin hangi ülkelerde uygulandığını açıklar. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
3.2. Türkiye’nin parti sistemini tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Türkiye’nin idari yapısını araştırır. | 10, 16, 19, 37, 4, 9 | A |
4.1. Kamu yönetiminin merkezden örgütlenme ve yerinden örgütlenme biçimlerini karşılaştırır. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
4.2. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim kuruluşlarını ayırt ederek işlevlerini tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Bürokrasi olgusunu ve sorunlarını eleştirebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. Bürokrasi ve demokrasi ilişkisini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Bürokrasinin gelişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı | Literatür taraması |
2 | Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar | Literatür taraması |
3 | Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi | Literatür taraması |
4 | Siyasal İdeolojiler | Literatür taraması |
5 | Hükümet Mekanizması | Literatür taraması |
6 | Siyasal Katılma ve Kamuoyu | Literatür taraması |
7 | Seçimler | Literatür taraması |
8 | Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri | Literatür taraması |
9 | Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı | Literatür taraması |
10 | Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi | Literatür taraması |
11 | Kamu Yönetiminin Yapısı | Literatür taraması |
12 | Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları | Literatür taraması |
13 | Yerel Yönetimler | Literatür taraması |
14 | Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi Dersin Genel Değerlendirmesi | Literatür taraması |
Kaynak |
Balcı, Asım& Nohutçu, Ahmet& Öztürk, Namık Kemal& Coşkun, Bayram (2008) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, Ankara: Seçkin. Eryılmaz, Bilal (2018) Kamu Yönetimi, Kocaeli: Okutman Yayıncılık. Heywood, Andrew (2010) Siyaset, Ankara: Adres Yayınları. Kapani, Münci (2016) Politika Bilimine Giriş, Ankara: BB101 Yayınları. Roskin, Michael vd. (2013) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. Yayla, Atilla (2015) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRKİYENİN SİYASİ VE İDARİ YAPISI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye’nin siyasi ve idari sisteminin nasıl yapılandığını aktörler, kurumlar çerçevesinde ana hatlarıyla tartışmak dersin temel amacıdır. Bu tartışma yapılırken siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramları öğrencilere tanıtılacak ve bu kavramlar Türkiye’nin idari ve siyasi yapısını anlamak için bir çerçeve sunacaktır. Dersin nihai amacı ise siyasi ve idari kurumların işleyişine ilişkin genel bir bakış açısı kazandırmak ve öğrencilerin siyasi- idari yapı arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı ,Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar,Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi,Siyasal İdeolojiler,Hükümet Mekanizması,Siyasal Katılma ve Kamuoyu,Seçimler,Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri,Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı,Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi,Kamu Yönetiminin Yapısı,Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları,Yerel Yönetimler,Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi Dersin Genel Değerlendirmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türkiye’nin siyasi yapısını tartışabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Siyasi sistem ve hükümet sistemi kavramlarını ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Dünyadaki başlıca siyasi sistem örneklerini ve Türkiye’nin siyasi sistemini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.3. Hükümet sistemlerini ve Türkiye’nin hükümet sistemini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Seçim sistemlerini karşılaştırabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
2.1. Farklı seçim sistemlerinin kullanım alanlarını ayırt eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Türkiye’de uygulanan seçim sistemlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Siyasi parti sistemlerini araştırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Hangi parti sistemlerinin hangi ülkelerde uygulandığını açıklar. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
3.2. Türkiye’nin parti sistemini tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Türkiye’nin idari yapısını araştırır. | 10, 16, 19, 37, 4, 9 | A |
4.1. Kamu yönetiminin merkezden örgütlenme ve yerinden örgütlenme biçimlerini karşılaştırır. | 10, 16, 19, 37, 9 | A |
4.2. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim kuruluşlarını ayırt ederek işlevlerini tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Bürokrasi olgusunu ve sorunlarını eleştirebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. Bürokrasi ve demokrasi ilişkisini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Bürokrasinin gelişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı | Literatür taraması |
2 | Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar | Literatür taraması |
3 | Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi | Literatür taraması |
4 | Siyasal İdeolojiler | Literatür taraması |
5 | Hükümet Mekanizması | Literatür taraması |
6 | Siyasal Katılma ve Kamuoyu | Literatür taraması |
7 | Seçimler | Literatür taraması |
8 | Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri | Literatür taraması |
9 | Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı | Literatür taraması |
10 | Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi | Literatür taraması |
11 | Kamu Yönetiminin Yapısı | Literatür taraması |
12 | Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları | Literatür taraması |
13 | Yerel Yönetimler | Literatür taraması |
14 | Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi Dersin Genel Değerlendirmesi | Literatür taraması |
Kaynak |
Balcı, Asım& Nohutçu, Ahmet& Öztürk, Namık Kemal& Coşkun, Bayram (2008) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, Ankara: Seçkin. Eryılmaz, Bilal (2018) Kamu Yönetimi, Kocaeli: Okutman Yayıncılık. Heywood, Andrew (2010) Siyaset, Ankara: Adres Yayınları. Kapani, Münci (2016) Politika Bilimine Giriş, Ankara: BB101 Yayınları. Roskin, Michael vd. (2013) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. Yayla, Atilla (2015) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |