Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MİKROBİYOLOJİ | - | Senelik | 28+12 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Güven, Dr. Hatice Akay, Asistanlar |
Dersin Amacı | Ders, genel olarak mikrobiyal ekolojiyi, mikrobiyal hücre ve virüslerin yapılarını, büyümesi, çoğalması ve kontrolünü anlamak için kavramsal bir temel sağlar. Bakteriler, mantarlar, virüsler ve protozoaları ele alacak ve antibiyotik direnci ve halk sağlığı tehditleri gibi güncel konuları açıklar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, tarihsel perspektif ve insan mikrobiyomu,Mikroorganizmaların taksonomik sınıflandırması, Bakteriyel morfoloji ve hücre dizilimi,Bakteri hücre çeşitleri ve yapıları ,Bakterilerin büyümesi ve çoğalma kinetikleri ,Mikrobiyal çoğalmanın kontrolü, sanitasyon ve sterilizasyon,Bakteri genetiği, antibiyotik direncinin evrimi, mekanizmaları ve yayılması,Ökaryotik mikroplar (Mantarlar),Ökaryotik mikroplar (Parazitler),Virüslerin yapıları ve taksonomisi ve viral hastalıklar,Dönem 1 / 2. KURUL: MOLEKÜLDEN HÜCREYE: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB: Mikrobiyoloji laboratuvarında çalışma ilkeleri, mikrobiyolojik örnekler, laboratuvarda uygulanan işlemler - 1 saat 2. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı I (kültür ve mikroskobi) - 1 saat 3. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı II (kültür yorumlama / koloni morfolojisi, hemoliz, fermentasyon vb. özelliklerin tanımlanması) - 2 saat 4. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı III (boyama yöntemleri, mikroskobik inceleme / Basit boyamalar, Gram ve EZN boyamaların yorumlanması) - 2 saat Dönem 1 / 3. KURUL: HÜCRE YAPISI: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB 5. Mikoloji ve parazitoloji laboratuvarı (kültür ve mikroskobi) - 3 saat 2. LAB 6. Viroloji laboratuvarı (kültür, seroloji, moleküler biyoloji yöntemleri- 3 saat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mikrobiyal dünya ve mikropların insan biyolojisini nasıl etkileyebileceği ve nasıl bulaşıcı hastalıklara neden olabileceği ilişkisini kurar. | 16, 17, 37, 4, 9 | A, D |
2. Bakteriler, virüsler, mantarlar ve protozoa arasındaki biyolojik farklılıkları karşılaştırır ve bu organizmaların biyolojisinin enfeksiyon hastalıklarına nasıl yol açtığını açıklar. | 16, 17, 19, 4, 9 | A, G |
3. Mikrobiyal taksonomi, yapı ve metabolizmasını tanımlar. | 16 | A, G |
4. Antibiyotiklere direnç mekanizlamarını, dirence yol açan mikrobiyal genlerin ve genomların evrimini açıklar. | 16, 4 | A, G |
5. Mikroskop altında mikroorganizmaları gösterir, mikroorganizmalara ait özellikleri tarif eder. | 10, 16, 5, 8, 9 | A, D |
6. Mikroorganizmaların laboratuvar ortamında kültürü için kullanılan besi yerlerini tanımlar. Mikroorganizmaların sanitasyon ve sterilizasyonu ile ilgili kavramları tanımlar. | 18 | A, D, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, tarihsel perspektif ve insan mikrobiyomu | |
2 | Mikroorganizmaların taksonomik sınıflandırması, Bakteriyel morfoloji ve hücre dizilimi | |
3 | Bakteri hücre çeşitleri ve yapıları | |
4 | Bakterilerin büyümesi ve çoğalma kinetikleri | |
5 | Mikrobiyal çoğalmanın kontrolü, sanitasyon ve sterilizasyon | |
6 | Bakteri genetiği, antibiyotik direncinin evrimi, mekanizmaları ve yayılması | |
7 | Ökaryotik mikroplar (Mantarlar) | |
8 | Ökaryotik mikroplar (Parazitler) | |
9 | Virüslerin yapıları ve taksonomisi ve viral hastalıklar | |
10 | Dönem 1 / 2. KURUL: MOLEKÜLDEN HÜCREYE: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB: Mikrobiyoloji laboratuvarında çalışma ilkeleri, mikrobiyolojik örnekler, laboratuvarda uygulanan işlemler - 1 saat 2. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı I (kültür ve mikroskobi) - 1 saat 3. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı II (kültür yorumlama / koloni morfolojisi, hemoliz, fermentasyon vb. özelliklerin tanımlanması) - 2 saat 4. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı III (boyama yöntemleri, mikroskobik inceleme / Basit boyamalar, Gram ve EZN boyamaların yorumlanması) - 2 saat Dönem 1 / 3. KURUL: HÜCRE YAPISI: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB 5. Mikoloji ve parazitoloji laboratuvarı (kültür ve mikroskobi) - 3 saat 2. LAB 6. Viroloji laboratuvarı (kültür, seroloji, moleküler biyoloji yöntemleri- 3 saat |
Kaynak |
1. Microbiology: An Introduction (11th Edition), Gerard J. Tortora et al. 2. Medical Microbiology (7th Edition), Patrick Murray et al. 3. Makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 28 | 2 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 2 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 3 | 4 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(99/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ MİKROBİYOLOJİ | - | Senelik | 28+12 | - | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Süleyman YILDIRIM, Dr.Öğr.Üye. Özlem GÜVEN |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Güven, Dr. Hatice Akay, Asistanlar |
Dersin Amacı | Ders, genel olarak mikrobiyal ekolojiyi, mikrobiyal hücre ve virüslerin yapılarını, büyümesi, çoğalması ve kontrolünü anlamak için kavramsal bir temel sağlar. Bakteriler, mantarlar, virüsler ve protozoaları ele alacak ve antibiyotik direnci ve halk sağlığı tehditleri gibi güncel konuları açıklar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, tarihsel perspektif ve insan mikrobiyomu,Mikroorganizmaların taksonomik sınıflandırması, Bakteriyel morfoloji ve hücre dizilimi,Bakteri hücre çeşitleri ve yapıları ,Bakterilerin büyümesi ve çoğalma kinetikleri ,Mikrobiyal çoğalmanın kontrolü, sanitasyon ve sterilizasyon,Bakteri genetiği, antibiyotik direncinin evrimi, mekanizmaları ve yayılması,Ökaryotik mikroplar (Mantarlar),Ökaryotik mikroplar (Parazitler),Virüslerin yapıları ve taksonomisi ve viral hastalıklar,Dönem 1 / 2. KURUL: MOLEKÜLDEN HÜCREYE: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB: Mikrobiyoloji laboratuvarında çalışma ilkeleri, mikrobiyolojik örnekler, laboratuvarda uygulanan işlemler - 1 saat 2. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı I (kültür ve mikroskobi) - 1 saat 3. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı II (kültür yorumlama / koloni morfolojisi, hemoliz, fermentasyon vb. özelliklerin tanımlanması) - 2 saat 4. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı III (boyama yöntemleri, mikroskobik inceleme / Basit boyamalar, Gram ve EZN boyamaların yorumlanması) - 2 saat Dönem 1 / 3. KURUL: HÜCRE YAPISI: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB 5. Mikoloji ve parazitoloji laboratuvarı (kültür ve mikroskobi) - 3 saat 2. LAB 6. Viroloji laboratuvarı (kültür, seroloji, moleküler biyoloji yöntemleri- 3 saat; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Mikrobiyal dünya ve mikropların insan biyolojisini nasıl etkileyebileceği ve nasıl bulaşıcı hastalıklara neden olabileceği ilişkisini kurar. | 16, 17, 37, 4, 9 | A, D |
2. Bakteriler, virüsler, mantarlar ve protozoa arasındaki biyolojik farklılıkları karşılaştırır ve bu organizmaların biyolojisinin enfeksiyon hastalıklarına nasıl yol açtığını açıklar. | 16, 17, 19, 4, 9 | A, G |
3. Mikrobiyal taksonomi, yapı ve metabolizmasını tanımlar. | 16 | A, G |
4. Antibiyotiklere direnç mekanizlamarını, dirence yol açan mikrobiyal genlerin ve genomların evrimini açıklar. | 16, 4 | A, G |
5. Mikroskop altında mikroorganizmaları gösterir, mikroorganizmalara ait özellikleri tarif eder. | 10, 16, 5, 8, 9 | A, D |
6. Mikroorganizmaların laboratuvar ortamında kültürü için kullanılan besi yerlerini tanımlar. Mikroorganizmaların sanitasyon ve sterilizasyonu ile ilgili kavramları tanımlar. | 18 | A, D, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, tarihsel perspektif ve insan mikrobiyomu | |
2 | Mikroorganizmaların taksonomik sınıflandırması, Bakteriyel morfoloji ve hücre dizilimi | |
3 | Bakteri hücre çeşitleri ve yapıları | |
4 | Bakterilerin büyümesi ve çoğalma kinetikleri | |
5 | Mikrobiyal çoğalmanın kontrolü, sanitasyon ve sterilizasyon | |
6 | Bakteri genetiği, antibiyotik direncinin evrimi, mekanizmaları ve yayılması | |
7 | Ökaryotik mikroplar (Mantarlar) | |
8 | Ökaryotik mikroplar (Parazitler) | |
9 | Virüslerin yapıları ve taksonomisi ve viral hastalıklar | |
10 | Dönem 1 / 2. KURUL: MOLEKÜLDEN HÜCREYE: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB: Mikrobiyoloji laboratuvarında çalışma ilkeleri, mikrobiyolojik örnekler, laboratuvarda uygulanan işlemler - 1 saat 2. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı I (kültür ve mikroskobi) - 1 saat 3. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı II (kültür yorumlama / koloni morfolojisi, hemoliz, fermentasyon vb. özelliklerin tanımlanması) - 2 saat 4. LAB: Bakteriyoloji laboratuvarı III (boyama yöntemleri, mikroskobik inceleme / Basit boyamalar, Gram ve EZN boyamaların yorumlanması) - 2 saat Dönem 1 / 3. KURUL: HÜCRE YAPISI: TIBBİ MİKROBİYOLOJİ: 1. LAB 5. Mikoloji ve parazitoloji laboratuvarı (kültür ve mikroskobi) - 3 saat 2. LAB 6. Viroloji laboratuvarı (kültür, seroloji, moleküler biyoloji yöntemleri- 3 saat |
Kaynak |
1. Microbiology: An Introduction (11th Edition), Gerard J. Tortora et al. 2. Medical Microbiology (7th Edition), Patrick Murray et al. 3. Makaleler |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1: İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | PY2: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerinin temel bilimsel yaklaşımlarla araştırılması, tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | PY3: Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yıllarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | PY4: Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | PY5: Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | PY6: İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | PY7: Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerilerini geliştirir. | X | |||||
8 | PY8: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | PY9: Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | PY10: Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | PY11: Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | PY12: Kişisel öğrenme gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | PY13: Sağlık alanında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
14 | PY14: Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. | X | |||||
15 | PY15: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili önerilerini verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla paylaşır. | ||||||
16 | PY16: İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | PY17: En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
18 | PY18: Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
19 | PY19: Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | ||||||
20 | PY20: Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | PY21: İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |